FORHINDRET PIRATANGREP: Kaptein Ciro Pinto ledet an da mannskapet på MSC Melody stoppet piratene. Piratene på bildet til høyre var ikke involvert i dette konkrete angrepet. Foto: Ciro Fusco/EPA/Scanpix og Tony Karumba/AFP/Scanpix
FORHINDRET PIRATANGREP: Kaptein Ciro Pinto ledet an da mannskapet på MSC Melody stoppet piratene. Piratene på bildet til høyre var ikke involvert i dette konkrete angrepet. Foto: Ciro Fusco/EPA/Scanpix og Tony Karumba/AFP/ScanpixVis mer

Slik sendte kaptein Pinto bevæpnede pirater på dør

Reddet 1500 passasjerer fra piratangrep. Strid om bevæpning av skip utenfor Somalia.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet) Kaptein Ciro Pinto ledet an, da mannskapet på det italienske cruiseskipet MSC Melody jaget vekk seks bevæpnede pirater.

Piratene løsnet skudd mot skipet, men var trolig ikke forberedt på at sikkerhetsvaktene ombord også hadde skytevåpen. De skjøt i lufta, og piratene lot seg skremme.

Piratene var bevæpnet med automatvåpen, skriver AP.

Flere sjømenn helte også vann ned på piratene, da disse forsøkte å klatre ombord over ripa.

Stakk av
Piratene fikk kalde føtter, og rømte.

- En liten, hvit båt med seks mann ombord angrep oss på babord side. De begynte å skyte. Sikkerhetsfolkene våre skjøt i lufta. Det hele varte en fem minutters tid, sier en stolt kaptein Pinto til BBC.

Shippingselskaper betalte i fjor ut over 80 millioner dollar i løsepenger til piratene etter vellykkede kapringer.

Også ved et angrep på en oljetanker fra Jemen måtte pirater krype til korset.

To pirater ble drept, da medlemmer av den jemenittiske kystvakten forsvarte skipet mot kapringsforsøket.

Ytterligere tre pirater, og to medlemmer av kystvakta, ble skadd i skuddvekslingen.

PIRATENE BÆRER VÅPEN: Hvorvidt skipene skal ha bevæpnede vakter ombord, er oppe til debatt. Foto: Ali Musa/AFP/Scanpix
PIRATENE BÆRER VÅPEN: Hvorvidt skipene skal ha bevæpnede vakter ombord, er oppe til debatt. Foto: Ali Musa/AFP/Scanpix Vis mer

Bevæpningsdebatt
Hvorvidt skip skal ha bevæpnede vakter ombord har vært et stridstema i debatten omkring de mange piratangrepene utenfor kysten av Øst-Afrika.

Sikkerhetsselskaper som SIG-gruppen, ledet av norske Torgeir Eriksen, har vært i dialog med flere rederier om å ta oppdrag i området. Det er kjent at enkelte av selskapene har eks-kriminelle i sine rekker.

- Jeg mener de internasjonale marinestyrkene gjør en god jobb - i hvert fall det de kan for å håndheve lov og orden i området. Og jeg tror ingen i shipping-verden ønsker å løse problemene med vold, sier Stephen Askins fra det maritime advokatfirmaet Ince & co i London.

Askins er blant verdens fremste rådgivere når det gjelder piratvirksomheten mot internasjonal shipping.

Tilbyr antipirat-vakthold

På sine hjemmesider tilbyr SIG-gruppen anti-pirattjenester. Advokat Askins har tidligere uttrykt skepsis til bevæpnede sikkerhetsfolk.


- Når det gjelder væpnet sikkerhet, er dette noe jeg er svært skeptisk til. Du oppnår kanskje en lavere risiko til å bli tatt, men i bytte får du en høyere risiko for at en konfrontasjon blir voldelig.

Piratene er effektive. Nesten hvert annet angrep lykkes, viser tall fra UNOSAT.

115 i fjor
Det internasjonale maritime byrået IMB overvåker piratvirksomhet i farvann verden over.

På sine hjemmesider har byrået en kontinuerlig oppdatert oversikt over piratangrep. Av denne kommer det fram til at Øst-Afrika og Sør-Asia er risikoområdene for piratvirksomhet.

Totalt registrerte overvåkningsbyrået 115 anslag i løpet av fjoråret.

ANGREPET AV PIRATER: MSC Melody. Foto: REUTERS/MSC Crociere/handout/Scanpix
ANGREPET AV PIRATER: MSC Melody. Foto: REUTERS/MSC Crociere/handout/Scanpix Vis mer