BLE BORTE: Boeing 777s MH370 ble borte fra radaren natt til forrige lørdag. Myndighetene i Malaysia sier i dag at kommunikasjonssystemene bevisst ble slått av. Her er flyet over Polen i februar i år. Foto: REUTERS/Tomasz Bartkowiak
BLE BORTE: Boeing 777s MH370 ble borte fra radaren natt til forrige lørdag. Myndighetene i Malaysia sier i dag at kommunikasjonssystemene bevisst ble slått av. Her er flyet over Polen i februar i år. Foto: REUTERS/Tomasz BartkowiakVis mer

Slik kan et Boeing 777-fly bli usynlig

- Vil pilotene at flyet skal forsvinne, er det nesten ikke mulig å forhindre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet:) «Den er grei. God natt.»

Det var de siste ordene fra flight MH370. Siden har flyet vært borte i over åtte døgn.

Wall Street Journal har laget en grundig gjennomgang om hvordan man kan bli usynlige fra sivile radarsystemer og satellitter.

Bakgrunnen for gjennomgangen er at myndighetene i Malaysia har bekreftet at minst to kommunikasjons- og navigasjonssystemer ble slått av. Amerikanske etterforskere mener også at et tredje system også kan være koblet fra.

1. Koble fra transponderen. En radiomottaker som automatisk sender signaler tilbake, og hjelper radarsystemer å identifisere fly. Det er anslått at transponderen på det savnede flyet ble koblet fra rundt en time etter at det tok av fra Kuala Lumpur.

For å koble fra transponderen, må man slå av en strømkrets som befinner seg i området overfor og bak pilotens sete. Piloter må sjelden, om noen gang, ha tilgang til kretsbryterne.

2. Koble fra systemet «ACARS». Står for «Aircraft Communications Addressing and Reporting System», og brukes for å kommunisere mellom fly og flykontrollsentre.

For å koble av dette systemet må man taste inn kommandoer på to datasystemer, og krever ekspertkunnskap. Kommandoene er ikke unike for Boeing 777.

3. Kutte satellitt-kontakt. Myndighetene har på bakgrunn av informasjon fra satellitter kunnet fastslå at flyet fløy i flere timer etter at det forsvant fra radarene. Flyet sender et såkalte «ping» hver time med informasjon om høyde og fart til satellitter.

For å kutte satellitt-kontakten må to personer ha vært involvert. En må være i cockpit, mens en annen må gå ned i rommet under kabinen, der all elektronikk styres. Der må man også ha hatt ekspertkunnskaper for å koble av det siste kommunikasjonssystemet.

- Må ha vært eksperter Langdistanseflyger og daglig leder i Flyoperativt forum Morten Kjellesvig mener alt peker på at personer med ekspertkunnskaper har skrudd av kommunikasjonsutstyret.

UNDERSØKER PILOTENE: Ev vakt passer på utenfor porten ved huset til piloten Zaharie Ahmad Shas utenfor Kuala Lumpur i Malaysia. Ifølge Reuters ble huset hans i dag ransaket. Både han og andrepilot Fariq Abdul Hamid psykologiske tilstand og personlige liv blir nå undersøkt. Foto: (AP Photo/Lai Seng Sin)
UNDERSØKER PILOTENE: Ev vakt passer på utenfor porten ved huset til piloten Zaharie Ahmad Shas utenfor Kuala Lumpur i Malaysia. Ifølge Reuters ble huset hans i dag ransaket. Både han og andrepilot Fariq Abdul Hamid psykologiske tilstand og personlige liv blir nå undersøkt. Foto: (AP Photo/Lai Seng Sin) Vis mer

- Jeg kjenner ikke helt til sikringene i Boeing 777, men det er svært mange, og for å skru systemet av skal du ha svært god systemkunnskap. Slik det ser ut nå, bekrefter det at noen fysisk må ha skrudd det av, sier Kjellesvig til Dagbladet.

Han håper at myndighetene som etterforsker forsvinningen av flyet, går gjennom økonomi og mental tilstand hos pilotene. De siste teoriene er at flyet kan ha havnet på land ved grenseområdet mellom Kina og Kirgisistan. I tillegg undersøker myndighetene bakrunnen til pilotene, samt en passasjer som var om bord, som skal ha fått simulatorutdannelse.

- Vil pilotene at flyet skal forsvinne, er det nesten ikke mulig å forhindre, sier han.

Han lanserer også teorier at andre som har vært på flyet med kompetanse kan ha kommet seg fram i cockpiten og gjennomført en kapring.

- Pilotene kan ha blitt satt ut av spill, eller den ene kan ha gått på toalettet. Når du lukker døren til cockpiten er det ikke mulig å komme inn utenfra. Det er mange scenarioer, men slik det ser ut nå må det være en bevisst handling fra noen, sier Kjellesvig.

- Desperat handling Flysikkerhetsansvarlig i Norsk flygerforbund, Jo Bjørn Skatval, mener det er vanskelig å si om flyet er blitt helt borte.

- Jeg antar at en del av de militære stasjonene fikk info, men det er ting de kanskje ikke vil frigi med tanke på sine kapasiteter, sier Skatval til Dagbladet.

Imidlertid kan du bli borte fra de fleste radarer, mener Skatval.

COKCPIT: Slik ser cockpiten i en Boeing 777 ut. Foto: Boeing
COKCPIT: Slik ser cockpiten i en Boeing 777 ut. Foto: Boeing Vis mer

- Det er helt klart muligheter å gjøre mye fra cockpit, men ikke alt. Pilotene kan få noen ting til å forsvinne, noe som selvsagt vil være helt utenfor prosedyre. For å gjøre det må du enten ha lært veldig mye på forhånd, eller så er du pilot, mener han.

Han mener myndighetene som etterforsker må være åpne for alle slags muligheter.

- Ingenting kan utelukkes, dette kan være en desperat handling på grunn av presset og psyken til piloten, sier han.

- Mest sannsynlig på land Statsminister Najib Razak sa i dag at nye satellittopplysninger plasserer flyet i to mulige korridorer - en nordlig fra Nord-Thailand til grensene mot Kasakhstan og Turkmenistan, og en sørlig fra Indoneisa til det sørlige Indiahavet.

Malaysias myndigheter mener imidlertid at flyet mest sannsynlig befinner seg på land et sted i grenseområdene mellom Kina og Kirgisistan, ifølge BBCs Asia-korrespondent Jonah Fisher.

Det er imidlertid sådd tvil om hvordan flyet kan ha beveget seg over store deler av flyrommet i Sør-Asia uten å bli oppdaget.

Men det er altså fortsatt et mysterium hvor flyet - og de 239 personene som var om bord - faktisk befinner seg.

- Satellittopplysningene er av en slik art at vi ikke kan bekrefte flyets presise posisjon, sier Najib.

Flere av de etterlatte har uttalt at de håper at flyet har blitt kapret, fordi det øker sjansene for at de får se sine slektninger igjen.

BEVISST: Leder i Flyoperativt forum, Morten Kjellesvig, mener det må ha vært en bevisst handling fra noen som har eksperkunnskap for å skru av systemene. Det samme har malaysiske myndigheter i dag uttalt. Foto: Privat
BEVISST: Leder i Flyoperativt forum, Morten Kjellesvig, mener det må ha vært en bevisst handling fra noen som har eksperkunnskap for å skru av systemene. Det samme har malaysiske myndigheter i dag uttalt. Foto: Privat Vis mer