FORKLARTE SEG: Ap-leder Jonas Gahr Støre og partisekretær Kjersti Stenseng etter Arbeiderpartiets sentralstyremøte. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
FORKLARTE SEG: Ap-leder Jonas Gahr Støre og partisekretær Kjersti Stenseng etter Arbeiderpartiets sentralstyremøte. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpixVis mer

Arbeiderpartiet og valget 2017:

Slik skal Ap få velgerne tilbake

Ap-ledelsen hevder det ikke er politikken det er noe galt med, men måten den er kommunisert ut til velgerne. Skolering og større satsing på ordførerne er noen av løsningene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Mandag lanserte Ap sin egen medlemsundersøkelse.

Der har nesten 10 000 Ap-medlemmer pekt på hva som er årsakene til det elendige valget.

Det er en knusende dom medlemmene feller over eget parti.

1000 medlemmer mener oppmerksomheten rundt Støres eiendommer og økonomi ødela. Hovedkonklusjonen i undersøkelsen er at partiet ikke lyktes i å kommunisere budskapet i egen politikk, at man ikke klarte å få fram egne løsninger, og at man ikke klarte å få fram forskjellene mellom Ap og sittende regjering.

Hvorfor dette skjedde, har Ap-ledelsen imidlertid ikke noe entydig svar på.

- Det viktige er at vi evner å lære og ta dette på alvor. Alt materialet som ligger på bordet nå tar vi derfor med oss videre i arbeidet med strategien inn mot lokalvalget i 2019, sier partisekretær Kjersti Stenseng til Dagbladet.

- En ting er at man har bomma på kommunikasjonen av den og den politiske saken, men hva konkret er det dere har gjort feil?

- Når det gjelder blant annet distriktspolitikken, sier enkeltsvar blant annet at vi ikke forsto tidlig nok hvor krevende forsvarssaken ville bli i Nord-Norge.

- Dere har ikke tatt tempen på grasrota deres?

- Nei, jeg tror i alle fall at samspillet mellom valgkampen som på papiret skulle være regionalisert, ikke ble forstått godt nok av oss, og vi kom ikke tidlig nok på banen. Jeg tror også at stemninga som satte seg med Sp, distriktspolitikk, anti-reform og så videre holdt oppslutninga helt inn til mål, og der ser vi tydelig velgerforflytninga fra Ap til Sp, sier Stenseng.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konklusjonen er likevel at partiets politikk er god nok: Man har bare ikke lyktes med å få fram budskapet sitt.

Et valgkampproblem

Det ble understreket av Ap-ledelsen mandag kveld, da resultatet fra medlemsundersøkelsen i partiet ble presentert.

- Slik jeg leser det er det ganske tydelig at politikken vår kanskje er god nok, men at vi klarer ikke å skape entusiasme rundt vårt prosjekt. Det er ikke Ap sine løsninger som skaper nok entusiasme til at folk faktisk stemmer på Ap. Det er nok ingen enkel fasit, men en sammensatt forklaring, for hvorfor klarte vi ikke det når vi etter landsmøtet mente at politikken vår var god nok?, spør Stenseng.

- Hvordan kan det skje når budskapet har vært så godt forankra i organisasjonen som dere sier?

- Det handler både om at man ikke har vært tydelig nok, at budskapet ikke kom godt nok fram, og at det var andre saker enn Aps hovedprosjekt som sto på dagsorden. Vi kom ikke på offensiven, og da blir man også veldig sårbar, sier Stenseng.

- Hvordan har man kunnet gjøre det gjennom fire år ?

- Gjennom fire år har vi hatt både 35 og 40 prosent oppslutning, så jeg tror det blir for enkelt å si at vi har gjort det gjennom fire år. Vi har jobba veldig godt med kommunepartiene, og forankret strategi godt, men ser at når valgkampen skulle iverksettes i det intensive, ikke har klart å være den som målbærer nok entusiasme rundt et tydelig politisk prosjekt, sier Stenseng.

Nå starter arbeidet med å følge opp evalueringen fra partiets medlemmer gjennom konkrete endringer i måten Ap jobber på.

- Alt dette råmaterialet gir oss verdifulle tilbakemeldinger. Summen av det, samt arbeidet som kommer nå framover i kommunepartia, fylkespartia og på Stortinget, gjør oss bedre i stand til å stake ut kursen mot et nytt valg, sier Stenseng.

- Det høres ikke ut som om dere har et klart svar på hvordan dere skal unngå at dette skjer neste gang?

- Nei, det er for enkelt å si at det er en fasit, og at det er et enkelt svar, men nå starter vi allerede i oktober med en større satsing på ordførerene våre og hvordan vi fra Ap sentralt skal samarbeide tettere med dem. Vi har 205 ordførere, og vi må borre dypere i hvorfor vi ikke klarte å bruke dem til å sette vår dagsorden ute. Vi skal også starte skolering og organisasjonsprosjekter i alle kommunepartiene våre nå utover høsten og vinteren. Det er noen konkrete oppfølgingspunkter , sier Stenseng, som understreker at rapporten som ble presentert i dag fortsatt er helt fersk.

Tydeligere opposisjonsparti

En annen konklusjon fra Ap-ledelsen, er at partiet de neste fire årene må bli et tydeligere opposisjonparti, og rendyrke denne rollen på en annen måte enn før.

Ap-leder Jonas Gahr Støre er tydelig på at Ap-evalueringen skal få konsekvenser for måten partiet jobber med å formidle politikken sin.

Hvilke konsekvenser er det for tidlig å konkludere om, mener han.

- Det er tre uker etter valget. Vi skal i gang med organisasjonsprosjekt, vi skal jobbe med stortingsgruppa, og jeg tør si at jeg har ganske mye mer ambisiøse planer for hvordan vi skal jobbe med en stortingsgruppe fra starten av som partileder enn jeg hadde da jeg overtok etter et år, sier Ap-lederen, som sier partiet nå tar fatt på et omfattende nybrottsarbeid.

Ett sentralt punkt da er trolig hvordan partiet velger å disponere sitt nye mannskap.

Det blir klart denne uka, når partiet offentliggjør hvilke politikere som skal jobbe med hvilke saksområder på Stortinget, og hvem som får fraksjonslederposisjoner i Arbeiderpartiet.