Slik kan tyvene stjele bilen din på 15 sekunder

Nøkkelløse systemer gjør det lettere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det trenger ikke ta tyvene mer enn 15 sekunder å stjele bilen din, dersom de bruker riktig utstyr.

Ifølge Forenede Danske Motorejere (FDM) brukes innbruddsmetoden hyppig i Tyskland og de fikk spesialkonsulent Udo Hagemann i sikkerhetssystemselskapet Bundpol til å demonstrere hvordan det gjøres.

Se demonstrasjonen i videoen øverst i saken.

Tyverimetoden brukes på biler som benytter seg av nøkkelløs teknologi. Det betyr at eieren kan åpne bilen og starte den, så lenge nøkkelen er innenfor en gitt avstand fra bilen.

Leser av kodene - Tyvene har to enheter, den ene kommuniserer med bilen mens den andre fisker kodene ut av de originale bilnøklene for å åpne bilen og starte motoren. Det eneste som kreves er at tyvene er nærme bilen og nøklene og at de har det riktige utstyret. Derfra går det raskt. Jeg har sett folk demonstrere metoden og ved hjelp av den, stjålet en bil på 15 sekunder, sier Lone Otto, leder av FDMs tekniske avdeling, til FDM.

Foreningen skriver at metoden enda ikke er brukt til å begå biltyveri i Danmark, men at man har sett eksempler på det i utlandet.

Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, forteller at dette foreløpig heller ikke har vært et tema i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det at folk klarer å komme seg inn i en bil er ikke ukjent for oss, men at de i tillegg klarer å få tak i koder som signaliserer at motoren skal starte, er nytt, sier han til Dagbladet.

- Vil også komme til Norge Engebretsen mener imidlertid at metoden nok vil forplante seg i flere land.

- Dersom dette stemmer vil det også komme til Norge etterhvert, i og med at man forsetter å utvikle slik teknologi.

«Sånn som markedet er nå, klarer ikke bilfabrikkene å levere nøkkelfrie systemer hvor sikkerheten er i orden. Har man et nøkkelfritt system på bilen sin, er hovedregelen ikke å oppbevare bilnøkkelen i gangen, men å oppbevare den så sentralt i huset som mulig, så biltyvens signaler ikke kan nå den», råder FDM forbrukerne.

Bruker radiobølgeteknologi Tilbake i 2011 skal en professor ved Eldgenössische Technische Hochschule Zürich, sammen med to researchere, ha testet hvor enkelt det er å lure biler med nøkkelløs teknologi.

Ifølge Dinside
var dørene åpne på 1-2-3. Ved bruk av radiobølgeteknlogi og antenner klarte man både å låse opp og starte bilen.

Forbrukernettstedet var samtidig i kontakt med Volvo i Norge.

- Nøklene våre er passive, dvs. at når de ikke aktiveres for å åpne døren sender ikke nøkkelen ut noe signal. Det er først når du står ved døren og enten tar i dørhåndtaket for å åpne med nøkkelen i lommen, eller trykker på nøkkelen for å aktivere for åpning, at det sendes noe signal, uttalte informasjonssjef Tore Løvig til Dinside.

Ofte mistenkeliggjort Engebretsen i NAF forteller at det er vanskelig å skulle gjøre det samme dersom man fortsatt bruker en ordentlig, ordinær nøkkel, som hører til en tenningslås.

FDM skriver at tyvenes nye system har fått navnet «Fiskestangen» og at metoden kan skape problemer for bileieren fordi bilen stjeles uten bruk av den orginale nøkkelen. Bevisbyrden kan dermed bli liggende hos bileier og ikke hos forsikringsselskapet.

- Hvis du sitter igjen med nøkkelen selv og bilen er borte, er det jo et godt bevis, mener imidlertid Engebretsen.

Han legger samtidig til at forsikringstager ofte blir mistenkeliggjort inntil det motsatte er bevist.