Slik saboterer de valgkampen

Se bildene fra grasrotopprøret mot David Camerons reklamekampanje.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Sjette mai går britene til stemmelokalene og avgjør hvem som skal styre landet de neste fire årene.

ALLE FOTO: Facebook-gruppa «Vandaliserte konservative reklameplakater»
ALLE FOTO: Facebook-gruppa «Vandaliserte konservative reklameplakater»

Valget står mellom statsminister Gordon Brown fra Labour, de konservatives David Cameron og liberaldemokratenes Nick Clegg.

Før britene kommer så langt, må de gjennom flere uker med politisk reklame på hvert gatehjørne, og på dette området er det ikke tvil om at de konservative er rausest med pengepungen.

Kreativ retusjeringDavid Cameron har virkelig vist seg fram med enorme plakater av seg selv, og dette inspirerer velgerne på sentrum og venstresida til å ytre sine meninger på svært så kreative måter.

De har tatt pennen eller sprayboksen fatt og egenhendig retusjert reklameplakater over hele Storbritannia, slik at de gjenspeiler deres egne meninger og synspunkt.

Resultatet vises stolt fram på Facebook-sida «Vandaliserte konservative reklameplakater».

I skrivende stund har gruppa nærmere 110 000 medlemmer.

- Kunne ikke dy megEt av disse er Tom (23) fra Scarborough, som selv har tatt pennen fatt og gjort en konservativ plakat til sin egen.

- Det var ikke helt koordinert, jeg kledde meg i svart, tok med meg en penn og skrev «Fattige folk får meg til å le» ved siden av vårt lokale parlamentsmedlem. Så tegnet jeg en bart på ham, sier Tom til Dagbladet.

- Jeg kunne ikke dy meg. Jeg liker ikke de konservative. Jeg vil at folk skal se hvordan vår lokale politiker virkelig er. Han er ordentlig elitistisk, men han prøver så godt han kan å late som om han ikke er det.

Store reklamesummerSøndag ble lista over Storbritannias rikeste ble publisert. Denne har også en liste over personene som donerer mest penger til politiske organisasjoner, og ikke overraskende gir nesten alle på lista til det konservative partiet.

- Jeg synes det er ganske ironisk at det er så populært å ødelegge reklameplakatene deres, for de koster åpenlyst veldig mye, sier Tom.

- Den jeg skrev på var laget av plastikk, mens de andre partiene har plakater av papp og papir.

Han forteller at det er vanlig at plakatene til det konservative partiet blir vandalisert. Han har derimot aldri sett en ødelagt plakat fra Labour eller liberaldemokratene.

Tom mener at valgkamp ville vært bedre uten politisk reklame.

- Det er lett å se at de konservative har mye mer penger til reklame, og at de er støttet av svært rike mennesker. Hele kampanjen deres dreier seg om slagord og plakater. Det finnes ikke statistikk for det de sier, de forsøker bare å manipulere folks meninger, sier Tom.