Slik frir de til velgerne: - Billig søppel

Hva med et par Sp-kondomer? Solkrem fra Høyre? Eller muffinspapir fra Venstre? Ekspertene vurderer partienes valgkamp-«merch».

Live-published photos and videos via Shootitlive

- Jeg kan aldri tenke meg at noen velgere blir overbevist av disse produktene, sier reklameekspert Trond Blindheim ved Høyskolen Kristiania til NTB.

De neste ukene fylles norske torg og møteplasser opp med lokalpolitikere på velgerjakt. Tradisjonen tro deler de ut store og små produkter – og er man heldig kan man få noe skikkelig fint. Eller …?

- Noen av partiene bruker en god del penger på det som stort sett er billig søppel. Spørsmålet er om dette er velbrukte penger. Disse gimmickene er kun for å få oppmerksomhet og fungerer som små påminnelser, sier professor Peggy Brønn ved institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI.

I likhet med Blindheim er hun lite imponert.

- Giftig sperm?

Professor Peggy Brønn trekker fram følgende i en kommentar til partienes produkter:

- Hva er greia med Høyres piké-skjorte? Det smaker blåruss for min del. Litt elitistisk og ikke et bra budskap. SV legger mye fokus på lederen sin. De Grønne bruker humor med kondomene, men prøver de å si at sperm er like giftig som CO2-utslipp? spør Brønn.

TRILLER TERNING: Dagbladets politiske redaktør, Geir Ramnefjell, gir sin mening om debatten på Blå i Oslo tirsdag. Vis mer

Hun tror få velgere vil la seg overbevise av produktene:

- Spørsmålet er om de har noen som helst påvirkning på hva velgerne stemmer. Jeg mener valgkampmateriellet har liten effekt, fordi til sjuende og sist er det overbevisningsevnen i partienes budskap og hvordan det blir levert av partilederne som gir det største gjennomslaget.

Tror på boller

Trond Blindheim påpeker at produktene først og fremst er et påskudd for å stoppe folk som går forbi, og at klærne fungerer som en uniform for dem som står på stands.

- Det er ikke meningen at den alminnelige velger skal ta på seg disse T-skjortene. Det kan jeg aldri tenke meg, sier han.

Han tror heller ikke produkter som pins eller såpebobler, begeistrer veldig.

- Jeg tror det er en større stoppeffekt om de deler ut boller og kaffe. Det er en innertier. Dersom de bare står og deler ut partiprogrammer, prøver folk å gå en annen vei – selv om de faktisk stemmer på dem. Folk orker ikke å lese programmet, sier Blindheim.

Han peker på undersøkelser blant første- og andregangsvelgere.

- De stemmer ikke på programmene, men på bakgrunn av hva de assosierer med de forskjellige partiene. For eksempel at Senterpartiet er for folk på landsbygda, og at Høyre prioriterer næringslivet høyt.

Oslo 20190704. Partiet Senterpartiet. (Sp). Reklameeffekter og materiell i forbindelse med kommunestyre- og fylkestingsvalget 2019. Senterpartiet har bl.a. brosjyrer, handlenett, såpebobler, solbriller, kondomer, kortstokk, powerbank, t-shirt og regnjakker. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Oslo 20190704. Partiet Venstre. (V). Reklameeffekter og materiell i forbindelse med kommunestyre- og fylkestingsvalget 2019. Venstre har bl.a. brosjyrer, handlenett, grønnsaksnett, frø som er humle- og bie vennlige, muffinsformer, t-shirt og regnjakker. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Oslo 20190704. Partiet Sosialistisk venstreparti. (SV)). Reklameeffekter og materiell i forbindelse med kommunestyre- og fylkestingsvalget 2019. Sosialistisk venstreparti har bl.a. brosjyrer, handlenett, drops, t-shirt og regnjakker. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Oslo 20190703. Partiet Høyre (H). Reklameeffekter i forbindelse med kommunestyre- og fylkestingsvalget 2019. Høyre har bl.a. brosjyrer, såpebobler, handlenett, t-shirt, regnjakker, drops og solkrem. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Oslo 20190703. Partiet Høyre (H). Reklameeffekter i forbindelse med kommunestyre- og fylkestingsvalget 2019. Høyre har bl.a. brosjyrer, såpebobler, handlenett, t-shirt, regnjakker, drops og solkrem. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Oslo 20190705. Partiet Miljøpartiet De Grønne (MDG). Reklameeffekter og materiell i forbindelse med kommunestyre- og fylkestingsvalget 2019. MDG har bl.a. brosjyrer, handlenett, kondomer, bievennlige frø, vannflasker og t-shirt. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Oslo 20190705. Partiet Rødt (R). Reklameeffekter og materiell i forbindelse med kommunestyre- og fylkestingsvalget 2019. MDG har bl.a. brosjyrer, buttons og t-shirts med navnet på partiet på nynorsk, samisk og bokmål. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Oslo 20190703. Partiet Arbeiderpartiet (Ap). Reklameeffekter og materiell i forbindelse med kommunestyre- og fylkestingsvalget 2019. Ap har bl.a. brosjyrer, caps, t-shirt, regnjakker, drops og vann på flaske. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Oslo 20190725. Reklameeffekter og materiell i forbindelse med kommunestyre- og fylkestingsvalget 2019. FRP, Fremskrittspartiet, valgkampmateriell, logo, valgkamp, valgmateriell Foto: Trond Reidar Teigen / NTB scanpix
Oslo 20190725. Krf, Kristelig Folkeparti, Reklameeffekter og materiell i forbindelse med kommunestyre- og fylkestingsvalget 2019. Valgkampmateriell, logo, valgkamp, valgmateriell. Foto: Trond Reidar Teigen / NTB scanpix