Slik kjører DU inn i framtida

· Lettere · Sikrere · Billigere Framtidas biler blir lettere, sikrere og - billigere. Og utvalget blir større. Bilene kommer i alle former og retninger, og det eneste som blir felles, blir fire hjul og ratt. Selv det runde rattet blir ikke lenger rundt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Morgendagens bilratt blir ovalt, eller kanskje bilen får stikke, som på et fly. Og bilens reservehjul har du lite bruk for. Det blir erstattet med et system der du på noen sekunder kan få luft i det punkterte dekket, og kjøre til nærmeste verksted.

Dette er de nye biltypene:

· Minibilene - biler som ikke er større enn at to biler kan bruke én parkeringsplass. De bruker under 0,3 liter bensin eller diesel per mil, og skal ha samme sikkerhetsstandard som dagens småbiler.

Og det blir biler som ser ut som de er kuttet av bak med en skarp kniv. En «avbrutt» stasjonsvogn.

De første mikrobilene er alt lansert fra Fiat, Renault og Ford. Og de neste åra kommer Opel, VW, Mercedes og ikke minst klokkeprodusenten Swatch.

«Klokkebilen»

Størst interesse knytter det seg til den nye Swatch, der den verdenskjente sveitsiske klokkeprodusenten samarbeider med Mercedes. De reiser en ny fabrikk i Frankrike for å bygge bilene.

Hvem som skal selge bilene i Norge, er ikke klart, men de skal ikke selges av vanlige bilforhandlere. Man vil finne bilene på supermarkeder, der de skal gå for «halv pris» av dagens nivå.

Billigere distribusjon gir lavere pris, og bilene blir så enkle at enhver bensinstasjon eller ethvert verksted kan utføre service.

Fleksibilene er en mellomting mellom stasjonsvogna og en kombibil, der man man sitter like godt i baksetet som i forsetet. Der sofaen bak er erstattet med løse stoler. Er man bare to i baksetet, kan man på noen sekunder ta ut setet i midten bak og flytte de to stolene som er igjen, nærmere hverandre. For i baksetet skal man ha det godt.

Den billige sportsbilen er mange interessert i. Bilen som ser ut som den koster 1 million - men som bare koster 330 000.

Ferrari, en Mercedes kabriolet eller en lav engelsk sportsbil med vakkert treinteriør. Men bilene har til nå bare vært en drøm. I framtida vil sportsbiler bli mye billigere. Ved å bruke standard deler og utstyr og satse på store serier vil BMW, Mercedes, Jaguar og Porsche få selv en rålekker kabriolet til å bli billigere enn de var, og billigere enn de ser ut. De første «billig-sportsbilene» er allerede i Norge: Mazda MX5, BMW Z3, Mercedes SLK og Toyota Celica. Og flere kommer.

De som fnyser og sier det ikke er sportsbil, tar feil!

De helt åpne bilene er som racerbilen fra i går. Uten frontvindu eller annen beskyttelse. Der du virkelig sitter som i en Formel 1-bil fra 70-åra. Det er veltebøyle. Dette er sommerbilen for de rike som trives best i sommervarme året rundt, og drømmere som vet at en slik bil vekker misunnelse.

Renault har en slik bil - og flere kommer.

Pickup, varebil og personbil i ett er en biltype man arbeider med. En liten pickup som ikke ser like kjedelig ut som dagens små utgaver. Bilen er ikke lagd for «tungtransport». Nei, dette er surfebrett, bilen med komfort som i en finere personbil. Den skal være tøff, men praktisk. Viktig er bilens musikkanlegg og takstativ.

Byggesettbilene kommer for fullt. Du kjøper deg en basisbil som lett kan bli til både stasjonsvogn, pickup eller kanskje en sportsbil. Takket være plast og lette metaller kan man forme bilen som man helst vil. Mandag kjører man en pickup, tirsdag er det stasjonsvogn, mens man lørdag sitter i en åpen kabriolet. Og alt er samme bilen - bare med forskjellige påbygg.

Eldrebilen er praktisk for folk over 40 år, slik bilbransjen regner aldersgruppene.

Det blir biler med bedre lys, lettere atkomst, høyere seter og bedre sikt i alle retninger.

Brytere og knapper kan betjenes selv når fingrene begynner å bli litt stive. Og bilen har en liten, effektiv motor og automatgir. For kan man slippe å skifte gir - hvem vil ikke det?

Nostalgibilen er bilen som ser gammel ut, den gamle Folkevogna eller en Renault 4 fra 50-åra i moderne produksjon. Bestefars drømmebiler er på vei tilbake.

Innvendig revolusjon

Bilens innredning blir annerledes. Det blir mer instrumenter, og navigasjonssystemer blir like vanlig som dagens speedometer. Du sier hvor du skal - og bilen forteller deg den beste ruten. Er det trafikkproblemer, får du beskjed, og systemet endrer kjøreruten. Bilens radio blir noe langt mer enn radio. Det blir en informasjonssentral som tar imot og sender fra seg viktig informasjon.

Får du motorstopp eller det skjer en ulykke, melder bilens informasjonssentral automatisk fra til redningstjenesten. Det kommer systemer som varsler om personen bak rattet blir søvnig.

Promilleknapp

Det blir ikke mulig å starte bilen om føreren har promille. Dørene låses automatisk når bilen startes, slik at ingen kan utføre bilran. Bilen får safe for verdisaker. Det blir bedre lufteanlegg, og alle biler får pollenfilter.

Aldri sikker nok

Nytt sikkerhetsutstyr er på full fart inn i bilene. Lyset blir bedre, det blir bedre bremser og bilene får utstyr som gjør at man får beskjed om hvor lang avstand det er til bilen foran. Det kan også komme sperrer som gjør at man kan gi beskjed om at «denne bilen skal ikke kjøre nærmere bilen foran enn tre meter» - og dermed gjør den ikke det. Varselsystemet settes i forbindelse med motoren, som automatisk reduserer turtallet om man kjører for nærme bilen foran. Bakover blir det varslet om man nærmer seg en gjenstand. Det har alt BMW og andre fine biler i dag - men i framtida blir det vanlig på de fleste bilene.

Andre biler får intern-TV, som gjør at man kan se hva som skjer bak bilen.

Når alle biler har to kollisjonsputer, kommer sideputer. Andre biler får sikkerhetsgardiner. Skjer det en kollisjon fra siden, ruller det ned små gardiner som legger seg mellom sidevinduet og hodet. I baksetet kommer det kollisjonsputer. Det kommer strammere som gjør at ved et sammenstøt blir muligheten for nakkeslengskader mindre. Man vil se biler der nakkestøtten føres framover ved et sammenstøt. Det har Saab i dag på noen biler - og det kommer på flere.