HYRET LOBBYFIRMA: Muammar Kadhafi brukte over 30 millioner årlig på amerikansk PR-hjelp. Foto: REUTERS/Zohra Bensemra/Scanpix
HYRET LOBBYFIRMA: Muammar Kadhafi brukte over 30 millioner årlig på amerikansk PR-hjelp. Foto: REUTERS/Zohra Bensemra/ScanpixVis mer

Slik lurte Kadhafi amerikanske medier

Fikk skamros i Newsweek og Washington Post.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Høyprofilerte, vestlige besøkende - minst en hver måned? Positiv omtale i vestlig presse?

Ja takk begge deler, sa Muammar Kadhafi, og engasjerte det Boston-baserte lobbyfirmaet Monitor Group.

For minst 30 millioner kroner årlig - 5,5 millioner dollar, pluss alle utgifter dekket - skulle firmaet fikse på despotens forferdelige omdømme i Vesten, og plante positiv omtale i prestisjetunge, amerikanske medier.

Oppdraget avsløres av CNN i dag.

Monitor Group ble hyret i 2006, og begynte umiddelbart arbeidet med å invitere vestlige prestisjegjester på gratis turer - som også kunne inkludere personlige møter med diktatoren selv.

Skulle poleres Et internt notat fra 2007 beskriver hvordan lobbyfirmaet skulle «øke den internasjonale forståelsen og verdsettelsen av Libya, (...) vektlegge framveksten av det nye Libya (...) og framstille Kadhafi som en tenker og intellektuell».

I et internt Monitor-notat fra 2007 dokumenteres resultatene. Professor Francis Fukuyama fra Stanford-universitetet hadde vært på besøk, det samme hadde den adlede, britiske journalisten David Frost.

Selskapet skulle også få forfattet ei bok om diktatoren Kadhafis «tanker om demokrati», som skulle «gi Vesten et mer balansert syn på Libya».

Det kommer fram i et brev til Kadhafis etterretningssjef, som CNN har fått tilgang til.

BESØKTE LIBYA: PR-byrået inviterte blant andre Francis Fukuyama til gratis turer til Libya. Foto: EPA/PACO CHUQUIURE/Scanpix
BESØKTE LIBYA: PR-byrået inviterte blant andre Francis Fukuyama til gratis turer til Libya. Foto: EPA/PACO CHUQUIURE/Scanpix Vis mer

Og plutselig hadde artikler med vinklinger som «Gaddafi's Libya: An Ally for America?» - skrevet av Benjamin Barber, og «A Rogue Reforms» av Andrew Moravcsik stått på trykk i henholdsvis Washington Post og Newsweek.

Angrer - nesten Barber sier nå til CNN at han ønsker at Kadhafi mister makta.

- Men vi trodde, og jeg tror Monitor trodde, at det var en mulighet til reell reform, forsvarer han seg med.

Det amerikanske justisdepartementet har kontaktet Monitor Group om arbeidet for mannen som nå er under angrep fra NATO, og selskapet har innledet en granskning.

Seniorpartner Eamon Kelly hos Monitor Group sier til CNN at selskapet «ikke jobbet for Kadhafi, men for Libya», og at selskapets arbeid var del av en bredere kampanje for å gjenopprette samfunnet.

- Vi jobbet i en annen tid, sier Kelly om perioden for fire til fem år siden.

- Det var en tid full av håp, og vi er lei oss for at den tida nå åpenbart har tatt slutt.

ADADEMISKE STJERNER: Andrew Moravcsik, nummer fire fra venstre, skrev rosende om Kadhafi i Newsweek. Her i en debatt hos EU i 2006 - samme år som PR-kampanjen til Kadhafi startet. Foto: EPA/BERNHARD J. HOLZNER/Scanpix
ADADEMISKE STJERNER: Andrew Moravcsik, nummer fire fra venstre, skrev rosende om Kadhafi i Newsweek. Her i en debatt hos EU i 2006 - samme år som PR-kampanjen til Kadhafi startet. Foto: EPA/BERNHARD J. HOLZNER/Scanpix Vis mer