Slik ler Netflix av konkurrentens dronedrøm

Lover å levere varene uansett hvor du befinner deg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I et intervju med «60 minutes» før jul kunngjorde grunnlegger og konsernsjef i Amazon, Jeff Bezos, at nettgiganten ønsker å bruke droner for å levere varer som er bestilt på nettet.

Droner er fjernstyrte ubemannede fly, kanskje mest kjent for sin bruk i moderne krigføring. Men Amazon vil altså utnytte muligheten som ligger i slike fjernstyrte fly.

I intervjuet viste Bezos fram teknologien og dronen, som har fått navnet «Prime Air».

- Dette er droner, men det er ingen grunn til at de ikke kan bli brukt til å frakte varer. Man skulle tro dette var ren science fiction, men det er ikke. Vi kan levere varer på 30 minutter, og den tåler en belastning på 2,3 kilo, sa Bezos til «60 minutes».

DVD-leveranse på do Amazon er kjent for å ha revolusjonert netthandelen og gjort om netthandel-industrien til et av de mest lønnsomme markedene i verden i dag. Blant de argeste konkurrentene, i alle fall når det kommer til tv og film, er streamingtjenestene HBO og Netflix.

Og sistnevnte har nå valgt å gjøre narr av Amazons drone-drøm.

På humoristisk vis «lover» nemlig Netflix kundene sine en «Drone to Home»-leveranse med DVD-er, uansett hvor du måtte være. I en ny reklamevideo viser de hvordan dronene finner fram til deg, uansett om du befinner deg på toalettet, på campingtur eller i bilen.

Se videoen øverst i saken!

Drone-eksplosjon I videoen leveres Netflix-produkter på spektakulært vis med små «droner» som framviser overdreven nøyaktighet. I reklamen gjør Netflix også et poeng av at teknologien er nøye testet, slik at alle eventuelle feil skal være luket bort.

Det viser de blant annet i en scene hvor en kvinne desperat forsøker å rømme fra dronen, mens dronen i en annen scene eksploderer.

Netflix-videoen har slått an på nettet, og har blitt omtalt i flere medier, som blant andre Forbes og New York Times.