I KØ: Antallet elbiler i Norge har eksplodert de siste par årene. Bildet viser teslaer på vei inn til Oslo. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
I KØ: Antallet elbiler i Norge har eksplodert de siste par årene. Bildet viser teslaer på vei inn til Oslo. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Slik kan elbilboomen true veiutbygginger

Pengetrøbbel for bompengefinansierte prosjekter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I 2014 var det ifølge Bergensavisen omtrent 34.000 gratis elbilpasseringer forbi bompengeringen på Askøy utenfor Bergen i måneden. Nå er det over 70.000. Den brå veksten i elbiler er til glede for folk som bryr seg om klima, men skaper ett problem:

Pengetrøbbel for planlagte veiutbygginger som baserer seg på bompenger.

Elbiler passerer nemlig gratis gjennom bomringene, og når antallet elbiler øker, kan finansieringsplanen svikte. For den planlagte veiutbyggingen på Sotrasambandet tilsvarer tapet anslagsvis 900 millioner kroner sammenlignet med hva man planla for tre år siden, skriver Bergensavisen.

Seksjonsleder Åge Jensen i Statens Vegvesen sier ingen av de planlagte veiutbyggingene i gjeldende nasjonal transportplan (NTP) tar høyde for elbiløkningen fullt ut.  Og det er ikke bare veiprosjekter under planlegging som støter på problemet.

Tør ikke å øke satsene Det rammer også nedbetalingen av Atlanterhavstunnelen mellom Averøy og Kristiansund i Møre og Romsdal. Den drøyt fem kilometer lange undersjøiske tunnelen ble åpnet i 2009, men planene tok aldri høyde for eksplosjonen i elbilsalget som kom noen år etter.

Daglig leder Arve Mjelva i Atlanterhavstunnelen AS anslår at nedbetalingen blir forsinket med minst to år.

- Det er ingen krise hos oss, men det er andre anlegg som kanskje har større utfordringer. Vår oppgave er å nedbetale anlegget på kortest mulig tid, og da skaper elbiler et problem for oss, sier Mjelva.

På Askøy vil man nå øke bompengesatsene, ifølge Bergensavisen. Det er foreløpig ikke aktuelt på Averøy-anlegget. Da frykter bompengeselskapet nemlig at enda flere skal skaffe seg elbil. Allerede er tjue prosent av bilene som passerer bompengestasjonen elbiler. 

Mener staten bør betale Det er Stortinget som har bestemt at elbiler kan passere bomstasjoner gratis. Mjelva sier han forstår miljøfordelene, men synes staten burde tatt en større del av regninga.

Derfor har bompengeselskapet tatt kontakt med Samferdselsdepartementet og spurt om kompensasjon for tapet, men har fått avslag.

- Da prosjektet ble planlagt var ikke dette en problemstilling i det heletatt. Når det er nasjonale myndigheter som har innført det, synes vi nasjonale myndigheter også kunne kompensert det, sier Mjelva om elbilfritaket. 

Også daglig leder Odd Magne Utkilen i Askøypakken AS synes staten bør betale.

- Sagt halvveis på spøk, så venter vi på sjekken fra staten. Nå er det vanlige bilister som må ta regningen for elbilfritaket, men det er staten som har bestemt at de skal ha fritak i bompengeringen. Da er det rett og rimelig at de kompenserer for inntektstapet, sier Utkilen til Bergensavisen.
Mjelva tror det ligger an til en krasj for flere investeringsprosjekter i årene framover - hvor planlagte prosjekter enten må planlegges på nytt eller skrinlegges.

- Hvis man skal opprettholde bompengefinansiering i framtida, kommer man nok til et punkt hvor nasjonale myndigheter må se på en eller annen slags form for kompensasjon eller avgift, sier han.

Øy-problem Ifølge Statens vegvesen er det spesielt fergeavløsningsprosjekter og prosjekter som påvirker pendlere i pressområder som rammes. Her er bompengesatsene ofte så høye at det er utslagsgivende for hva slags bil folk kjøper.

- Elbilsalget har økt på en måte man egentlig ikke så for seg for bare noen år siden, så det har ikke gått an å ta høyde for det, sier leder Åge Jensen i seksjon for brukerfinansiering i Statens Vegvesen, som også trekker fram Halsnøysambandet og Finnøysambandet. 

Han understreker at elbiløkningen ikke trenger å bety at prosjektene ikke nedbetales til rett tid - og at det alltid er totaløkonomien i prosjektet som er avgjørende.

- Men det er klart; blir det 100 prosent elbiler, har vi et problem, for å si det sånn. Og på enkeltprosjekter begynner det også å bli utfordrende, sier Jensen, som understreker at det er opp til politikerne å bestemme hvor lenge elbilenes bompengefritak skal fortsette. 

Som en del av klimaforliket, ble det bestemt at elbilfordelene skulle fredes fram til 2017, eller når salget av elbiler hadde nådd 50.000.

Det var innen rekkevidde allerede i fjor, men regjeringen har varslet at de ikke vil røre elbilfordelene før 2017.