LØSNING?: I går krasjet et Airbus 320-fly på vei til Kairo fra Paris. Som med alle luftfartsulykker, enten det er helikopterulykken på Turøy, Germanwings-flyet som krasjet i Alpene eller Malaysia Airlines-flyet som forsvant på vei fra Kuala Lumpur til Beijing, starter nå jakten på svar. Her den rekonstruerte cockpiten av MH17-flyet som ble skutt ned over den russisk-ukrainske grensa. Foto: REUTERS/Michael Kooren/NTB Scanpix
LØSNING?: I går krasjet et Airbus 320-fly på vei til Kairo fra Paris. Som med alle luftfartsulykker, enten det er helikopterulykken på Turøy, Germanwings-flyet som krasjet i Alpene eller Malaysia Airlines-flyet som forsvant på vei fra Kuala Lumpur til Beijing, starter nå jakten på svar. Her den rekonstruerte cockpiten av MH17-flyet som ble skutt ned over den russisk-ukrainske grensa. Foto: REUTERS/Michael Kooren/NTB ScanpixVis mer

Slik løses flygåtene

I går styrtet 66 mennesker i døden i Middelhavet. Nå starter arbeidet med å få svar på hva som gikk galt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
Har du allerede abonnement?   Logg inn

(Dagbladet): Ganske nøyaktig 02.30 natt til torsdag forsvant Egypt Airs flight MS804 fra radaren over Middelhavet, og i løpet av formiddagen slo både franske og greske myndigheter fast at flyet med 66 personer ombord hadde styrtet.

Som med alle luftfartsulykker, enten det er helikopterulykken på Turøy, Germanwings-flyet som krasjet i Alpene eller Malaysia Airlines-flyet som forsvant på vei fra Kuala Lumpur til Beijing, starter nå jakten på svar.

Hva skjedde i de skjebnesvangre minuttene da Airbus 320-flyet forsvant fra kartet?

Framgangsmåte

Jan Petter Steinland er direktør for operativ avdeling i Luftfartstilsynet. Han forklarer overfor Dagbladet hvordan man går fram for å finne de bakenforliggende årsakene til et flyhavari, og understreker at dette er på generelt grunnlag, og ikke knyttet til gårsdagens hendelse spesielt.  - «Den svarte boksen» består egentlig av to oransje registratorer. Den ene er en «Flight Data Recorder» (FDR) som på moderne fly registrer mange forskjellige parametere. Typisk for disse er høyde, fart, posisjon, synkehastighet, g-krefter osv. Den andre er en «Cockpit Voice Recorder» (CVR) som registrerer tale, kommunikasjon og lyder i cockpit.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn