MANGE BØTER: På Uno X-stasjonen på Linderud deles det ut mange bøter. På bensinstasjonsområdet er det all stans forbudt, mens kundeparkeringen til Bislett kebab er rett ved siden av. Foto: 
Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
MANGE BØTER: På Uno X-stasjonen på Linderud deles det ut mange bøter. På bensinstasjonsområdet er det all stans forbudt, mens kundeparkeringen til Bislett kebab er rett ved siden av. Foto: Foto: Christian Roth Christensen / DagbladetVis mer

Slik lurer p-vaktene deg

Mange parkeringsvakter presses av sjefene til å bøtelegge et visst antall hver dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Hard konkurranse mellom parkeringsselskapene fører til at stadig flere kunder ikke lenger trenger å betale for tjenesten. For mindre aktører kommer pengene utelukkende fra innkastene på betalingsautomatene og bøter.

Gigantene Europark og Q-park tjener millioner på blant annet flyplassene, og må holde seg til regler fastsatt av Norges  Parkeringsforening (Norpark) sammen med de andre store parkeringsselskapene.

Men mindre selskaper slipper å holde seg til reglene til Norpark.

Skitne triks Flere tidligere parkeringsvakter bekrefter at det er et massivt press fra ledelsen i enkelte selskaper om å skrive ut bøter.

Tidligere parkeringsvakt Jan Røe sier at enkelte parkeringsselskaper legger inn parkeringsfeller, og betaler ut provisjon i det skjulte.

— De bøtelegger og får kanskje 20 prosent av beløpet som står på bota. Når de har gjort opp og blir avlønna, regner man beløpet om til timer på lønnslippen, hevder han.

En annen tidligere parkeringsvakt, som ikke ønsker å stå fram med navn på grunn av en pågående tvist med bedriften, forteller om metodene:

— Det er vanlig å ta bilder i skjul og deretter løpe bort og bøtelegge bilen, sier en tidligere parkeringsvakt til Dagbladet.

Han var blant flere i selskapet som jobbet kveldsvakter for et mindre parkeringsselskap i Oslo.

— Vi måtte bøtelegge minst 30 biler på en kveld. Vi måtte virkelig ut og jakte, forteller han.

Han erkjenner også at han noen ganger bøtela biler som det egentlig ikke var noen grunn til å bøtelegge, for å nå målet.

— Kan få sparken Geir Gamborg-Nielsen i Norsk Arbeidsmandsforbund, parkeringsvaktenes organisasjon, forteller at konsekvensen kan bli oppsigelse dersom man ikke når målet.

— Det finnes parkeringsselskaper der de ansatte har fått klar beskjed om at hvis de ikke skriver ut et visst antall bøter, så får man sparken, sier Gamborg-Nielsen.

Gamborg-Nielsen bekrefter at mange får lønn knyttet opp mot antall bøter som skrives ut.

— Før var det provisjon, men etter at det ble mye debatt om det, har det blitt skjult. Nå gis det som bonus, sier Gamborg-Nielsen.

Vil ha bort useriøse aktører Egil Østvik i Norpark, parkeringsselskapenes organisasjon, krever at myndighetene griper inn.

— Vi har vært med å utarbeide en melding som ligger hos samferdselsministeren nå, der vi ønsker å få en slutt på de useriøse aktørene, sier Østvik til Dagbladet.

Selskapene i Norpark har egne regler for skilting.

— Kravet er at det skal være såpass tydelig at alle skal forstå det.