STORM: Enorme stormsystemer omkranser Jupiters nord- og sørpol. Funnene forbløffer forskerne. Foto: NASAVis mer

Slik har du aldri sett planeten før. Funnene forbløffer forskerne: - Vi tok feil

NASA-romsonden Juno fortsetter å gjøre nye funn.

Det har lenge vært kjent at klimaet på Jupiter er mildt sagt ugjestmildt, og at den største planeten i vårt solsystem er dekket av massive stormer.

Men nye funn viser at disse stormsystemene er langt mer komplekse enn hva man tidligere har antatt.

NASAs romsonde «Juno» har det siste halvannet året tatt bilder gasskjempen, og funnene som i dag blir presentert i tidsskriftet Nature har fått flere forskere til å sperre opp øynene.

- Vi tok feil

Et forskerteam har avdekket en konstellasjon bestående av ni sykloner over planetens nordpol, og seks sykloner over planetens sørpol.

Vindene i disse stormsystemene er kraftigere enn det vi her på jorda vil kategorisere som en kategori 5-syklon, og vindhastighetene kommer opp i 350 kilometer i timen - nesten 100 meter per sekund.

Stormene har også holdt seg på samme sted siden observasjonene startet. Alberto Adriani, som har ledet gruppen av forskere, sier at han er overrasket over funnene. I alle fall når det viste seg at det var ni stormer over nordpolen.

- Vi tok feil, sier han i en e-post til The Independent, og innrømmer at han trodde de ville finne et tilsvarende system som over sørpolen.

2012: Dommedagsteoretikere var sikre på at apokalypsen skulle feie over kloden 21. desember 2012. Nasa var så sikre på at det var sprøyt at de ga ut denne videoen - i forkant. Video: NASA Vis mer

Forbløffet

Et annet funn som også blir presentert i tidsskriftet er at planetens atmosfære er langt tykkere enn først antatt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En bedre forståelse for hvordan atmosfæren oppfører seg, kan hjelpe forskerne til å lære mer om planetens kjerne.

Scott Bolton, sjefforsker i Juno-prosjektet ved forskningssenteret i San Antonio, er oppglødd over funnene.

- Disse forbløffende resultatene er ennå et eksempel på overraskelsene Jupitar sender vår vei, og viser igjen hvor verdifullt det er å utforske det ukjente fra et nytt perspektiv med nye instrumenter, sier han til NASAs nettsider.

Han legger samtidig til at Juno bare har unnagjort en tredel av sin ferd rundt Jupiter. Han er spent på hva som vil bli avdekket i de kommende årene.

- Vi former oss allerede et nytt bilde av Jupiter, sier han.

- Spennende

I fjor vår var den danske professoren John Leif Jørgensen på plass i NASAs kontorer i Texas - der han og kollegaene arbeidet på høygir for å forstå omfanget av all den nye informasjonen Juno-oppdraget hadde gitt dem.

- Vi kommer til å endre forståelsen av både Jupiter, solsystemets dannelse og alle gassgigantene som finnes i hopetall rundt fremmede stjerner, sa professoren til magasinet Videnskab.

- Det er et omfattende, men spennende arbeid. Alt i alt en stor overraskelse.

Hva slags ny informasjon har Juno gitt forskerne?

- Man skulle tro at en flytende planet blir tyngre inn mot sentrum, men for Jupiter er det langt fra tilfelle, sier han og forteller at i stedet viser de første resultatene at tyngdefeltet ser ut til å «variere utover».

Jupiter er den femte planeten fra solen og den største planeten i solsystemet. Planetens masse er én promille av solens, men to og en halv gang massen til alle andre planeter i solsystemet til sammen.

REPRISE: NASA presenterer en ny oppdagelse på utsiden av solsystemet vårt. Video: NASA TV Vis mer