Slik fungerer IS' eget mediesenter som lokker frustrert ungdom til krigen

Visuelle teknikker, blomstrende prosa og «mujatweets».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Den islamske statens (IS) propagandaapparat har blitt kjent for videoer som er velprodusert og profesjonelt laget.

IS' globale mediestrategi ser ut til å ha et par sentrale mål: Å rekruttere nye krigere, ofte misfornøyde muslimer i vestlige land, og å provosere USA og dets allierte, blant annet med makabre henrettelsesvideoer av vestlige gisler.

Og gruppa lykkes langt på vei med begge deler.

Flere hundre personer har reist fra vestlige land for å oppsøke IS, og som Dagbladet omtalte i forrige uke antar PST at dette inkluderer over 60 nordmenn. PST antar dessuten at det er mørketall utover de 60 politiet konkret kjenner til.

- Mange produsenter IS' fotsoldater har nær daglig lastet opp amatørvideoer på nett av grusomhetene ekstremistene begår, videoer som legges ut på sosiale medier, åpent og tilgjengelig for alle. I tillegg jobber produsenter med langt mer profesjonelt håndverk i form av videoer som forherliger vold, med hensikt å gi frustrerte ungdommer i Europas storbyer en vei til en ny mening i livet.

- Det kan være hundrevis av produsenter, og man vet aldri helt hvem som står bak videoene, sier terrorforsker ved Forsvarets forskningsinstitutt, Thomas Hegghammer, til Dagbladet.

 LYS OG FLERKAMERA:  I en Guantanamo-lignende fangedress snakker John Cantlie i en video fra 18. september. Filmen er lyssatt og det er benyttet minst to kameraer. Cantlie har også fått festet på seg en stikkmygg for å få profesjonell lyd: FOTO: NTB SCANPIX
LYS OG FLERKAMERA: I en Guantanamo-lignende fangedress snakker John Cantlie i en video fra 18. september. Filmen er lyssatt og det er benyttet minst to kameraer. Cantlie har også fått festet på seg en stikkmygg for å få profesjonell lyd: FOTO: NTB SCANPIX Vis mer

Men én produsent, Al Hayat Media Center, trekkes frem i flere artikler i internasjonale medier. De blir ofte omtalt som propagandaavdelingen til Den islamske stat (IS).

Al Hayat Media Center, som ikke må forveksles med den arabiske avisa Al Hayat, er trolig de som produserte videoen med norsk-chilenske Bastian Vasquez, en video som i sommer vakte stor oppsikt. Man kan se at det står «Al Hayat» oppe i hjørnet av videoen som ligger på Youtube.

- Har sett, og lært IS' strategi blir sett på som noe nytt i radikal islam. Videoene til IS er langt mer profesjonelt laget enn andre terrororganisasjoner de siste årene, blant dem al-Qaida. Det kan virke som om de mente at ekstremistisk islam virkelig trengte å pusse opp sin markedsføringsstrategi - gjøre den mer sofistikert, påpeker Rune Ottosen, professor i journalistikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

- Det kan se ut som om IS har sett eksemplene fra andre grupper, som al-Qaida, som ofte er så dårlig laget at det nesten er komisk å se på. På den måten kan IS ha lært hvordan det ikke skal gjøres, sier han.

Godt og enkelt utstyr IS har lagt ut forferdelige videoer, blant annet av grusomme drap og massehenrettelser. I vestlige land huskes nok best hodeavskjæringene av de amerikanske journalistene James Foley og Steven Sotloff, og senere hjelpearbeiderne David Haines og Alan Henning.

I henrettelsesvideoene har de trolig blitt tvunget til å fordømme blant annet den amerikanske regjeringens «selvtilfredshet» og «kriminalitet», og samtidig advare USA mot å gripe inn mot IS.

Opptakene på IS' videoer tas ofte med kamerautstyr som er enkelt å håndtere, men som gir gode bilder med dybdeskarphet, som for eksempel Canon 5D eller 7D, ifølge skribent Steve Rose i en artikkel i The Guardian.

PROFIL:  Bildet er fra det samme intervjuet som bildet ovenfor, klippet over til profil. FOTO: NTB SCANPIX
PROFIL: Bildet er fra det samme intervjuet som bildet ovenfor, klippet over til profil. FOTO: NTB SCANPIX Vis mer

- Det er stor sannsynlighet for at IS leier inn profesjonell kompetanse, sier Ottosen.

For best mulig lyd brukes i flere tilfeller radiomikrofoner. I henrettelsesvideoene av de vestlige gislene, iført Guantanamo-lignende-dresser, kan man se at de har på seg såkalte stikkmygger best mulig lyd.

Flerkamera og TV-logo Gjennom Al Hayat Media Center produserer IS propaganda rettet mot ikke-arabisktalende, særlig yngre seere, og produksjonene er ansett for å være nærmere profesjonelle kringkastingsstandarder enn det noen andre islamsk ekstremistorganisasjon til nå har produsert.

- IS spiller på estetiske virkemidler. Vi vet at det visuelle spiller på følelser, og når det er så godt laget som det IS greier å produsere, så virker det forlokkende for personer som er i en radikaliseringsfase, sier Ottosen.

IS har ved også brukt flerkamarateknikker i sine produksjoner. Gisselet John Cantlie, en fotograf fra Storbritannia, vises først når han snakker direkte inn i kamera, deretter klippes vinkelen til profil, noe som krever mer enn et kamera. «Intervjuet» er åpenbart lyssatt. Dette er vanlige teknikker i moderne dokumentar- og TV-intervjuer.

