STIKKA LØSNET: Da piloten merket at stikka var løs i lav høyde over bakken, var krasjlandingen uunngåelig. Foto: Fra Havarikommisjonens rapport.
STIKKA LØSNET: Da piloten merket at stikka var løs i lav høyde over bakken, var krasjlandingen uunngåelig. Foto: Fra Havarikommisjonens rapport.Vis mer

Slik gikk det fordi styrespaken ikke var festet

Piloten tumlet ut av flyet med stikka i hånda, ifølge Havarikommisjonen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon


(Dagbladet.no): Dette ublide møtet med bakken skjedde på Lunde flyplass 7. desember i fjor. Instruktør og elev tok av fra Skien lufthavn Geiteryggen klokka 12.10, ifølge Havarikommisjonens rapport.

Skien åpnet ikke for landingstrening før klokka 1330, så instruktøren ønsket derfor å undersøke om det var tilfredsstillende forhold for å gjennomføre landingstrening på Lunde flyplass som ikke brøytes vinterstid.

Etter en første overflyging i 100 fots høyde, bestemte de seg for å fly enda lavere over rullebanen for å undersøke om snømengdene tillot landing.

Null kontroll
De avtalte seg i mellom at instruktøren skulle føre flyet i lav høyde over rullebanen, mens eleven skulle observere forholdene.

«Nedstigningen ble avsluttet i ca. 10 ft høyde. Under utflating til horisontal flygestilling merket fartøysjefen at det var noe galt med stikka. Den var helt løs og han hadde derfor ingen kontroll på flyet», heter det i Havarikommisjonens rapport.

Eleven har forklart Havarikommisjonen at han merket et nøkk i flyet da de flatet ut, hvorpå flyet fortsatte med nesa ned mot bakken.

«Flyet «pitchet» ned og traff rullebanen relativt kraftig, uten å sprette opp igjen fra underlaget. Det fortsatte ca. 50 meter bortover på den snødekte rullebanen før det tippet over og ble liggende på ryggen», skriver Havarikommisjonen.

Da flyet kom til ro, åpnet instruktøren dørene, løsnet beltene og tok seg ut av flyet. Eleven slo av magneter, hovedbryter og stengte av bensinkranen før han evakuerte. Da de sto på utsiden av flyet, kommenterte eleven at instruktøren hadde stikka i den ene hånda.

Ifølge Havarikommisjonens rapport hadde ikke instruktøren registrert at stikka ble med ut av flyet under evakueringen. De så da at festebolten til stikka fortsatt satt fast nederst på stikka.

Uskadd
Til alt hell kom både elev og instruktør uskadd fra den tøffe landingen. Flyet ble påført mindre skader på vingestag og propell.

Havarikommisjonen konkluderer med at årsaken til denne hendelsen var at stikka ikke var skjøvet tilstrekkelig ned før festebolten ble montert. Bolten gikk følgelig ikke gjennom, men rett over det nedre røret.

«Dette tyder på at ukyndig personell har montert sikkerhetskritiske komponenter på flyet. I et kritisk øyeblikk løsnet stikka som igjen medførte tap av kontroll av luftfartøyet. Havarikommisjonen ber flymiljøet merke seg denne ulykken som viser at det kan være lett å overse en feilmontert stikke.»

SPOR I SNØEN: Flyet tippet over etter landing på den snødekte rullebanen. Foto: Fra Havarikommisjonens rapport.
SPOR I SNØEN: Flyet tippet over etter landing på den snødekte rullebanen. Foto: Fra Havarikommisjonens rapport. Vis mer