Slik fungerer Clubhouse

Dette må du vite om det nye sosiale mediet.

CLUBHOUSE: Den nye sosiale medier-appen er på «alles» lepper. Foto: Odd Andersen / AFP / NTB
CLUBHOUSE: Den nye sosiale medier-appen er på «alles» lepper. Foto: Odd Andersen / AFP / NTB Vis mer
Publisert

Stadig flere har fått øynene opp for det nye sosiale mediet Clubhouse.

I appen handler alt om lyd. Her finner du ingen tradisjonell innholdsfeed, som på for eksempel Facebook, Instagram og Twitter, men live samtaler - som du kan lytte til, eller ta del i.

Alle brukere kan starte et eget «samtalerom». Når du oppretter et rom får du tre valg:

  • Open: Alle som ønsker kan delta
  • Social: Kun personer du følger kan se samtalen og delta
  • Closed: Privat samtale der bare de du inviterer kan delta

Når du starter en samtale, blir du automatisk tildelt moderatorrollen.

Du kan også velge å bare lytte til samtaler om temaer som interesserer deg, som en slags live-podkast. En hovedregel er at det som skjer på Clubhouse - blir på Clubhouse. Det er ikke lov å ta opp lyd.

Slik blir du medlem

Appen er utviklet av Silicon Valley-gründer Paul Davison og Rohan Seth, som tidligere jobbet for Google. Bare en måneden etter lanseringen i april 2020 - med to ansatte og bare 1500 brukere - ble selskapet verdsatt til 100 millioner dollar.

Innen slutten av januar i år var verdien ifølge Forbes steget til 1 milliard dollar.

Clubhouse ble tidlig en hit i Silicon Valley, og blant flere toneangivende amerikanske kjendiser. For å bli medlem, må du foreløpig bli invitert, og som ny bruker får du invitere to personer til å opprette en konto.

Sosiale medier-rådgiver Astrid Valen-Utvik er blant dem som har trykket appen til sitt bryst den siste tida. Hun har stor tro på at plattformen har kommet for å bli.

- Det er mye som må gjøres riktig for å utvikle dette til å bli noe folk fortsatt vil bruke tid på framover, men det er jeg overbevist om at de vil klare, sier hun til Dagbladet.

Valen-Utvik peker på nettopp lydformatet som en kritisk suksessfaktor. Hun mener dette gir en mer ustriglet, personlig og umiddelbar versjon av det populære story-formatet, og tilrettelegger for dialog som bygger relasjoner.

- Jeg har snakket med flere som sier at «herregud, jeg føler at jeg har vært sosial på ekte», fordi det oppleves så personlig og nært. Så trenger du ikke engang å gre håret, men kan sitte i pysjen på sofaen.

- Blir værende etter pandemien

Etter at Elon Musk nylig dukket avholdt en livesamtale på appen, økte antall brukere fra tre til fem millioner på bare ti dager, ifølge Bloomberg.

Nyhetsbyrået Reuters skriver at etterspørselen etter medlemskap er så høy at det har blitt et etablert marked for invitasjoner på plattformer som Reddit og Ebay. Et raskt søk på norske Finn.no viste at medlemskap tilbys mot penger også her til lands.

Clubhouse er fortsatt i betatesting og bare tilgjengelig for Iphone-brukere. Selskapet har imidlertid annonsert at målet for 2021 er å åpne nettsamfunnet for alle. Planen er også å lansere nye funksjoner som gjør det mulig for innholdsskapere å ta betalt gjennom abonnementstjenester.

Astrid Valen-Utvik mener det er stort potensial i formatet for både virksomheter og privatpersoner, men tror at fokuset vil ligge på å bygge merkevare ved å skape verdi for andre, framfor å «pushe produkter».

Selv om coronasituasjonen er en vesentlig driver for den raske veksten, er hun overbevist om at appen vil overleve pandemien.

POSITIV TIL FORMATET: Sosiale medier-rådgiver Astrid Valen-Utvik mener Clubhouse har stort potensiale. Foto: Lene Elisabeth Eide / Eide Foto
POSITIV TIL FORMATET: Sosiale medier-rådgiver Astrid Valen-Utvik mener Clubhouse har stort potensiale. Foto: Lene Elisabeth Eide / Eide Foto Vis mer

- Bruken vil selvfølgelig justeres noe ned, og bli et tillegg til alt det andre vi gjør i hverdagen. Men når de får bedret funksjonaliteten, slik at du enkelt finner ting du er interessert i, kan det bli en fantastisk plattform der du kan snakke med folk fra hele verden om det du er opptatt av.

- Hva vil du si kjennetegner de sosiale plattformene som blir døgnfluer, og dem som faktisk blir værende?

- Et typisk kjennetegn på dem som forsvinner, er at de prøver å være som andre - bare bedre. De går i strupen på de store, der vi allerede har et etablert nettverk. De som blir værende tilfører noe helt nytt. De får oss til å kommunisere på helt nye måter, sier Valen-Utvik.

Får kritikk for manglende moderering

Den raske veksten har ikke vært uproblematisk. Gründerne har blant annet fått kritikk for å ikke ha gjort nok for å begrense hatytringer og hets.

Vanity Fair har påpekt at appen mangler verktøy for å varsle brukere om falsk informasjon. Det finnes heller ikke kommentarfelt der brukere kan kommentere påstander fra talerne.

I en uttalelse til magasinet, skriver gründerne at selskapet «fordømmer alle former for rasisme, hatytringer og hets». Dette er nedfelt i appens retningslinjer. De skriver videre at de har sikkerhetsrutiner som sørger for at brudd på retningslinjene blir undersøkt og adressert.

Appen blir også anklaget for å operere i strid med den europeiske personvernlovgivingen (GDPR), da det er uklart hvordan den håndterer brukernes data.

- Tjenesten har tilsynelatende vokst for raskt, og har ikke hensyntatt GDPR, sier Johannes Caspar, Hamburgs kommissær for databeskyttelse og informasjonsfrihet til Deutsche Welle.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer