Slik gikk det da Dagbladet skulle tekste og kjøre samtidig

Hvor farlig er det å skrive sms mens man kjører bil?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Å sende av gårde en kjapp enstavelses-sms mens man sitter med en hånd på rattet og blikket vekslende mellom veibane og smarttelefon er et kjent scenario for mange norske bilister.

I en spørreundersøkelse fra september, gjennomført av Opinion, på vegne av Statens vegvesen, innrømmer hele 20 prosent av de 70 000 deltagerne at de har havnet i feil kjørebane som følge av uoppmerksomhet. Mobil og trøtthet er verstingene.

Dødelig distrahering - Smarttelefonens inntog gjør at risikoen for ulykker har økt kraftig og det har vært store undersøkelser internasjonalt som bekrefter dette, forteller leder av Statens vegvesens trafikksikkerhetsseksjon region øst, Kjell Seim til Dagbladet. 

- Er det mange dødsulykker knyttet til mobilbruk?

- Det er ofte vanskelig å finne ut av i ettertid, men ja, vi har uten tvil konkrete eksempler der noen har omkommet på grunn av at oppmerksomheten har vært rettet mot telefonen.

Problematisk med Tesla-skjerm Ifølge Seim er det mindre risiko forbundet med prating.

- Først og fremst handler dette om tasting, lesing av meldinger, og alt mulig annet man bruker mobilen til. Vi er også bekymret for dem som har med seg nettbrett.

- Tesla-biler har jo en diger skjerm i midtkonsollen. Er det trygt?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ja, elektriske biler har ofte en stor skjerm med de samme mulighetene som mobil og nettbrett. Det er problematisk, og vi skal faktisk forske mer på dette fremover, for det er ofte påkjøringer bakfra som er konsekvensen. Man skal ikke lese mail i bilen, man skal ha øynene på veien.

Store mørketall - Hva tenker du om at forsikringsselskaper med økonomiske interesser lanserer kampanjer?

- De skal selvfølgelig tjene penger, men jeg tenker at forebyggende arbeid rundt mobilbruk i trafikken er veldig positivt. Da ser folk at det også er økonomiske fordeler ved å konsentrere seg om å kjøre. Det er store mørketall inne i bildet, forteller Seim.

Tast deg ferdig Trygg Trafikk lanserte i sommer «Hold Fokus»-kampanjen, som fikk stor medieoppmerksomhet. Den ble lansert i samarbeid med selskapet Gjensidige forsikring og satte også søkelyset på farlig bruk av mobiltelefon i trafikken.

- Det er vanskelig å finne data på hvilke ulykker som skyldes bruk av mobil. Det er fordi folk har egeninteresse i å skjule dette, men vi vet at det er en stor fare. Man skal gjøre seg ferdig med tasting før man setter seg i bilen. Spør deg deg selv om du ønsker at noen du er glad i svarer på meldinger når de kjører. Svaret er nok nei, sier prosjektleder i Trygg Trafikk, Magnus Jordheim til Dagbladet.

- Blåser i reglene Nå er det altså Codan forsikring som lanserer kampanjen kalt «Bilmodus», og kommunikasjonssjef Mari Bræin Faaberg møtte Dagbladets reportasjeteam ved NAF-banen i Follo for å vise problematikken i praksis. Situasjonene som oppstod ble en vekker for begge parter.

FULL KONTROLL: Fjernkontrollen sørget for at overraskelsene kom brått og uventet. Foto: Christian Roth Christensen
FULL KONTROLL: Fjernkontrollen sørget for at overraskelsene kom brått og uventet. Foto: Christian Roth Christensen Vis mer

Dere tjener penger på forsikringer. Hvorfor har dere tatt initiativet til denne holdningskampanjen? 

- Akkurat som kundene våre er vi tjent med at bilister unngår ulykker. Smarttelefonen er nå en så stor del av livet vårt at folk ikke klarer ikke legge vekk mobilen. Veldig mange blåser i reglene og bruker den uansett om de kjører fort eller sakte. Det skaper farlige situasjoner og dødsulykker. Vi vil hjelpe til å forebygge dette, for det blir farligere og farligere, sier Faaberg.??Se videoen øverst i saken.??

Tips fra Trygg Trafikk: • Ha blikket på veien — ett øyeblikks uoppmerksomhet kan få alvorlige følger
• Dropp mobilen — å ta blikket fra veien er i praksis det samme som å kjøre med bind for øynene
• Hold fartsgrensen — du sparer kun cirka ett minutt per mil om du kjører i 80 km/t der fartsgrensen er 70
• Vær opplagt — parker og ta deg en liten høneblund om du blir trøtt  

HINDRINGER: Det var ikke lett for Dagbladets journalist å manøvrere seg gjennom hinderbanen samtidig som mobilen skulle tas i bruk. Foto: Christian Roth Christensen
HINDRINGER: Det var ikke lett for Dagbladets journalist å manøvrere seg gjennom hinderbanen samtidig som mobilen skulle tas i bruk. Foto: Christian Roth Christensen Vis mer