AVSLØRT: Mens de laster 70 kilo hasj inn i bagasjerommet på en personbil, er politiets spanere parat med kameraet.  Foto: KRIPOS
AVSLØRT: Mens de laster 70 kilo hasj inn i bagasjerommet på en personbil, er politiets spanere parat med kameraet. Foto: KRIPOSVis mer

Slik knuste politiet norgeshistoriens verste narkobande

34 personer er dømt til 274 fengselsår og 40 millioner kroner i inndragning i Norges største narkotikasak.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Det unike bildet øverst i denne saken er et av politiets beviser i norgeshistoriens største narkotikasak, kalt «Broken Lorry».

Bildet er tatt av politiets spanere rundt klokka 06.30 8. juni 2006 på en parkeringsplass noen kilometer fra flyplassen på Gardermoen, og viser to menn som laster 70 kilo hasj inn i en bil som skal tilbake til Nederland.

Fulgt til Oslo
45 minutter før bildet ble tatt kjørte en nederlandsk lastebilsjåfør (29) inn på parkeringsplassen. Skjult i lasten hadde han omtrent 11 kilo heroin og 195 kilo hasj.

29-åringen hadde kjørt fra Nederland, via København og Svinesund og til Gardermoen.

Sjåføren hadde ringt sine norske kontakter og fortalt at varene var på plass. Nå kunne de hentes. Det han ikke visste, var at politiet fulgte de norske kontaktene og visste at de trolig skulle hente en narkotikaladning.

Fem minutter etter at han stoppet på parkeringsplassen kom en Mercedes personbil til stedet. To menn gikk ut.

Politiet fulgte med på at det ble lastet over en rekke pappesker. Så kjørte personbilen mot Oslo. Politiet fulgte etter, og føreren og en passasjer ble pågrepet da bilen kom til Oslo. I bagasjerommet fant de sju kartonger merket som plantemiddel. De inneholdt hasj og heroin.

Massearrestasjon
06.30 ankom en personbil med drosjeskilt. Den hadde med seg 70 kilo hasj. I ettertid viste det seg at de norske kjøperne mente den var av dårlig kvalitet, og at den skulle tilbake til de opprinnelige selgerne.

HOVEDMANNEN: Her lander Mourad El Machouri, noe ufrivillig, på Gardermoen. Nå er han dømt til 19 års fengsel.  Foto: FRANK KARLSEN
HOVEDMANNEN: Her lander Mourad El Machouri, noe ufrivillig, på Gardermoen. Nå er han dømt til 19 års fengsel. Foto: FRANK KARLSEN Vis mer

Ti minutter etterpå dro bilen fra stedet. Det samme gjorde lastebilen. Politiet fulgte etter, og stanset og pågrep begge.

Etter at norsk politi hadde gjennomført massearrestasjon samme dag som det avslørende bildet er tatt, slo nederlandsk politi mot de antatte lederne i narkotikabanden.

Hovedmannen Mourad El Machouri og de to brødrene hans ble pågrepet i Rotterdam.

Den andre hovedmannen, Driss Ikan, skjønte at politiet var ute etter ham, og klarte å flykte til Belgia. Tre uker etterpå ble han pågrepet på et belgisk hotell.

Den største saken noensinne

Hovedmennene var nå tatt. Det samme var flere bakmenn.

I forrige uke Mourad El Machouri dømt til 19 års fengsel av lagmannsretten. Driss Ikan fikk lovens strengste straff, 21 år. Den 29 år gamle sjåføren ble dømt til åtte års fengsel i februar 2008. De to mennene på bildet er dømt til fem og tre års fengsel.

LUKRATIV LAST: Kripos hadde oppdaget det som viste seg å bli tidenes største norske narkosak.
LUKRATIV LAST: Kripos hadde oppdaget det som viste seg å bli tidenes største norske narkosak. Vis mer

- Dette er åpenbart Norges største narkotikasak noensinne, både når det gjelder kvantum og organisasjonsform, sier statsadvokat Jan F. Glent ved Det nasjonale statsadvokatembete til Dagbladet om Broken Lorry-saken.

Det hele startet da nederlandsk politi sjekket en lastebil i desember 2005 i den lille byen Leidendorp, etter at de fikk tips om en større ladning narkotika.

Tollerne fant ikke dop. Men de så at lastebilen var bygd om, og at den hadde flere skjulte rom. 

Kort tid etter ble en lastebil full av narkotika stoppet i en rutinekontroll på Svinesund. Og politiet på Romerike fant spor mot Nederland i etterforskningen av et narkotikamiljø. 

De tre hendelsene skulle kort tid etter sys sammen.

Satt i gang overvåking

Politiet i Nederland mente ombygningen var så mistenkelig at de satt i gang en etterforskning, med overvåkning av blant annet lastebilsjåføren. 

- Politiet skjønte raskt at han åpenbart hadde samtaler om narkotikahandel, sier statsadvokat Glent til Dagbladet.

De fant raskt to antatte hovedmenn, begge bosatt i Nederland og med marokkansk bakgrunn. Så oppdaget de at en av dem jevnlig ringte en rekke telefonnumre i Norge. 