Intervjuet ender også med en nyhetslignende avrunding, et slags «følg med i neste program»-varsel. En lignende metode benyttes også i hodeavskjæringsvideoene der IS i kjent stil viser frem sitt neste offer i slutten av videoene.

GLANSET PROPAGANDA:  At ekstreme jihadistiske grupper lager propagandavideoer er ikke nytt. Men sosiale medier og HD-formatet gjør at deres budskap er enda mer glanset - og blir publisert til et langt større publikum. Bildet er fra en av de mange propaganda-videoene som Den islamske stat (IS) har sendt ut på YouTube. Foto: Reuters/Scanpix
GLANSET PROPAGANDA: At ekstreme jihadistiske grupper lager propagandavideoer er ikke nytt. Men sosiale medier og HD-formatet gjør at deres budskap er enda mer glanset - og blir publisert til et langt større publikum. Bildet er fra en av de mange propaganda-videoene som Den islamske stat (IS) har sendt ut på YouTube. Foto: Reuters/Scanpix Vis mer

I likhet med vanlige kringkastere har Al Hayat Media Center en logo i hjørnet på skjermen, slik som i videoen med norske-chilenske Vasquez, og den er påfallende lik logoen til den arabiske nyhetskanalen al-Jazeera.

«Muja-tweets» og magasiner Redigering og etterarbeid er tydelig utført av personer med kompetanse. I sine videoer benytter IS også ofte et flagrende IS-flagg i svarthvitt i det øverste hjørnet av skjermen. Videoene gjøres ved mange tilfeller på flere språk, da primært tysk, engelsk og fransk - slik at de skal nå ut til muslimske minoritetsungdom i Vestens store byer.

Propagandaen spys ut i flere formater, fra krigsbarbari til «mujatweets» - videoer fra kalifatet, til et engelskpråklig PDF-magasin på nett. I tillegg til en dokumentar, «Flames of War», der det også er laget en trailer som markedsfører filmen.

The Washington Free Beacon skriver at Al Hayat Media Center er ledet av jihadistgruppas offisielle propagandaarm, Al-Itisam Establishment for Media Productions.

Glorifiserer det indre liv Al Hayat Media Centers produksjoner er mangfoldig, og dreier seg ikke bare om krig, drap og halshugginger. Det handler også om å glorifisere det indre liv i det nye «kalifatet» som IS opprettet i Midtøsten i sommer, for eksempel Id-hilsner fra det okkuperte Raqqa, IS' høyborg i Syria

I slike videoer snakker IS' krigere, fra blant annet Finland, Indonesia, Belgia, Storbritannia og andre land, om hvor glade de er for å være der, og de snakker om et liv med religion som fundament framfor politisk ideologi.

- Jeg tror ikke det er noe bedre enn å leve i kalifatet. Vi trenger ikke noe demokrati, vi trenger ikke noen kommunisme eller noe sånt, alt vi trenger er sharia, sier Abu Abdullah al-Habashi, fra Storbritannia, i en video lagt ut på Youtube.

LOKKER UNGDOM:  Professor Rune Ottosen mener at IS evne til å fremstå visuelle virker forlokkende på personer i en radikaliseringsfase. FOTO: NTB SCANPIX
LOKKER UNGDOM: Professor Rune Ottosen mener at IS evne til å fremstå visuelle virker forlokkende på personer i en radikaliseringsfase. FOTO: NTB SCANPIX Vis mer

I intervjuet vises også fargerike scener av livet på gata og barn på et tivoli. Og det ender, som vanlig, med en avrunding, denne gangen med glimt i øyet: «Jeg skulle ønske du var her».

Annen propaganda fra Al Hayat Media Center tar på kynisk vis sikte på å vise IS' «myke sider», blant annet at de deler ut iskrem til barn, og en kokk som snakker om sine appetittvekkende shawarmas. Dette har kommet i form av nevnte mujatweets.

Blomstrende prosa Andre videoer skal vise IS' militære heltemot. Mens man på bildene ser ekte veibomber, beskytninger, henrettelser og lik, får man også servert velformulert, blomstrende prosa, som for eksempel:

«Den tunge beskytningen skapte tordnende lyder som kastet frykt i hjertene til fienden, og forlot dem mens de pustet inn den tykke røyken av død»

«Brødre, reis dere» hyler en overskrift, mens man ser hvordan levende menneskers hoder blir truffet av kuler. «Krev din seier», sier en annen overskrift i det en bil kjører av veien rett etter at sjåføren ble skutt, i det Dagsavisen beskriver som en ny, «hipp» IS-video som legges ut i disse dager.

På den måten glorifiserer og romantiserer IS sine barbariske handlinger, i videoer som er pusset og polert i etterarbeidet med god lyd, fargebehandling av bilder og klipping trolig fra dyktige folk med profesjonelle redigeringsprogrammer.

LIVET I KALIFATET: Den syriske byen Raqqa er nå gruppa IS' hovedsete. Her deles det ut brød under ramadan.
LIVET I KALIFATET: Den syriske byen Raqqa er nå gruppa IS' hovedsete. Her deles det ut brød under ramadan. Vis mer

Det skal nemlig gjøres ordentlig, slik er Al Hayats stil.

Kilder: The Guardian, The Washington free Beacon, Rune Ottosen, Thomas Hegghammer, Youtube, Dagsavisen, Dagbladet.