LAVKARBOELSKER: Trine Knudsen har vært på lavkarbo siden slutten av mai, og er kjempefornøyd med dietten. Her lager hun fløtegratinerte grønnsaker med kylling til middag hjemme i leiligheten på Hosle. 
Foto: Anita Arntzen/Dagbladet
LAVKARBOELSKER: Trine Knudsen har vært på lavkarbo siden slutten av mai, og er kjempefornøyd med dietten. Her lager hun fløtegratinerte grønnsaker med kylling til middag hjemme i leiligheten på Hosle. Foto: Anita Arntzen/DagbladetVis mer

Slik lykkes du med lavkarbo

Lev det gode liv på lavkarbodietten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Lavkarbodietten er i vinden, og flere bøker om tema ligger på topplistene til landets største bokhandler.
For å lykkes med varige kostholdsendringer er nøkkelordene du må huske; moderate endringer, langsiktige mål og trivsel.

Lavkarbo ut livet For å lykkes med lavkarbodietten, sier lavkarboforkjemper og lege Fedon Lindberg, må fokuset ligge på kostholdet du ønsker å følge mesteparten av tiden. Varige endringer må ikke kontinuerlig, eller utelukkende, fokusere på vektreduksjon.

-Det er bedre å få til en 30 prosent livsstilsendring de neste 30 åra, mot en 90 prosent endring du bare klarer å holde ett år.

Kontinuerlig diett En lavkarbodiett med moderate endringer kan være gjennomførbart.

-Skal du holde vekten må du være fokusert, og på mange måter er det en kontinuerlig diett. Å gå ned i vekt blir litt som å leve på slankekur. Lærer du de nye forholdene mellom porsjonsstørrelser og din nye vekt, er varige endringer gjennomførbart, sier klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo universitetssykehus, Mette Svendsen.

Å leve med ett moderert inntak av karbohydrater er mulig.

-Hvis du tenker på lavkarbo som at du kutter alle karbohydrater, er det ikke gjennomførbart. Heller ikke de ekstreme versjonene med ned mot 20 gram dagen vil fungere i lengden. Mellom 30 til 40 prosent, eller rundt 120 gram, kan derimot gå greit for noen, sier Svendsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke fanatisk -Det er viktig å unngå for ekstreme varianter, for jo mer ekstremt, jo mindre sjanse for å lykkes over tid, sier Lindberg.
Ernæringsfysiolog hos Grete Roede, Kari H. Bugge, mener nettopp begrensninger er måten å lykkes.

-Å kutte i karbohydrater vil gi vekttap fordi karbohydrater er vår største kilde til energi. Vil du ned i vekt, er det fornuftig, men ikke kutt alle karbohydratene. Kutter du for drastisk vil de færreste klare å opprettholde det.
Den gylne middelvei er et godt utgangspunkt.

-Du må tenke langsiktig og finne løsninger som passer på lang sikt. Hvor gjennomførbar dietten er kommer an på hvor din gjennomføringsevne, hvor ekstreme endringene er, samt målene dine, sier Lindberg.

Forebygge helseproblemer Klare mål og god innsikt er forutsetninger for å lykkes. Lindberg påpeker at du blir ikke tykk av en brødskive innimellom, men av flere brødskiver daglig.

-Sliter du med ekstrem overvekt eller diabetes, må du kutte mer radikalt i karbohydrater for å gå ned i vekt og forbedre blodsukkeret ditt. Er målet derimot å forebygge helseproblemer, og du gå ned noen kilo. Du trenger ikke være like ekstrem, sier han.
Bugge kan ikke få sagt nok hvor viktig variasjon i kostholdet er.

-Kutt karbohydratene fra sukker og søte bakverk, men behold de fra grove kornvarer, frukt og grønnsaker.

Faremomenter Går du på lavkarbodiett er det to ting du bør være obs på.

-For det første innfører du mat som ikke anbefales i kostholdet, som fete kjøtt- og meierivarer. Disse inneholder mye mettet fett som er uheldig for kolesterolet. Mange normalt slanke, som i utgangspunktet ikke trenger det, går også på lavkarbo, selv om dietten i utgangspunktet er ment for folk som virkelig må ned i vekt for å forbedre helsen sin. Den andre som ofte skjer er at mange opplever at det å være fysisk aktiv blir tyngre, sier Svendsen.

Aktive mennesker og idrettsutøvere kan ikke prestere sitt beste på en lavkarbodiett fordi musklene trenger karbohydrater.

-Thor Hushovd ville ikke prestert sånn som han har gjort i Tour de France uten karbohydrater, for å si det sånn.


- Lettere enn jeg trodde

Trine Knudsen (24) fra Bærum startet med lavkarbo i slutten av mai i år. Nå er hun mer opplagt, og eksperimenterer med spennende oppskrifter.

24-åringen startet med lavkarbo fordi hun ville bli mer opplagt, bli kvitt den tunge følelsen i magen, og spise mer sunt.

- En i klassen min holder på med lavkarbo, og tipset meg om en internettside med mye info, oppskrifter og råd. Etter at jeg leste der bestemte jeg meg for å prøve det ut for en periode, sier Knudsen.

Nå har hun hatt et lavkarbokosthold i to måneder, og har ingen planer om å legge om kostholdet igjen. Hun skal fortsette med lavkarbo.

- Jeg ble fort vant til det, og savner ikke potet, ris, brød eller pasta. Det var mye lettere å legge om kosten enn jeg hva jeg trodde, sier Knudsen, som spiser mellom 15 og 20 gram karbohydrater om dagen.

Knudsen mener det er viktig å tillate seg selv å skeie ut en gang i blant, og at ingen mat er totalt forbudt.

- Jeg skeier ut av og til, og spiser litt pasta en gang i blant, sier hun.

På Internett florerer det av lavkarbooppskrifter, noe Knudsen har tatt flittig i bruk.

- Det finnes mange gode lavkarbooppskrifter. Kylling- og brokkoligryte er en favoritt, pizza med lavkarbobunn, grillmat med grønnsaker og lavkarbopannekaker er blant det jeg liker best, sier Knudsen, som understrenger at en omlegging av kostholdet ikke var i nærheten av så anstrengende som hun først hadde trodd.