HER BLE JOBBEN GJORT:  Her på Amundsen-Scott-basen på Sydpolen brukte BICEP (Background Imaging of Cosmic Extragalactic Polarization)-teamet det 10 meter store teleskopet for å finne ekkoet av Big Bang. Foto: Reuters / Keith Vanderlinde / National Science Foundation/ NTB Scanpix
HER BLE JOBBEN GJORT: Her på Amundsen-Scott-basen på Sydpolen brukte BICEP (Background Imaging of Cosmic Extragalactic Polarization)-teamet det 10 meter store teleskopet for å finne ekkoet av Big Bang. Foto: Reuters / Keith Vanderlinde / National Science Foundation/ NTB ScanpixVis mer

Slik holdt de Big Bang-sjokket hemmelig i nesten et år

Endte med å bytte passord og e-postlister.

(Dagbladet): Denne uka ble det kjent at det såkalte BICEP2-teamet på Sydpolen hadde funnet de første bevisene på det som kan være selveste ekkoet av Big Bang - det store smellet - som regnes som universets spede begynnelse for nesten 14 milliarder år siden.

Kosmisk inflasjon Forskerne har bevist et fenomen kalt kosmisk inflasjon. Dette inntraff et brøkdel av et brøkdel av et brøkdel av et sekund etter Big Bang, og gjorde at hele universet utvidet seg ekstremt raskt på kort tid.

Denne korte perioden er grunnen til at stjerner, galakser, planeter og alt du ser i dag, er som det er. Problemet er at fram til nå - om denne observasjonen er korrekt - har vi ikke hatt bevis for at dette faktisk skjedde.

Nå røper en av forskerne bak den sensasjonelle oppdagelsen hvordan de har klart å holde tett om hva de var i ferd med å finne. Og det hele strekker seg tilbake til en tenniskamp for hele 13 år siden.

Magasinet Wired skriver at jakten på denne vitenskapelige hellige gral begynte da fysikeren James Bock spilte med astrofysikeren Brian Keating.

- Brian pleide å plage meg med dette eksperimentet, forteller Bock til Wired.

- Og etter hver kamp sa jeg bare «Uh huh, OK, ja da». Men etter en stund begynte han å overbevise meg at dette var verdt å gjøre, sier han.

På Sydpolen Men det første skikkelige gjennombruddet kom da Bocks arbeidsplass Jet Propulsion Laboratory i Pasadena, California fant ut at ved å plassere spesielle detektorer i små teleskop på Sydpolen kunne det være en mulighet for å finne et spesifikt mønster i den kosmiske bakgrunnsstrålingen (lyset som utgjør bakteppet for hele universet). Og på denne måten vise at den kosmiske inflasjonen må ha funnet sted.

Et team av forskere og studenter ble så satt sammen av den velrenommerte fysikeren Andrew Lange.

- Med hans hjelp tok prosjektet av, forteller Bock, som har vært en av fire hovedmenn på prosjektet.

Det første BICEP-prosjektet ble gjennomført på Sydpolen fra 2006 til 2008 for å samle inn data. Men det var først i 2010 at den spesielle teknologien ble benyttet.

- Vi så hint tidlig, sier John Kovac ved Harvard-universitetet. En av de andre fire.

- Etter hvert som mer data kom inn, merket vi at det var noe der, forteller Bock.

Hemmelighold Gruppa møttes så i april 2013 for et tre dagers møte i Boston. Det ble vendepunktet. Teamet begynte å se konkret på mulige feilkilder.

Etter hvert som de nærmet seg, ble de redde for at ryktene skulle svirre ut over den relativt lille gruppa på 50 personer som visste noe (til sammenlikning jobbet det flere tusen på CERNs Higgs-prosjekt.) Da forsterket de den interne sikkerheten ved å lage nye e-postlister og skifte interne passord.

Ifølge Wired hadde de overbevist hverandre i desember i fjor. Og de avviser i dag de verste konspirasjonsteoriene om at de nærmest har operert på James Bond-nivå.

To uker før nyheten ble kjent, måtte de presentere funnene til andre kollegaer. Da begynte ryktene å løpe. Og 12. mars varslet ærverdige Harvard at det ble innkalt til pressekonferanse fem dager seinere.

Resten er historie.

- Nobelprisverdig - Dette er stort, sier Marc Kamionkowski ved Johns Hopkins University til Scientific American

Kamionkowski, som ikke var del av noen av BICEP-teamene, forutså i 1997 hvordan gravitasjonsbølger kunne føre til dette avtrykket i den kosmiske bakgrunnsstrålingen.

- Det er ikke hver dag du våkner og finner ut noe helt nytt om universet. For min del er dette så nobelprisverdig som du kan få det, sier han.