Slik ser det ut i Gudvangatunnelen i dag

Vogntoget er fullstendig utbrent.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

LÆRDAL (Dagbladet): Statens havarikommisjon, Statens vegevsen og politiet startet i dag undersøkelsene for å finne ut hva som gikk galt da et vogntog brant opp inne i Gudvangatunnelen i Lærdal i Sogn og Fjordane i går.

80 personer ble reddet ut fra den røykfylte tunnelen. Flere er alvorlig skadd, men ingen livstruende.

Pressen fikk også tilgang til tunnelen i dag. Sotlagte veier og vegger var det som møtte pressekorpset i tunnelen.

- Det blir en stor jobb Bare stålskjelettet er igjen av vogntoget som tok fyr og brant i Norges nest lengste tunnel, Gudvangatunnelen, mandag.

Over det utbrente vraket ses tydelig bitene av fjell som sprakk opp på grunn av varmen. Det meste av dette er fanget opp i nettingen som er festet til tunneltaket.

- Det blir en stor jobb. I rundt 150 meters lengde må det renskes opp. Vi kommer også til å anbefale at det sprøytes på en betongmasse. Deretter må resten av tunnelen spyles, forklarer geolog Svein Helge Frækaland.

Hvor omfattende arbeidet blir, og hvor lang tid det vil ta å få tunnelen farbar igjen, vil han ikke si noe om.

- Vi vil egentlig ikke si så mye om det, men det vil helt sikkert gå uka ut, sier Frækaland.

Vanskelig arbeid Statens Havarikommisjon har fått arbeidet med å finne forklaringen på brannen. Havariinspektør Martin Visnes leder arbeidet.

- Det kan være et vanskelig arbeid. Vi får se hva vi finner, sier han.

Sammen med to andre fra havarikommisjonen gjennomsøker de nå vraket på jakt etter spor.

Dette er et møysommelig arbeid. Hele vogntoget er utbrent. Selv tralla er det bare de rene stålkonstruksjoner igjen av. Brannen begynte ifølge den polske sjåføren i trekkvogna. Han skal ha sett flammer stikke ut fra bilen før han måtte stoppe og komme seg vekk.
Dagbladet kommer med mer.