Slik fungerer IS' eget mediesenter som lokker frustrert ungdom til krigen

Visuelle teknikker, blomstrende prosa og «mujatweets».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Den islamske statens (IS) propagandaapparat har blitt kjent for videoer som er velprodusert og profesjonelt laget.

IS' globale mediestrategi ser ut til å ha et par sentrale mål: Å rekruttere nye krigere, ofte misfornøyde muslimer i vestlige land, og å provosere USA og dets allierte, blant annet med makabre henrettelsesvideoer av vestlige gisler.

Og gruppa lykkes langt på vei med begge deler.

Flere hundre personer har reist fra vestlige land for å oppsøke IS, og som Dagbladet omtalte i forrige uke antar PST at dette inkluderer over 60 nordmenn. PST antar dessuten at det er mørketall utover de 60 politiet konkret kjenner til.

- Mange produsenter IS' fotsoldater har nær daglig lastet opp amatørvideoer på nett av grusomhetene ekstremistene begår, videoer som legges ut på sosiale medier, åpent og tilgjengelig for alle. I tillegg jobber produsenter med langt mer profesjonelt håndverk i form av videoer som forherliger vold, med hensikt å gi frustrerte ungdommer i Europas storbyer en vei til en ny mening i livet.

- Det kan være hundrevis av produsenter, og man vet aldri helt hvem som står bak videoene, sier terrorforsker ved Forsvarets forskningsinstitutt, Thomas Hegghammer, til Dagbladet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer