- Slik jukser vi

Les hvordan elevene rundlurer naive lærere på eksamen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Dagbladet.no har fått en flom av henvendelser på tipsdatabasen 2400 etter at vi i går skrev om «moderne eksamensjuksing». Elever ved ungdomsskoler i Telemark, Vestfold og Buskerud kom til eksamen med ferdige oppgaver på USB-pinner og Mp3-spillere.

Skal vi tro Dagbladet.nos lesere er nye juksemetoder svært utbredt over hele landet.

Mange av innsenderne peker på at lærerne er naive - de tror rett og slett ikke elevene jukser. Samtidig skriver mange at lærerne har for dårlige kunnskaper ny teknologi til å kunne skjønne at elevene jukser.

Chatting

Flere av tipsene Dagbladet.no har fått, går ut på kommunikasjon mellom elever under eksamen. En av leserne skriver at en vanlig juksemetode er å chatte med hverandre på MSN under eksamen eller tentamen. På avkrysningsprøver er det lett og fort gjort å sammelikne svar.

En annen leser skriver at mange skoler har bærbare datamaskiner som er tilknyttet et trådløst nettverk. Hvis to elever avtaler et kallenavn kan de koble seg til hverandre under eksamen og utveksle informasjon. Det er også mulig å avtale med folk utenfor klasserommet som kan hjelpe dem med oppgaveløsningen, ifølge leseren.

«Du må ha litt kunnskap, så det er kanskje ikke så rart at lærerne nå til dags ikke klarer å avsløre den slags juks», skriver han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En leser fra Østfold skriver at det interne meldingssystemet i Windows ikke var deaktivert under eksamen på hans videregående skole. Dermed kunne elevene uten problemer sende meldinger til hverandre internt uten at lærerne oppdaget det.

LETT Å LURE LÆREREN: Mange av Dagbladet.nos tipsere mener problemer med juks kunne vært unngått hvis lærerne var mer oppdaterte på moderne teknologi. Illustrasjonsfoto: Scanpix
LETT Å LURE LÆREREN: Mange av Dagbladet.nos tipsere mener problemer med juks kunne vært unngått hvis lærerne var mer oppdaterte på moderne teknologi. Illustrasjonsfoto: Scanpix Vis mer

I tillegg var ikke internett sperret på alle porter, så elevene kunne få tilgang til nettet ved å benytte seg av former for tunneler ut.

Leseren skriver at han opplyste skolens ledelse om hullene i systemet, men ble avvist etter at ledelsen hadde pratet med it-ansvarlig, som ifølge leseren ikke hadde tilstrekkelig kompetanse.

«Musikk»

En annen metode som flere av leserne nevner, er å legge inn tekst med informasjon på iPoden. Dermed kan elevene lene seg tilbake, late som de spiser godteri og lese informasjon på iPoden. Mange lærere lar nemlig elevene høre på musikk under arbeidet.

«Hvordan kan de vite at vi har hele faktaartikler fra Wikipedia rett på «walkmanen»?» skriver en innsender.

Flere lesere bekrefter også at det er en vanlig juksemetode å lagre ferdige dokumenter på minnebrikker.

En frustrert tipser forteller at da hun skulle ha terminprøve i økonomi- og informasjonsbehandling fikk de vite temaet på prøver to dager før, i tillegg til at alle hjelpemidler var tillatt. Noen av elevene fant fram til prøven på utdanningsdirektoratet sine hjemmesider, ettersom læreren brukte en gammel eksamensoppgave som terminprøve. Dermed kunne elevene gjøre ferdig prøven i forberedelsestiden, komme på prøvedagen og overføre prøvene fra sine USB-penner.

Ifølge leseren tok klassens tillitsvalgte dette opp med læreren, som lo det hele bort og sa at jukserne i hvert fall hadde brukt forberedelsestiden fornuftig.

Illustrasjonsfoto: Scanpix
Illustrasjonsfoto: Scanpix Vis mer

En leser skriver imidlertid at problemer med USB-juks lett kan stoppes.

«Man trenger bare å fikse noen instillinger på datamaskinene som skal brukes, og sørge for at de brukerne/profilene elevene logger seg på ikke kan forandre på noen innstillinger. Det egentlige problemet her er vel at ansatte ved skolene ikke har peiling på data», skriver han.

MMS og spøkelsestekst

Mobilkameraer brukes også til eksamensjuks. Elever opplyser til Dagbladet.no at de tar bilde av oppgaven med kameraet på mobilen, og sender bildet på MMS til kandidaten som skal ha eksamen etterpå. Denne personen får nemlig samme oppgave og får bedre tid til å forberede seg.

En tidligere elev ved en videregående skole i Oslo, forteller at flere han vet om jukset på eksamen ved å bruke noe de kalte «Ghost Text». Dette er rett og slett hvit tekst i word-dokumenter som man lett kan lese ved å markere teksten (gjerne ved å trykke Ctrl-a). Dersom en sensor kom forbi, var det bare å klikke i teksten for å gjøre den valgte teksten usynlig.

Gammelt juks

Flere som har sendt epost til 2400, har ramset opp mer tradisjonelle juksemetoder som fortsatt fungerer.

- Skrive på matpapiret

- Legge lapper på toalettet

- Skrive i skoene

- Skrive små papirlapper og legge dem i penner som er tømt for innhold

- Skrive på innsiden av pennalet

- Skrive på viskelær

- Teipe små papirlapper til armene

- Skrive på innsiden av etiketten på brusflasker - svarene dukker opp etter hvert som du drikker

- Bruke nåla til en passer til å skrive på gjennomsiktige linjaler. Ifølge tipseren kan man bare se det som er skrevet når betrakningsvinkelen er rett.

Forut for sin tid

Kina ligger som vanlig før Norge når det gjelder teknologi, også jukse-teknologi. Ifølge Reuters brukte enkelte kinesiske studenter mikro-høretelefoner for å jukse på eksamen. Det endte med at noen måtte på sykehus for å operere dem ut igjen.

IKKE BARE MUSIKK: På iPoden lagrer elever også faktainformasjon uten at lærerne skjønner det.
MMS Med MMS sender elevene bilder av eksamensoppgaver, slik at kandidaten som kommer etter, får mer tid til å forberede seg.
USB-PINNE: Den er liten og vanskelig å få øye på, men kan romme mye informasjon.