Dyrt:  Båt er dyrt, og ofte en dårlig investering. Men noen grep kan gjør kjøpet vesentlig bedre. Foto: Magnus Rørvik Skjølberg/Finansavisen
Dyrt: Båt er dyrt, og ofte en dårlig investering. Men noen grep kan gjør kjøpet vesentlig bedre. Foto: Magnus Rørvik Skjølberg/FinansavisenVis mer

Slik gjør du et smart båtkjøp

Båtkjøp kan bedre din livsstil og trenger ikke å være den verste finansielle investeringen du har gjort.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen):  Det sies at en båteier bare opplever to lykkelige dager: Dagen da han kjøper sin båt, og dagen da han selger den. En årsak er at båter har en tendens til å brukes lite og koste mye - både når det gjelder den opprinnelige prisen, verditap, vedlikehold og oppbevaring, skriver Finansavisen.

Sats på kjente merker Riktig valg av båt kan imidlertid bidra til å gjøre din «investering» så god som mulig.

- Kjente merker og skandinaviske produsenter holder seg bedre i pris her hjemme, det være seg motorbåter eller seilbåter, opplyser daglig leder Kjell E. Ulfsrud i Bjerkåsholmen Marina til Finansavisen.

- De stiger også mer i verdi, når markedet er oppadgående. Kvalitet og godt design lønner seg over tid.

Adm. direktør Jens-Arne Dammyr i Aker Yachts anbefaler motorbåtmerkene Ibiza, Nordkapp, Windy, Askeladden, Nimbus, Storebro, Princess, Fairline og Sunseeker.

For dem som foretrekker seilbåt, er Hallberg-Rassy, Najad, Jeanneau, Beneteau, Hanse og enkelte Bavaria-modeller gode valg, ifølge megleren.

Flere kostnader Verditap er en hovedpost som trekker ned regnestykket i et båtkjøp. I tillegg kommer løpende utgifter knyttet til vedlikehold, service og forsikring.

- Man kan redusere beløpet ved selv å gjøre en del vedlikehold - som polering, bunnstoff, vask og rens av kalesje, sier Dammyr til Finansavisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et annet råd er å kjøpe på rett tidspunkt.

- Man kan gjøre gode kjøp hele året, men de aller beste mulighetene kommer gjerne i perioden november til februar, utdyper Dammyr overfor Finansavisen.

Ifølge Dammyr kan det også være «store beløp» å tjene på import. Det samme gjelder utleie, og å fikse opp båten før man selger den igjen.

- Med litt egeninnsats og noen få kroner i lakk, kan en eldre klassisk båt - for eksempel en Solø 25 til 75.000 kroner - doble seg i pris, konstaterer Ulfsrud overfor Finansavisen.

Flere nyheter Blir medeier i luksusbåt - «må ut med kjempesum»
Komité-ja til påbud om flytevest i båt
Hva ville du brukt 200.000 kroner på?