BESLAG: Enorme mengder narkotika og kontanter ble funnet i løpet av «Operasjon Broken Lorry». I alt har bakmennene måtte tåle å bli dømt til omtrent 40 millioner kroner i inndragning.
BESLAG: Enorme mengder narkotika og kontanter ble funnet i løpet av «Operasjon Broken Lorry». I alt har bakmennene måtte tåle å bli dømt til omtrent 40 millioner kroner i inndragning. Vis mer

Politiet i Nederland tipset den nordiske politisambandsmannen i Haag, som videre ga beskjed til Kripos.

Et par ord gikk igjen i telefonsamtalene politiet overvåket mellom bandelederen, transportørene og kontaktene i Norge. «Snø» betydde kokain, fant etterforskerne ut, og «asfalt» var et kodeord for hasj av svært god kvalitet.

8. juni 2006 ble den nederlandske sjåføren, en rekke personer i Norge og Nederland, og etter hvert begge de to hovedmennene Driss Ikan og Mourad El Machouri pågrepet. 

Avtalen med sjåføren

Men politiet skjønte at det var et siste ledd mellom hovedmennene, den pågrepne sjåføren og de norske mottakerne.

De fortsatte å analysere overvåkningsmaterialet, i alt ble det avlyttet omtrent 35 000 telefonsamtaler. 

De skjønte at noen hadde organisert rapporten. Men politiet trengte flere opplysninger. Det fikk de av lastebilsjåføren.

28. juni 2006 inngikk han en avtale med statsadvokaten. Han innrømmet da sin egen rolle, og forklarte at oppdragsgiverne hans var to personer som eide et lastebilfirma med forretningslokaler i de to småbyene Montfoort og Harmelen. Til gjengjeld skulle sjåføren få redusert straffen med 40 prosent.

Etterforskningen av de to transportselskapeierne ble intensivert. 12. september 2006 pågrep politiet den ene av dem. Den andre mannen var i USA. Han meldte seg for politiet da han hørte om pågripelsen av forretningspartneren.

Politiet mener de to hadde spesialisert seg på å frakte narkotika sammen med lovlige varer som skulle ut av Nederland. I tillegg mener de at det ble gjort ombygning av lastebiler, slik at det ble mulig å frakte så mye som to tonn narkotika, uten at det var mulig å se hvis en ikke oppdaget de skjulte lemmene. 

Avslørt av GPS og overvåkning

Sjåføren innrømmet senere flere forhold, etter at politiet hadde fått informasjon om ti turer med smugling av over to tonn hasj som han hadde vært med på.

LORRY Denne lastebilen sto svært sentralt i opprullingen av tidenes narkoliga.  Sjåføren (29) fraktet omtrent 11 kilo heroin og 195 kilo hasj. Sjåføren visste ikke at det var en GPS i bilen som politiet senere brukte til å rekonstruere reiserutene hans.
LORRY Denne lastebilen sto svært sentralt i opprullingen av tidenes narkoliga. Sjåføren (29) fraktet omtrent 11 kilo heroin og 195 kilo hasj. Sjåføren visste ikke at det var en GPS i bilen som politiet senere brukte til å rekonstruere reiserutene hans. Vis mer

29-åringen ble blant annet avslørt av en innebygget GPS-sender i lastebilen hans som han ikke var klar over, og som politiet brukte til å rekonstruere reiseruta hans.

Mannen forklarte at han hadde fått omtrent 8000 euro for hver tur, og at han likte spenningen med smugleturene. Sjåføren innrømmet også at han hadde fraktet penger tilbake til Nederland. 

Han forklarte at han før hver tur ble utstyrt med en mobil med numrene til de to han skulle holde kontakt med under turene. Som regel gikk kjøreturen via København og Kastrup for å hente lovlige varer der, før han skulle kjøre over grensa omtrent klokka 18. Da var narkotikahundene angivelig ikke til stede. Grensepasseringen til Norge skulle skje i 01-02-tida, fordi en skanner tollerne bruker da skulle være ute av funksjon.

Narkotikaen pleide han å overlevere på en parkeringsplass på Gardermoen. Pengene for dopet fikk han ved McDonald?s ikke langt fra flyplassenen. 

Velorganisert

Gruppen sjåføren fraktet dop for har eksportert hasj, amfetamin, kokain og heroin med stor hyppighet og i store kvanta til Norge.

- De var svært velorganisert, og hadde en klar arbeidsfordeling og et strengt hierarki. De holdt på i lang tid, og fraktet enorme mengder narkotika, sier statsadvokat Jan F. Glent.

 Da grupperings ene lastebilen med dop ble stoppet ved Svinesund i mars 2006 mistet de i praksis distribusjonsleddet sitt. Måneden etter var de i gang igjen for fullt.

SKALKESKJUL: Politiet mener ligaen bygde om lastebiler i dette bygget.
SKALKESKJUL: Politiet mener ligaen bygde om lastebiler i dette bygget. Vis mer

- Det viser at de var en fleksibel og ressurssterk kriminell organisasjon, sier Glent.

Politiet mener de kjenner til fire kriminelle grupper i saken. Den ene er El Machouri og Driss? gruppe, den andre er transportørene. De to siste er fortsatt ikke tatt, men politiet mener det dreier seg om en gruppe fra Utrecht og en fra Amsterdam.

Hovedmannen Mourad El Machouri valgte å forklare seg i november 2008, noe som gjorde at han fikk redusert straffen fra 21 til 19 år. Han må også betale 11,5 millioner i inndragning til statskassen. Den andre hovedmannen, Driss Ikan, har valgt å ikke forklare seg, og ble dømt til 21 år i fengsel og å betale 4,9 millioner kroner i inndragning.