Slik fungerer hyperloop

Oslo - Trondheim på under en halvtime!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Gründeren, oppfinneren og entrepenøren Elon Musk (42) presenterte mandag kveld en «femte transportmetode» - hyperloop - i en bloggpost.

Som et alternativ til båter, biler, tog og fly, vil hyperloop transportere folk på «aluminiumsputer»i tubeliknende kapsler,  som er lukket inne i stålrør, konstruert for å tåle høyt trykk og varme. Det er designet som et gevær med løp som går ved siden av hverandre mesteparten av reisen, for så å gå sammen ved endene.

Disse rørene vil være løftet over bakken med master hver 50. til 100. meter, og vognene inne i hyperloopen vil reise i en hastighet på 1100 km/t, skriver Bloomberg.

Se hvordan hyperloop fungerer øverst i saken!

Trygg og lynrask Musk, som blant annet har vært med å grunnlegge selskapene Tesla Motors og PayPal, vil på toppen av rørene i hyperloopen plassere solcellepaneler som skal gi de tubeliknende kapslene nok strøm til at de driftes.

Avansert teknologi gjør det mulig for hyperloopen å suse av gårde i stor fart.

- Jeg tror en elektrisk kompressor på nesa til vognene som overfører høytrykksluft fra fronten til bak på vognen. Dette vil samtidig løse et annet problem, og det er å skape lav friksjon når man reiser i 1100 km/t. Hjul fungerer dårlig i slike hastigheter, men luftputer fungerer. Dette er det samme prinsippet som i «air hockey», og det er vist at dette fungerer i hastigheter på 1,1 mach (lydhastigheten). Det er vognene som produserer luftputene, ikke røret, siden det er viktig at rørene er så billig og enkelt som mulig, skriver Musk i presentasjonen sin.

Blir Musks nye transportsystem en realitet, vil det gjøre hverdagen til pendlere og andre reisende betydelig mer effektiv.

Hyperloopen vil nemlig «skyte» passasjerene de 611 kilometerne fra Los Angeles til San Francisco på bare en halvtime.

- Vil føles superbehagelig Det er nettopp mellom disse to storbyene hyperloop i første omgang er ment å gå. Planen er at det da vil det være 70 vogner - eller kapsler - i sving til enhver tid, som drar hvert 30. sekund.

Hver av disse skal ha plass til over tolv personer, og kan til og med romme biler. Hyperloopen vil ikke gå på skinner, skal være umulige å krasje og skal kunne lagre energi i opp til et døgn.

Ifølge Musk er hyperloopen best for byer som ligger opp til 1600 kilometer fra hverandre, og mener fly vil være et bedre alternativ om en skal reise over lengre distanser enn dette.

Med hyperloop ville det derfor ta i underkant av en halvtime å reise de rundt 500 kilometerne fra Oslo til Trondheim.

Til tross for den høye hastigheten, lover Musk likevel at en tur med hyperloop vil være behagelig og sammenlikner en reise med den som å ta en tur med karusellen Space Mountain i Disneyland.

- Det blir som å kjøre Space Mountain. Hyperloop vil ha mindre sideveis akselerasjon, som er det som gjerne får folk til å føle seg kvalme, enn med en t-bane. Det vil føles superbehagelig, sier han til Bloomberg.

- Tryggere og billigere Musk hevder hyperloop ikke bare vil være raskere enn Californias planlagte høyhastighetstog, men også at den vil være både tryggere og billigere.

42-åringen anslår at hyperloopen vil kunne bygges for rundt seks milliarder dollar, tilsvarende rundt 35 milliarder norske kroner.

Men hyperloopen kan også bygges for å transportere folk i bilene deres, og en slik vil koste rundt 58 milliarder norske kroner, ifølge Musk.

Oppfinneren inviterer nå publikum til å hjelpe ham med å forbedre designet av transportsystemet.