Slik fungerer Clubhouse

Dette må du vite om det nye sosiale mediet.

CLUBHOUSE: Den nye sosiale medier-appen er på «alles» lepper. Foto: Odd Andersen / AFP / NTB
CLUBHOUSE: Den nye sosiale medier-appen er på «alles» lepper. Foto: Odd Andersen / AFP / NTB Vis mer
Publisert

Stadig flere har fått øynene opp for det nye sosiale mediet Clubhouse.

I appen handler alt om lyd. Her finner du ingen tradisjonell innholdsfeed, som på for eksempel Facebook, Instagram og Twitter, men live samtaler - som du kan lytte til, eller ta del i.

Alle brukere kan starte et eget «samtalerom». Når du oppretter et rom får du tre valg:

  • Open: Alle som ønsker kan delta
  • Social: Kun personer du følger kan se samtalen og delta
  • Closed: Privat samtale der bare de du inviterer kan delta

Når du starter en samtale, blir du automatisk tildelt moderatorrollen.

Du kan også velge å bare lytte til samtaler om temaer som interesserer deg, som en slags live-podkast. En hovedregel er at det som skjer på Clubhouse - blir på Clubhouse. Det er ikke lov å ta opp lyd.

Slik blir du medlem

Appen er utviklet av Silicon Valley-gründer Paul Davison og Rohan Seth, som tidligere jobbet for Google. Bare en måneden etter lanseringen i april 2020 - med to ansatte og bare 1500 brukere - ble selskapet verdsatt til 100 millioner dollar.

Innen slutten av januar i år var verdien ifølge Forbes steget til 1 milliard dollar.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer