Slik fraktes fisk på norske veier

Denne traileren representerer et økende problem i Norge. Ifølge Mattilsynet blir ulovlig frakt av fisk stadig mer utbredt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

-  Vi har nok bare sett begynnelsen av den ulovlige frakten av fisk, sier distriktssjef i Mattilsynet i Midt-Helgeland, Petter Helge Rønning.

Traileren som er avbildet skulle frakte norsk laks fra Helgeland til Russland - før lakseboikotten - men havnet i grøfta på E6 i Helgeland like før jul. Da ble det oppdaget en rekke regelbrudd.

Rønning mener at den stadig større konkurransen fører til at fiskeprodusenter i økende grad tøyer grensene for bruk av useriøse transportselskap.

Bedervet fisk

-  Det er mye penger å spare ved å bruke useriøse fraktaktører. Derfor er det spesielt viktig at vi slår hardt ned når vi oppdager overtramp, sier Rønning.

Ifølge fagavisa YrkesBil hadde den avbildete traileren ingen form for kjøleanlegg for å holde fisken kald. I tillegg skal fisk fraktes i en lukket bil. Denne traileren hadde åpen løsning, og var bare beskyttet av en tynn presenning. Vegvesenet oppdaget en masse bedervet fisk, og så seg nødt til å rapportere det inn til Mattilsynet.

-  Helt forferdelig

-  Det var et sørgelig syn som møtte oss. Det er helt forferdelig at det går an, sier distriktssjef i Statens vegvesen i Helgeland, Henry Nymann.

 ULOVLIG FRAKT: Stadig tøffere konkurranse fører til at fiskeprodusenter tøyer grensene, og hyrer inn useriøse fraktselskap, mener Mattilsynet. Denne trailerne skulle frakte norsk laks fra Norge til Russland. Foto: STATENS VEGVESEN
ULOVLIG FRAKT: Stadig tøffere konkurranse fører til at fiskeprodusenter tøyer grensene, og hyrer inn useriøse fraktselskap, mener Mattilsynet. Denne trailerne skulle frakte norsk laks fra Norge til Russland. Foto: STATENS VEGVESEN Vis mer

-  I Norge stilles det svært strenge krav til produksjon av laks. Da er det helt avgjørende at dette også følges opp i fraktleddet, mener han.

Han forteller at Vegvesenet stadig kommer over mangler ved inspeksjon av utenlandske trailere, og mener at problemet med ulovlig frakt er økende.

-  Hvem som helst kan jo komme til Norge og drive med frakt, sier han.

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) mener at Mattilsynet ikke tar spørsmålet om ulovlig frakt alvorlig nok.

Krever tiltak

-  Dette er grovt. Det finnes mange utenlandske som opererer på denne måten, og nå må Mattilsynet ta tak i det, sier administrerende direktør i NLF, Gunnar Apeland.

Han har skrevet et brev til Mattilsynet der han ytrer bekymring over useriøse aktører i bransjen.

-  Kvaliteten på mat som fraktes slik blir dårligere, det er mindre hygienisk, og det blir umulige konkurransevilkår for dem som driver etter regelverket.