OM 15 ÅR: Dersom politikerne vil. Reisetidene er avrundet til nærmeste fem minutter. Illustrasjon: Kjell Erik Berg/Dagbladet.
OM 15 ÅR: Dersom politikerne vil. Reisetidene er avrundet til nærmeste fem minutter. Illustrasjon: Kjell Erik Berg/Dagbladet.Vis mer

Slik kan høyhastighets-Norge bli

Kjapt, miljøvennlig - og lønnsomt, viser ny rapport.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| En fersk utredning fra Deutsche Bahn viser at høyhastighetstog i Norge er både teknisk mulig, effektivt, lønnsomt og for folk flest. Med politisk vilje kan det bli en realitet innen 2020.

— Disse planene vil forandre Norge, sier Thor Westergaard-Bjørlo i Norsk Bane som engasjerte Deutsche Bahn.

300 kilometer i timen
I 270 — 300 kilometer i timen skal toget rase gjennom landet. To strekninger er ferdig utredet: Oslo — Trondheim og Oslo — Bergen, Haugesund, Stavanger, med intercityforbindelse på Sørvest-Norge mellom Bergen og Stavanger. Turen til/fra Oslo er unnagjort på to og en halv time — med flere stopp underveis.

Flere strekninger er under planlegging. Deutsche Bahn anbefaler nytt dobbeltspor hele veien som kan ta både person- og godstrafikk. Den nye jernbanen skal kunne knyttes opp mot Bergensbanen ved Hønefoss.

Deutsche Bahn tror tilbudet kommer til å bli så bra at folk vil velge tog foran fly og bil.

— Internasjonale erfaringer og en norsk undersøkelse viser at minst 75 prosent av flyreisende foretrekker høyhastighetstog framfor fly når reisetimen er 2 timer og 30 minutter eller bedre, sier Bjørlo.

Klimaeffekt
Flytrafikken er rekordstor i Norge, og strekningene Oslo — Trondheim og Oslo — Bergen er blant de mest trafikkerte i Europa. Europeiske strekninger med liknende trafikk er alle i gang med planlegging eller bygging av høyhastighetstog.

Ifølge utredningen vil en trafikkoverføring på strekningene Oslo — Trondheim og Oslo — Bergen — Haugesund — Stavanger kutte norske klimagassutslipp med 1,4 millioner tonn CO{-2} i året. Miljøet vil spares for 1800 trailere på veien hvert år.

Tidligere beregninger har vist at det er lite lønnsomt å bygge ut i et fjelland som Norge. Deutsche Bahn har kommet til det motsatte.

 300 KILOMETER I TIMEN: Og likevel skal det stoppe der du bor. Foto: Norsk Bane.
300 KILOMETER I TIMEN: Og likevel skal det stoppe der du bor. Foto: Norsk Bane. Vis mer

— Beregningene viser et samfunnsøkonomisk nytte-kost-forhold for Oslo — Trondheim på 2,13 etter en driftsperiode på 30 år. Det vil si at samfunnet får igjen 2,13 kroner for hver krone vi investerer. For Oslo — Bergen, Haugesund er kost-nytte-forholdet 2,83, sier Bjørlo.

- Vi har detaljplanlagt strekningene med fem meters nøyaktighet i terrenget, noe som gir et godt grunnlag for å vurdere kostnader. Norge er et kupert land, men bare det å forskyve korridorer med 20 meter kan gi stor effekt, forteller han.

Utredningen er laget av Deutsche Bahn for Norsk Bane, og skal være den mest detaljerte og omfattende utredningen som er lagt fram om høyhastighetstog i Norge noensinne.

I morgen kl 13 kan du treffe kommunikasjonsdirektør Thor Westergaard Bjørlo og daglig leder Jørg Westermann i Norsk Bane i nettmøte her på Db.no.

Tror på flertall
Høyhastighetstog var ikke prioritert da de rødgrønne la fram Nasjonal transportplan tidligere i år. Men Hallgeir Langeland (SV) tror han skal få flertallet med seg for en sterkere formulering om høyhastighetstog når planen behandles i Stortinget i begynnelsen av juni.

— Jeg har trodd hele veien at høyhastighetstog kan være lønnsomt i Norge. Denne utredningen gir et bedre grunnlag for å jobbe videre med saken. Nå må vi få ut fingern, sier han til Dagbladet.

Fremskrittspartiet er skeptisk.

— Jeg vil først se den nye rapporten og hvilke forutsetninger som er lagt til grunn. Men uansett hva det tyske konsulentfirmaet sier, betviler jeg at høyhastighetstog vil bli fordelaktig i Norge, sier Per Sandberg.