Slik holdt de Big Bang-sjokket hemmelig i nesten et år

Endte med å bytte passord og e-postlister.

HER BLE JOBBEN GJORT:  Her på Amundsen-Scott-basen på Sydpolen brukte BICEP (Background Imaging of Cosmic Extragalactic Polarization)-teamet det 10 meter store teleskopet for å finne ekkoet av Big Bang. Foto: Reuters / Keith Vanderlinde / National Science Foundation/ NTB Scanpix
HER BLE JOBBEN GJORT: Her på Amundsen-Scott-basen på Sydpolen brukte BICEP (Background Imaging of Cosmic Extragalactic Polarization)-teamet det 10 meter store teleskopet for å finne ekkoet av Big Bang. Foto: Reuters / Keith Vanderlinde / National Science Foundation/ NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Denne uka ble det kjent at det såkalte BICEP2-teamet på Sydpolen hadde funnet de første bevisene på det som kan være selveste ekkoet av Big Bang - det store smellet - som regnes som universets spede begynnelse for nesten 14 milliarder år siden.

Kosmisk inflasjon Forskerne har bevist et fenomen kalt kosmisk inflasjon. Dette inntraff et brøkdel av et brøkdel av et brøkdel av et sekund etter Big Bang, og gjorde at hele universet utvidet seg ekstremt raskt på kort tid.

Denne korte perioden er grunnen til at stjerner, galakser, planeter og alt du ser i dag, er som det er. Problemet er at fram til nå - om denne observasjonen er korrekt - har vi ikke hatt bevis for at dette faktisk skjedde.

Nå røper en av forskerne bak den sensasjonelle oppdagelsen hvordan de har klart å holde tett om hva de var i ferd med å finne. Og det hele strekker seg tilbake til en tenniskamp for hele 13 år siden.

Magasinet Wired skriver at jakten på denne vitenskapelige hellige gral begynte da fysikeren James Bock spilte med astrofysikeren Brian Keating.

- Brian pleide å plage meg med dette eksperimentet, forteller Bock til Wired.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger