Slik har du aldri sett en båt bli sjøsatt

Video oppfordrer til alkovett på sjøen. Forløperen er sett av over 32 millioner verden over.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I fjor fikk kampanjeorganisasjonen AV-OG-TIL virkelig satt alkovett og båtliv på agendaen.

Da de publiserte videoen «Kunsten å legge til», fikk de enorm respons verden over.

Nå kommer organisasjonen med en oppfølger laget av reklamebyrået Melvær & Co. I videoen «Å sjøsette er litt av en kunst» får vi et gjensyn med den småharry mannen i den sjabby båten. Denne gangen sjøsetter han som en konge.

Se videoen øverst i saken.

I en annen båt sitter to imponerte menn, som gjerne vil belønne den stilfulle sjøsettingen med en øl. Det vil imidlertid ikke anti-helten ha noe av.

- Folk synes budskapet er viktig Hvert år dør rundt 30 nordmenn på sjøen. Det anslås at minst en fjerdedel av disse har promille. Det er blant annet denne statistikken  AV-OG-TIL vil snu.

- Responsen vi fikk på den forrige videoen var over all forventing, forteller daglig leder i AV-OG-TIL, Kari Randen, til Dagbladet.

Fjorårets storsuksess skyldes nok i stor grad den artige historien, men Randen forteller om mye positive tilbakemeldinger også på budskapet.

- Mange har både sett og opplevd farlige situasjoner på sjøen som er forårsaket av personer med promille. Derfor mener folk det er en veldig viktig film, forteller hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtdig ville de nok ikke fortsatt kampanjen med samme hovedperson, om det ikke var for all oppmerksomheten, sier Randen.

Spent på responsen Anti-helten i filmen, Jo Gill Næss, fikk enorm oppmerksomhet i fjor. Til Dagbladet fortalte han at han aldri hadde stått foran et kamera tidligere.
 
Han ble helt overveldet av all oppmerksomheten.

- Det ble nok litt i overkant mye for ham i fjor, men vi er veldig glade for at han valgte å stille opp i år også, forteller Randen.

I fjor ble videoen nevnt i flere internasjonale medier, samt omtalt på TV i USA. Organisasjonen tør ikke håpe på like mye oppmerksomhet denne gangen.

- Vi er veldig fornøyde med videoen, og er veldig spente på responsen den vil få, sier Kari Randen.

Sammen med politiet, Røde Kors og flere andre hjelpeorganisasjoner, vil de reise langs hele norskekysten i sommer for å spre det viktige budskapet ytterligere.