Slik kan Costa Concordia bli liggende til september

I ett år har luksusskipet ligget forlist utenfor havnebyen Giglio.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I dag er det ett år siden cruiseskipet «Costa Concordia» grunnstøtte og kantret utenfor øya Giglio på den italienske vestkysten.

30 personer mistet livet. To er fortsatt savnet. 

Fortsatt ligger skipet forlist utenfor havnebyen, som et skammens monument.

Farlig sport «Costa Concordia» regnes som verdens største havarist blant passasjerskip. I tida etter ulykken har vraket blitt et yndet mål for dykkere fra hele verden.

Fortsatt flyter det eiendeler og utstyr fra luksusskipet ut i farvannet rundt båten. Italienske myndigheter anser dykkingen som farlig, samtidig som det er uønsket å ha døden til sjøs liggende som en tvilsom severdighet.

Målet var derfor å fjerne skipet innen turistsesongen starter til sommeren.

Krevende prosjekt Lørdag ble det imidlertid opplyst at cruiseskipet kan bli liggende slik helt til september. Men det amerikanske firmaet Titan Salvage og det italienske selskapet Micoperi håper å de kan greie å flytte vraket så tidlig som i juni.

Flyttingen av skipet byr på en rekke nye utfordringer, som krever kreative løsninger. Prosjektleder ved Micoperi, Sergio Girotto, sa lørdag at det 30 000 tonn stål brukes i konstruksjonene som må til for å flytte luksusskipet.

- Vekten av Eiffeltårnet er 7 000 tonn. 30 000 tonn er dermed lik fire Eiffeltårn.

Deles opp Planen er at skipet skal slepes inn til kysten der det skal brytes ned og tas fra hverandre.

FORLOT PASSASJERENE: Kaptein Francesco Schettino hevder han skled og falt i en livbåt da han forlot 400 personer i nød ombord på det havarerte cruiseskipet «Costa Concordia». I dag er det ett år siden ulykken som krevde 32 menneskeliv. Foto: NTB Scanpix
FORLOT PASSASJERENE: Kaptein Francesco Schettino hevder han skled og falt i en livbåt da han forlot 400 personer i nød ombord på det havarerte cruiseskipet «Costa Concordia». I dag er det ett år siden ulykken som krevde 32 menneskeliv. Foto: NTB Scanpix Vis mer

De lokale på øya Giglio er desperate etter å få flyttet forliset, ettersom øya er svært avhengig av turisme, skriver BBC.

Og for de fastboende på øya er vraket etter skipet en konstant påminnelse på den tragiske ulykken for ett år siden.

Overlatt til døden Etter at Costa Concordia i fjor gikk på grunn har kapteinen, Francesco Schettino, fått hard medfart.

Nå sier påtalemyndigheten at Schettino styrte luksusskipet «som om det var en kano». I stedet for å lede evakueringen, forlot han skipet med 400 passasjerer ombord.

Han risikerer en dom på 2500 år i fengsel, åtte år for hver av de 400 han skal ha forlatt, 15 år for drap og ti år for å ha forårsaket et forlis. Straffesaken mot ham og flere andre personer er ventet å starte til våren.

Kapteinen ble pågrepet og satt i husarrest kort tid etter havariet.

Reddet seg selv National Geographic Channel sender i kveld en dokumentar om Costa Concordia.

I programmet spilles blant annet et lydopptak med kystvaktkapteinen Gregorio De Falco som kommanderer kapteinen tilbake til skipet. Klokka var 00.30 14. januar.

På dette tidspunktet var Schettino trygt ute av skipet, til tross for at flere passasjerer og mannskap fortsatt var igjen om bord.

Han ble sett om bord i en livbåt som forlot skipet midt under redningsaksjonen, og flere vitner skal ha sett ham på fastlandet allerede klokka 23.40, seks timer før evakueringen av alle passasjerene var over.

- Du skal få betale De Falco underretter kapteinen om at folk er fanget om bord i det forliste skipet, og kommanderer ham til å klatre om bord i skipet fra livbåten for å finne ut hvor mange mennesker det er snakk om.

Schettino prøver å fortelle hvor mange som står på passasjerlista, men blir avbrutt av kystvakten, som gjentar at kapteinen skal gå om bord i Costa Concordia.

- Du skal gå om bord og gi meg det eksakte antallet barn, kvinner og andre i nød som trenger hjelp, sier kystvaktkapteinen.

- Hør etter, Schettino. Du har kanskje reddet deg selv, men jeg ser svært alvorlig på dette, og jeg skal sørge for at du får betale for dette. Gå om bord! Helvete!

Kapteinen skal blant annet ha forklart at han skled og falt ned i en livbåt. I Italia blir han kalt kaptein feiging, mens De Falcos resolutte ordre til Schettino har gjort ham til en folkehelt.

- Verre enn bin Laden I ettertid har kapteinen sagt at han angrer fra dypet av sitt hjerte. Samtidig synes han synd på seg selv:

- Bildet som er tegnet av meg er verre enn det av bin Laden, uttalte han nylig.

Skipet forliste rett ved land. Likevel antas 32 personer å ha mistet livet. I dokumentaren på National Geographic kommer det fram at båten drev rundt i en time etter grunnstøtingen - uten at alarmen ble utløst. Heller ikke redningstjenesten ble varslet av kapteinen.

I stedet ble passasjerene fortalt at alt var under kontroll og at skipet kun hadde et strømbrudd. Samtidig flommet vannet inn i skipet, som stadig krenget mer og mer. Da evakueringsalarmen først ble utløst, krenget skipet så kraftig at svært få livbåter lot seg fire ned.

Mange måtte hoppe i det iskalde vannet. De fleste døde ble fanget av vannmasser ombord i båten, eller de druknet som følge av nedkjøling.