Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Slik gikk det da Johnny skulle vinke til datteren med vingene

Fikk seg et ufrivillig bad i sjøen.

VÅT HILSEN: Piloten måtte nødlande i havet da motoren på flyet sviktet. Foto: Gullik André Gjerde
VÅT HILSEN: Piloten måtte nødlande i havet da motoren på flyet sviktet. Foto: Gullik André Gjerde Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Litt før klokka 14.30 måtte et mikrofly nødlande på sjøen i Hareid.

Piloten var alene i flyet og det stoppet om lag 15 meter fra land, skriver smp.no.

- Jeg har en datter som bor i Hjørungavåg. Jeg skulle fly over huset hennes og vinke litt med vingene før jeg skulle returnere, forteller piloten, Johnny R. Johansen, til smp.no.

Flyet starta fra Sunndalsøra lørdag litt før klokka 12, og er av typen S-6 COYOTE II.

- Motoren hosta

- Men over fjorden mot Hjørungavåg begynte motoren å hoste. Den fikk rett og slett ikke bensin. Jeg fløy i 1.500 fot. Det var rundt 50 liter bensin igjen og motoren var ny. Bensinpumpa var på, men det ga ikke nok bensin. Hva som er årsaken vet jeg ikke, sier piloten, og fortsetter:

- Jeg prøvde å stupe med flyet, og da fikk den bensin. Men jeg fant jo ut at jeg måtte nødlande.

- Vi hadde en patrulje på stedet og har undersøkt hendelsen. Vi har ikke funne noe holdepunkt for å etterforske saken videre og det er eieren av flyet som vil få det hevet, sier operasjonsleder Arild Reite i Sunnmøre politidistrikt til Dagbladet.

Kontrollert
Piloten var lokalkjent og visste at Overåsanden var den beste plassen i området å lande.

- Selv om jeg er fersk som pilot, har jeg fått god opplæring, og jeg visste akkurat hva jeg skulle gjøre, sier Johnny Johansen.

Han ville lande i sjøen, «gli» inn mot land og komme så nær stranda som mulig. Men flyet stoppa litt før han hadde håpet.

- Det var ganske udramatisk. Da flyet traff vannet, hadde jeg et minimum med fart, det vil si rundt 60 kilometer i timen. Og det var en veldig myk landing. Der flyet stoppet er det ikke mer enn en og en halv meter dypt, og jeg kunne svømme til land, sier han til smp.no.

Ny tur? - Jeg trur flyet er nesten helt etter landingen, men det er mulig at det kan være litt bøyd. Samtidig er det saltvatn overalt, og det er ikke bra å få på et fly, så det meste bortsett fra motoren må vel skiftes ut.

- Neste tur, da? spør Sunnmørsposten.

- Jeg må jo ha noe å fly med først. Og så må jeg overtale de hjemme litt.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media