MANGE GÅR PÅ:  De falske konkurransene som verserer rundt på nett varierer i kvalitet. Likevel går mange fem på. Foto: Skjermdump/Forbrukerombudet
MANGE GÅR PÅ: De falske konkurransene som verserer rundt på nett varierer i kvalitet. Likevel går mange fem på. Foto: Skjermdump/ForbrukerombudetVis mer

Slik jakter nettsvindlere på dine personopplysninger

Butikkjeden Coop til krig mot internasjonale nettsvindlere som driver butikk med norske firmaer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Hver dag sendes hundrevis av eposter og SMS-er til nordmenn med innhenting av personopplysninger som formål.

Det kan dreie seg om alt fra navn og nummer til om en har innbruddsalarm hjemme.

Felles for meldingene er at de lover store premiesummer og attraktive gaver, gjerne i form av gavekort fra kjente butikkjeder og nettbutikker, på det premisset at brukerne svarer på spørsmålene og klikker på lenkene.

Disse gavene ser deltagerne sjelden eller aldri noe til.

- Ingen seriøs forretningsmodell Det som derimot deles ut i stor skala er sensitiv informasjon om forbrukere - og dette til ellers lovlydige norske firmaer.

- En av de utenlandske aktørene vi kjenner til har flere norske firmaer på kundelisten. Informasjonen brukes blant annet til å omgå reservasjoner mot telefonsalg, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukerombudet.

I mange tilfeller gjemmer svindlerne seg bak logoene til andre firmaer. Dette sier Haug er med på å lure forbrukere opp i stry.

- Det er ingen seriøs forretningsmodell å benytte seg av disse opplysningene. I noen tilfeller er det snakk om en liten grå skrift som forteller kundene om hva opplysningene skal brukes til, men i andre tilfeller er samtykket helt fraværende, sier Haug.

Coop kartlegger bakmenn Logoen til Coop Norge er blant det som blir brukt for å lure nettbrukerne til å gi ut informasjon om seg selv. I en periode på ett og et halvt år har butikkjeden brukt store ressurser på å kartlegge de falske kampanjenes bakmenn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sikkerhetssjef Soner Sevin at Coop nå er ferdig med etterforskningen.

 PÅ OFFENSIVEN:  Soner Sevin og Coop ønsker å gå til rettsak mot svindlerne. Foto: Karl Martin Jakobsen
PÅ OFFENSIVEN: Soner Sevin og Coop ønsker å gå til rettsak mot svindlerne. Foto: Karl Martin Jakobsen Vis mer

- Vi har kartlagt tre forskjellige utenlandske firmaer som driver på denne måten.  De innsamlede personopplysningene blir solgt til ulike type markedsføringsfirmaer, men vi vet ikke om disse opplysningene blir solgt til mer useriøse aktører også. Hvor store summer det er snakk om er uklart, sier Sevin til Dagbladet.

Sevin beskriver en situasjon der firmaene som kjøper opplysningene blant annet bruker dem til å selge produkter og tjenester.

- Det kan for eksempel dreie seg om helsekostpakker som sendes uten kundens samtykke. Et annet fenomen vi er kjent med er at firmaene ringer opp for å tilby et abonnement på noe. Ofte skrives de opp uten et eksplisitt samtykke, sier Sevin og legger til at det ikke er alle som legger merke til 100 kroner ekstra på telefonregningen.

Opererer i en gråsone Dermed kan det bli store summer på bakmennene og firmaene som kjøper opplysningene fra dem.

Rent juridisk er det brukerne selv som har et ansvar for hva de godkjenner på nett.

For Coop og de andre merkevarene som blir benyttet er det hele svært problematisk. De får ukentlig telefoner fra kunder som føler seg lurt.

Planlegger rettsak - Mange av disse meldingene er skrevet på godt norsk og fremstår som troverdige. Rent juridisk opererer bakmennene i en gråsone, der de i mange tilfeller skriver med liten skrift at konkurransene ikke har noe med for eksempel Coop å gjøre, men de lurer likevel våre kunder, sier Soner Sevin.

Han mener at Coop har et moralsk ansvar for å beskytte forbrukernes interesser.

- Vi vurderer nå å forfølge disse aktørene juridisk. Vi har satt både interne og eksterne jurister på saken og vi kommer til å gjøre alt for å beskytte våre kunder mod svindelen. Vi oppfordrer også andre i vår bransje til å stå sammen mot kriminelle aktører, sier Soner Sevin.

Dagbladet også misbrukt Også Dagbladet har blitt benyttet i falske konkurranser på nett. Dette i form av artikler på nett med samme mal som Dagbladets hjemmesider, men med en annen URL-adresse.

 I MANGE FORMER:  De falske konkurransene som Coop og andre har erfart kommer i mange former og fra mange leverandører. Foto: Forbrukerombudet/Skjermdump
I MANGE FORMER: De falske konkurransene som Coop og andre har erfart kommer i mange former og fra mange leverandører. Foto: Forbrukerombudet/Skjermdump Vis mer

- Det hender også at vi oppdager at Dagbladets velkjente logo og artikkelmal blir misbrukt i nettsvindel, gjerne distribuert via sosiale medier. Det er bare å beklage, men vanskelig å gjøre noe med. Men vi vil i større grad enn tidligere begynne å forfølge slikt misbruk, sier ansvarlig redaktør John Arne Markussen.

Dagbladets råd er å ikke legge igjen personopplysninger før en er helt sikker på at konkurransene er ekte.

 - Et trent øye vil avdekke falske linker blant annet fordi utformingen ofte kan være påfallende lang og kronglete.  Generelt er det en god regel at man bør utøve en viss kildekritikk før man åpner alle linker man får tilsendt — enten det er via epost, sms eller sosiale medier.

 BRUKER DAGBLADET:  Også Dagbladets identitet har blitt brukt av svindlere. I dette tilfellet dreier det seg om en falsk konkurranse om en Playstation 4. Foto: Skjermdump
BRUKER DAGBLADET: Også Dagbladets identitet har blitt brukt av svindlere. I dette tilfellet dreier det seg om en falsk konkurranse om en Playstation 4. Foto: Skjermdump Vis mer