Slik lages en reklame-suksess

I morgen er han tilbake på TV- og kinoreklame, rastaen Victor som har spesialisert seg på å dytte biler utfor stup for å få deg til å kjøpe sjokolade. Nå er Freia og reklamebyrået Leo Burnett klare med en av sesongens dyreste reklamefilmer. Den tredje i rekken der biler vrakes ved en misforståelse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Han er blitt noe fyldigere enn slik vi husker ham fra de to første reklamefilmene for Japp. Nå har Victor vært i Los Angeles og dyttet enda en bil, en mafialimousine, utfor bryggekanten. Også denne gangen får den andre hovedfiguren, Charles, problemer. En akutt kink i ryggen tvinger ham til å støtte seg mot en parkert limousine. Da er det at høy reggaemusikk og rastaen Victor, som har en lei tendens til å dukke opp i nettopp slike situasjoner, trer hjelpende til. Budskapet er naivt og selvfølgelig helkommers: «Japp - godt med ekstra energi.»

Får kritikk

Reklamebyrået Leo Burnett, som har laget filmen, mener de to hovedfigurene har potensiale utover reklamefilm-formatet.

- Vi får kritikk internt i bransjen for å gjenta den samme ideen. Men vi har en ambisjon om å etablere de to figurene utover disse tre reklamefilmene, sier Øistein Borge.

Selger mer

- Er dere ikke redde for at publikum skal gå lei av all bildyttingen?

- Vi tror ikke folk blir lei. De to faste figurene utvikler seg litt fra film til film. Denne tredje filmen fullfører konseptet, sier Espen Horn i Leo Film, som har produsert «Japp - Rasta 3».

I Freia bekreftes det at de to foregående filmene har bidratt kraftig til økt salg av Japp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det har vært stor vekst i markedets oppmerksomhet på Japp under og etter filmkjøringene på TV og kino. Jeg vil ikke oppgi konkrete salgstall, men salgskurven har hatt kraftig vekst og samsvarer med målingene som er foretatt av kundenes interesse for filmen, opplyser Olaf K. Bordewick i Freia.

- Salgsøkningen vår er høyere enn mange konkurrenters, sier han.

Ifølge Morten Polmar, daglig leder i Leo, er «Rasta 3» en av de dyreste reklamefilmene som er laget i 1996 og 1997.

Spilt inn i USA

Freia Marabou spytter inn penger fra tre lands markedsføringsbudsjetter, Finland, Sverige og Norge. Dermed har reklamebyrået kunnet tillate seg et luftig svev.

Etter å ha lett etter det rette stedet over tre kontinenter, landet de til slutt ved Huntington Beach i Los Angeles. Der fant man en bryggekant som var midt i blinken for vraking av en mafialimousin.

Når vi kommer til budsjett og hvor mye penger det legges i filmproduksjon, trekker reklamebransjen ned et eget jernteppe, så gjør også Leo Burnett. Markedssjef Sten Bråthen i Freia henviser til konkurransesituasjonen.

- Det kan være uheldig om de ansatte får vite hvor mye som går til reklame i en tid med kostnadskutt og effektivisering, sier Bråthen.

Filmen skal sendes utover våren og høsten.