FÅR KRITIKK:  Gule Sider beskyldes for å lure kundene til å godta dyre avtaler. Foto: Finansavisen.
FÅR KRITIKK: Gule Sider beskyldes for å lure kundene til å godta dyre avtaler. Foto: Finansavisen.Vis mer

Slik kan du bli lurt av Gule Sider

Gule Sider ringte Else Jacobsen (54) og sa de bare ville oppdatere kontaktinformasjonen om foreningen hun leder. Det endte med en faktura på 5612 kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Hegnar.no): I slutten av april fikk Else Jacobsen en telefon fra Gule Sider, som sa de bare ville oppdatere informasjonen om foreningen «Levende Verksted» i sine register, skriver Finansavisen i dag.

- De leste opp hvilke opplysninger de hadde på oss, og vi rettet mailadressen, og jeg tilføyde at vi hadde fått nettside. For å bekrefte opplysningene og at samtalen hadde funnet sted fikk jeg beskjed om å svare raskest mulig på en sms jeg ville motta, innen fem minutter, sier Jacobsen til avisen.

Hun satt i et møte, men sendte kjapt bekreftelse da sms-en tikket inn. Få dager senere lå en faktura i postkassen på 5612 kroner.

Lang historie gjort kort: Kommunikasjonssjef Renate Morken i Gule Sider bekrefter overfor Finansavisen at det er gjort flere feil i saksbehandlingen, og at de har trukket kravet mot Levende Verksted.

Ble lurt av Gule Sider Jacobsen har opplevd det kanskje flere andre også har opplevd i sommer. De er blitt oppringt fra Gule Sider og tror det bare er snakk om en mulighet til å få korrigert informasjon som allerede ligger inne - uten at det koster noe.

En kunde Hegnar.no har snakket med forteller at salgskonsulenten i Gule Sider snakket om synlighet, og at det var viktig. Mannen sa at han ikke ønsket noe annet enn å være tilgjengelig - noe han allerede var siden Gule Sider hadde funnet ham og ringt ham opp.

Salgskonsulenten fortsatte, og fortalte at det er så mange useriøse aktører i katalogmarkedet at han skulle få en sms som skulle bekrefte at han faktisk snakket med Gule Sider.

Salgskonsulenten purret angivelig på om han hadde fått meldingen, og så snart kunden bekreftet at han hadde fått den ble han ledet til bunnen der det stod en PIN-kode. Ved å taste inn den ville han bekrefte at han faktisk snakket med Gule Sider, og at dette var seriøst og trygt.

- Har du tastet inn PIN-koden? - Har du tastet inn pin-koden nå?, skal salgskonsulenten ha spurt videre, og ettersom kunden trodde det bare var snakk om å bekrefte at han snakket med Gule Sider tastet han inn PIN-koden.

Sekunder etter kom en ny sms med takk for bestillingen av profilering på Gule Sider. Dermed bladde han opp til forrige sms, og oppdaget at det var mye mer enn bare en bekreftelse på at han hadde snakket med Gule Sider. Her var det en avtale om profilering til 5612,50 kroner.

Han følte seg grundig lurt og ringte umiddelbart tilbake, og etter litt fram og tilbake fikk han tak i samme selger. Selgeren stod imidlertid på sitt, og mente kunden han hadde godkjent avtalen ved å taste inn PIN-koden.

Kunden spurte så om han kunne legge frem opptak av samtalen slik at han kunne få bevise at han var blitt lurt, men det var ikke mulig. Det fantes ikke. Gule Sider har ikke lov til det, var svaret han fikk.

Da selgeren ble spurt om han ville ha på seg at han hadde lurt kunden, var svaret at det ikke spilte noen rolle da han skulle slutte nå likevel.

Lang historie kort: Etter å ha brukt resten av formiddagen på telefonen med Gule Sider, og etter blant annet å ha overbevist sjefen til salgskonsulenten om det ikke var snakk om anger, men at han følte seg grundig lurt og hadde ringt tilbake sekunder etter at han den siste sms-en, ble det hele slettet.

Tar en gjennomgang nå - Har dere hatt mange sommervikarer i år?

- Nei, vi har ikke sommervikarer på salg, sier kommunikasjonssjef Renate Morken til Hegnar.no

- Grunnen til at vi spør er at salgskonsulenten her sa at han skulle slutte likevel, og derfor ikke brydde seg om at noen følte seg lurt.

- Det høres ikke bra ut i det hele tatt. Det er overhodet ikke slik man skal bli møtt av oss. Vi har tatt en gjennomgang med alle selgerne våre og skjerpet rutinene for salgssamtalene for å unngå misforståelser. Vi ønsker kun fornøyde kunder som opplever god effekt av sin annonsering på Gule Sider, og det er viktig for oss å være tydelig på hva vi avtaler med kundene på telefon.

- Kunder har etterlyst opptak av samtaler. Det kan jo være en trygghet i slike sammenhenger. Hvorfor har dere ikke det?

- Vi har ikke per i dag et system for å ta opp alle telefonsamtaler, men det er et godt poeng som vi må se nærmere på, sier hun.

Flere nyheter Føler seg lurt av Gule Sider på nett
Rasende selger utsatte kunde for grov sjikane