LENGE Å HOLDE UT: Sitter du på en leasingbil du helst skulle kvittet deg med, finnes det flere muligheter. Både ren oppsigelse og såkalt debitorskifte er mulig. Illustrasjonsfoto: Håkon Sæbø / Finansavisen
LENGE Å HOLDE UT: Sitter du på en leasingbil du helst skulle kvittet deg med, finnes det flere muligheter. Både ren oppsigelse og såkalt debitorskifte er mulig. Illustrasjonsfoto: Håkon Sæbø / FinansavisenVis mer

Vil du ut av leasingavtalen?

Slik navigerer du i leasingjungelen

Privatleasingen fortsetter i rekordfart, men ikke alle ønsker å beholde bilen i tre år. Ole Jørgen Berg-Nielsen viser hvordan du kan komme deg ut av avtalen som ikke passer deg.

(Finansavisen): Privatleasing av biler fosser fram i Norge. Tall fra Finansieringsselskapenes Forening (Finfo) viser at leasingen i første og andre kvartal i år har steget med 8,4 prosent sammenliknet med rekordåret 2017.

Flere nordmenn har unte seg en ny privatleaset bil i år enn i hele 2015.

Men behov, familiesituasjon og renter kan endre seg. Med så stor økning i privatleasingen, er det ikke sikkert alle ønsker å betale store summer for den samme bilen i tre eller fire år. Da kan det være godt å være klar over at verken leasingselskapet eller bilforhandleren kan kreve at du gjør det.

Ole Jørgen Berg-Nielsen er en av aktørene som hjelper norske leasingkunder med å komme seg ut av bilene sine. Gjennom firmaet Autorelease lar han brukte leasingbiler med løpende avtaler finne nye «eiere», såkalt debitorskifte.

- Uoversiktlig

Problemet med privatleasing, og debitorskiftet, er ifølge Berg-Nielsen at det mangler klare retningslinjer for hva som gjelder.

- Hele leasingmarkedet er uoversiktlig. Det er ikke tilstrekkelig med lover og regler som ligger i bunnen her, og selskapene driver etter egne regler. Det er for lite system å forholde seg til, noe Forbrukerrådet også påpeker, hevder han.

Berg-Nielsen mener at kundene bevisst blir feilinformert, og at hans jobb med å viderelease biler motarbeides.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen avdeling

- Leasingselskapene er åpne på at de ønsker å legge til rette for å la kunder komme ut av kontraktene, men samtidig har de ikke noe system selv for håndtering av leietakerbytte, sier Berg-Nielsen.

Han hevder at leasingselskapene ikke driver med slike eierskifter fordi det ikke er lønnsomt. Å skulle kontakte leasingselskapet for å få fatt på de rette papirene, kan være svært vanskelig, mener han.

Som et regneeksempel trekker Berg-Nielsen et tenkt scenario med en BMW X5. Dette er en populær SUV mange velger å lease framfor å eie. Om leasingtageren gikk inn med 100.000 kroner i startleie, og kunden ønsker å viderelease bilen etter 18 av 36 måneder, gjenstår 50.000 kroner som det er fordelaktig å få igjen. Berg-Nielsen mener det er fullt mulig å få halvparten av dette beløpet utbetalt av ny leietaker når bilen videreleases.

Dump bilen – ta straffen

Om en privatperson ønsker å tre ut av en leasingkontrakt, men ikke har tid eller ønske om noe potensielt tidkrevende og omstendelig debitorskifte, åpner kontrakten for å parkere bilen likevel.

Regelen sier at en privatleaset bil kan sies opp etter sjette måned, og at det da tilkommer leie for ytterligere seks måneder. Dette er en regel Berg-Nielsen mener leasingselskapene og bilforhandlerne tåkelegger, fordi det er lite lønnsomt å ta tilbake en nylig leaset bil.

Santander Consumer Bank, en av kjempene på privatleasing av biler i Norge, bekrefter at det er ugunstig å ta tilbake en bil helt i begynnelsen av perioden.

- Som hovedregel ønsker vi at avtalene løper hele den avtalte perioden. Prisfall på biler er som regel alltid størst i starten, og for alle avtaler uavhengig av finansieringsform vil risiko for prisnedgang på objektene være rett etter levering, sier Trond Brakken, som er kommersiell direktør med ansvar for bilbransjen i Santander Consumer Bank i Norge.

Engangsleie kan avgjøre

At det faktisk er mulig å levere tilbake bilen etter seks måneder, er viktig å være klar over når leasingkontrakten skrives. Dette fordi en eventuell startleie, beløpet som betales inn i forkant av leasingen, ikke refunderes om kontrakten sies opp.

Med utgangspunkt i eksempelet til Berg-Nielsen over, vil det si at 100.000 tapes umiddelbart.

- At innskuddet tapes, kommer klart fram av kontrakten. Vi bruker et standardinnskudd på 12,5 prosent av bilens listepris, noe Forbrukertilsynet også er opptatt av. Vi markedsfører ikke med lokketilbud hvor det er null i innskudd, forteller Vidar Eriksen, direktør i VW Møller Bilfinans.

Han er likevel åpen om at startleien kan settes til null om kunden ønsker dette, og kredittvurderingen tillater det.

Mange nordmenn kan derfor potensielt spekulere i å lease en bil, si opp avtalen tidlig og slippe unna med «straffen» på bare seks måneders ekstra betaling. Hensikten kan blant annet være å nyte en ny bil med lav finansiell risiko. Bilen kan være spennende her og nå, men det er da anledning for å hoppe inn i noe annet etter kort tid.

Eriksen er tydelig på at de ikke har noen retningslinjer som hindrer kundene i å gjøre dette, men framholder at ingen faktisk gjør det.

- Vi har 47.000 biler i porteføljen, og det er svært lite mislighold og bryting av kontrakter. Det eksisterer omtrent ikke, sier han.

Anbefaler takst

Eriksen forteller for øvrig at de har om lag 100 debitorskifter i måneden, og stiller seg fullstendig uforstående til Berg-Nielsens kritikk mot bransjen.

- For oss er debitorskifte ukomplisert. Vi forstår at behov kan endre seg og at kunder legger leasingbilen ut på markedet, enten direkte eller via en agent. Vi forholder oss utmerket til dette, og anbefaler både eksisterende og ny kunde å besøke bilforhandleren hvor leasingbilen ble tatt ut. Det er forhandleren som er vår agent, og denne sørger for takst, servicehistorikk og sjekk av ID på personen som tar over leasingen. Der er en anbefaling, men ikke noe krav.

Lars Aamodt, direktør i finansieringsselskapet BMW Financial Services, er enig med Eriksen i at en kontraktoverdragelse ikke er noe problem.

- Et debitorskifte er relativt ukomplisert, men det er viktig at den som sitter i kontrakten tar eierskap til prosessen, siden vedkommende bærer forpliktelsene til alle dokumenter er signert og innsendt, sier han.

Aamodt er samtidig uenig i Berg-Nielsens påstander om problematikken rundt reguleringen av bransjen.

- De store aktørene i bransjen er svært seriøse, og vi mener denne bransjen er godt regulert i samsvar med Forbrukerrådets anbefalinger.

Detter er også Santanders oppfatning, som forholder seg til mønsteravtalen utarbeidet av Finfo.

- Vi opplever at reguleringene fungerer godt, basert på at vi har få klager og at våre kunder skjønner hvilket produkt de har kjøpt, sier Brakken.