UNDER VANN: Fregatten «KNM Helge Ingstad» synker mer og mer under vann. Video: Kystverket Vis mer

Slik skal de berge KNM «Helge Ingstad»

Mandag ettermiddag forsikret Sjøforsvaret om at fregatten lå stabilt og godt sikret. Natt til tirsdag røk flere vaiere, og nå ligger store deler av skipet under vann.

Tidlig tirsdag morgen meldte Kystverkets innsatsleder at KNM «Helge Ingstad» hadde sunket dypere. Flere vaiere har røket i natt, og tirsdag formiddag har fregatten nesten forsvunnet i vannet. Det er nå bare radartårnet, samt deler av hekken, som stikker opp over vannflaten.

Klokka 11 holder Sjøforsvaret en pressekonferanse på Haakonsvern.

- Dette har hele tiden vært en krevende og kompleks sikringssituasjon. Siden torsdag har de ligget stabilt slik vi har sett det, og det så vi seinest i går, sier Yngve Skoglund, sjef for operasjoner i sjøforsvaret.

DIREKTE: Fregatten «KNM Helge Ingstad» er i ferd med å synke. Video: Med tillatelse fra NRK Vis mer

Usikkert skadeomfang

Skoglund forteller at fokuset i sikringsarbeidet har vært å gjøre dette sikkert, uten å utsette noen for noen fare. Det har de gjort med opptil ti vaiere. Usikkerheten har vært at fartøyet har ligget i en skråning og at fartøyet kunne endre stabilitet ettersom det fylte seg.

- Det er planlagt at man skal løfte fartøyet opp ved hjelp av to kranlektere. De er bestilt og er på vei mot havaristedet, sier Håvard Mathisen, koordinator i Forsvarsmateriell, på spørsmål fra pressen om hvordan de etter hvert skal berge fartøyet.

Det er for tidlig å si noe om hvor store skadene på fregatten «Helge Ingstad» er etter at den sank dypere i sjøen.

- Vårt mål er å begrense skadene i den grad det lar seg begrense. Vi kommer til å berge fartøyet, få det opp og ta det til Haakonsvern. Så får vi se da hva som er hensiktsmessig å gjøre. Men det er klart; jo mer vann som kommer inn, jo mer blir ødelagt, sier sjef for Sjøforsvaret, Nils-Andreas Stensønes.

ØYGARDEN: Fregatten Helge Ingstad ligger nå nesten under vann, etter at flere vaiere som har holdt skipet fast har løsnet.
Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
ØYGARDEN: Fregatten Helge Ingstad ligger nå nesten under vann, etter at flere vaiere som har holdt skipet fast har løsnet. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix Vis mer

Iverksetter intern gransking

Under pressekonferansen kommer det også fram at det iverksettes en intern gransking.

- Jeg har etablert en undersøkelsesgruppe. Dersom politiet, vår egen eller havarikommisjon undersøkelser viser avvik så vil vi fortløpende gjøre tiltak, sier Stensønes.

Gruppa skal se på årsaksforholdene, og hendelsesforløpet og kartlegge hvilke lover og regler som ligger. I tillegg skal gruppa gi råd der en mener at det er ting som kan gjøres bedre.

Stensønes kan ikke svare på om undersøkelsen blir belyst for offentligheten.

Han sier at det viktigste er at alt gikk bra med besetningen, men at det er trist å miste et fartøy.

- Det er store verdier, og en viktig militær kapasitet.

Vaiere røk

Mathisen forteller at mandag kveld sank baugen på fartøyet rundt en meter dypere.

- Som følge av det røk to av de vaierne vi anså som de svakeste festepunktene. Disse ble erstattet med to nye, forsterka vaiere. Vi jobbet fram til midnatt med å forsterke sikringen.

Etter midnatt ble situasjonen ansett som for farlig til at det skulle brukes personell i sikringsarbeidet av baugen. Dermed begynte de å se på andre mulige tiltak.

- Klokka 06.00 røk samtlige sikringer foran på fartøyet. Festepunktene i fjellet gå etter og vaierne røk. Som følge av det sank baugen ytterligere, sier Mathisen.

Ligger stabilt

Fartøyet har nå lagt seg til ro i en posisjon på dypere vann.

Alle sikringene akterut er fortsatt intakte.

Det har blitt gjennomført undersøkelser med miniubåt for å undersøke hvordan fartøyet ligger og se på mulighetene for å sikre det videre i den posisjonen det ligger i nå. Foreløpig skal fartøyet ligge stabilt.

Besetningen er tilbake

Rune Andersen, marinesjef, forteller at besetningen kom tilbake til stedet i ettermiddag.

- Oppfølgingen av besetningen på fregatten er fortsatt en hovedprioritet hos oss, sier Andersen.

De vil få en gradvis tilvenning til livet om bord igjen.

Han forteller at dette er en besetning som har oppnådd svært gode resultater både i utlandet og hjemme de siste årene.

- Det er en rekke spesialister. Det er viktig å beholde dem som en besetning, sier marinesjef Andersen.

FÅ SVAR: Den norske fregatten KNM «Helge Ingstad» og tankskipet «Sola TS» kolliderte 8. november i Hjeltefjorden. - Det er altfor tidlig å si, men dette vil ta lang tid, sier presse- og informasjonsoffiser Thomas Gjesdal i Sjøforsvaret på spørsmål om når fregatten kan slepes «hjem» til Haakonsvern i Bergen. Video: Kystvakten, Redningssentralen, NT... Vis mer

Ble advart

KNM «Helge Ingstad» var på vei tilbake til Haakonsvern etter å ha deltatt i NATO-øvelsen Trident Juncture. Tankskipet Sola hadde nettopp hentet oljelast på Stureterminalen i Øygarden kommune og var på vei ut. Torsdag, i 04-tiden på morgenen, kolliderte de to skipene. Årsaken til ulykken er fortsatt ukjent.

Tankskipet fikk ikke kritiske skader i sammenstøtet og fikk lørdag morgen forlate området hvor kollisjonen fant sted og sette kursen for Storbritannia.

I samtaleloggen som VG har fått tilgang til, viser kommunikasjonen mellom tankskipet, sjøtrafikksentralen Fedje VTS og KNM «Helge Ingstad» at det i minuttene før sammenstøtet ble gitt tydelige beskjeder til krigsskipet om å endre kurs og svinge unna før sammenstøtet.

Mandag fikk pressen lov til å komme nærmere fregatten, som ligger på grunn i Hjeltefjord eller at det torsdag kolliderte med et tankskip.

Da forsikret Sjøforsvaret om at fartøyet var godt sikret og stabilt.