ELGPÅKJØRSEL: Dette synet møtte de som sto på Hamar stasjon torsdag kveld denne uka. Foto: Nils Ivar Martila
ELGPÅKJØRSEL: Dette synet møtte de som sto på Hamar stasjon torsdag kveld denne uka. Foto: Nils Ivar MartilaVis mer

Slik så toget ut etter elgpåkjørselen

- Det var utrolig makabert, sier Nils Ivar Martila som ble vitne til at toget kom rullende inn på Hamar stasjon.

Torsdag kveld kom Rørosbanen inn på Hamar stasjon med omfattende blodspor etter at det traff en elg like nord for Rena.

Nils Ivar Martila sto og ventet på perrongen da dieseltoget kom kjørende inn på perrongen.

- Folk løp foran for å se hvordan toget så ut, sier Martila.

Han forteller at han ikke hadde hørt om hendelsen selv, men at han ble så nysgjerrig at han måtte følge etter.

- Det var tydelig at det ikke bare var meg som synes det var et forferdelig syn. Det var utrolig makabert.

Martila sier at han seinere observerte NSB-ansatte som sto og vurderte hvordan de skulle håndtere situasjonen.

ANGREP: Denne elgen nekter å la noen komme i nærheten av ungene sine. Video: ViralHog Vis mer

Flere elgpåkjørsler i Innlandet torsdag

Det var Hamar Arbeiderblad som omtalte saken først.

De pratet med politiets operasjonsleder Pål Andersen like etter hendelsen. Han kunne fortelle at det torsdag var flere elgpåkjørsler på Hamar.

- Det har også vært en del elgpåkjørsler med biler involvert. Det er stort sett snakk om småskader på kjøretøy, så vi registrerer hendelsene og kontakter viltnemnda, sier operasjonslederen i Innlandet politidistrikt til avisa.

Det er ikke meldt om personskader i forbindelse med de mange påkjørslene.

Færre dyrpåkjørsler i vinter

Likevel har det vært en nedgang i antall dyrepåkjørsler så langt i 2019, skriver NRK.

De viser til tall fra Bane NOR som tilsier at 689 dyr ble påkjørt i perioden 1. januar til 21. februar i år, mot 1174 dyr i samme periode i fjor.

- Mye av forklaringen har sammenheng med variasjon i vær og føre, spesielt snøen. I 2018 var det veldig mye snø, og der ligger mye av forklaringen på den høye målingen, sier Harry Korslund, pressevakt i Bane NOR til statskanalen.