KNM HELGE INGSTAD: Det er nå festet seks kraftige stålvaiere fra fartøyet til solide festepunkter på land.Selve bergingsaksjonen er under planlegging og vil starte i løpet av helga. Foto: Jakob Østheim / Forsvaret
KNM HELGE INGSTAD: Det er nå festet seks kraftige stålvaiere fra fartøyet til solide festepunkter på land.Selve bergingsaksjonen er under planlegging og vil starte i løpet av helga. Foto: Jakob Østheim / ForsvaretVis mer

SISTE NYTT OM KNM HELGE INGSTAD:

Slik skal de berge milliardfregatten

Forsvaret forbereder seg til å gå om bord i den havarerte fregatten.

Det var like før klokka 04.00 torsdag morgen at fregatten KNM Helge Ingstad kolliderte med oljetankeren Sola TS. Sammenstøtet førte til store skader på fregatten både over og under vannlinjen, og skipet tok raskt inn mye vann. Skipet mistet tidlig styreevnen, og drev på grunn like ved Equinors anlegg ved Sturetangen i Hjeltefjord nord for Sotra.

Det ble tidlig klart at skipet etter sammenstøtet ikke lenger var stabilt, og mannskapet på 137 personer ble evakuert fra havaristen. Hovedredningssentralen ledet arbeidet under redningsaksjonen.

Det ble samtidig igangsatt et bergingsarbeid for å stabilisere skipet, og slepebåter ble brukt for å hindre at skipet skulle skli ut på dypere vann med den risikoen at skipet krenget eller kantret. Fregatten ligger nå på grunn med sterk slagside.

STORE SKADER: Den havarerte fregatten fikk stor flenge i skroget da den kolliderte med oljetankskipet. Foto: Forsvaret
STORE SKADER: Den havarerte fregatten fikk stor flenge i skroget da den kolliderte med oljetankskipet. Foto: Forsvaret Vis mer

Går som planlagt

Fregatten ligger fortsatt stabilt og det er ikke observert bevegelse i fartøyet, ifølge Forsvaret. Arbeidet med å få sikret fartøyet går dermed som planlagt.

Thomas Gjesdal, presse- og informasjonsoffiser i Forsvaret. Foto: Lars Røraas / Sjøforsvaret
Thomas Gjesdal, presse- og informasjonsoffiser i Forsvaret. Foto: Lars Røraas / Sjøforsvaret Vis mer

- Vårt fokus er å få sikret fartøyet, hindre videre vanninntrenging og unngå ytterligere materiellskader. Arbeidet gjøres stegvis for å ivareta sikkerheten til de som er direkte involvert i operasjonen, sier Thomas Gjesdal, presse- og informasjonsoffiser i Forsvaret.

Det er nå festet seks kraftige stålvaiere fra fartøyet til solide festepunkter på land. Disse er fordelt med tre stykker i baug, og tre vaiere fra fartøyets akterende som er festet under skroget. Det er benyttet miniubåt til å tre vaiere gjennom festepunkter på fartøyet akterut.

Så snart KNM Helge Ingstad er godt nok sikret, kan personell ta seg inn i båten blant annet for å hente ut ammunisjon. Det kan skje allerede lørdag.

Forbereder seg på å gå om bord

Foreløpig har ingen vært om bord i skipet etter kollisjonen og evakueringen natt til torsdag. Inntil nå har Forsvaret jobbet med å sikre skipet med bolter og stålvaiere slik at det ligger stabilt i fjæra i Øygarden i Hordaland.

- I løpet av lørdagen skal vi få på plass de siste vaierne. Når de er på plass, må vi teste om fregatten er sikret godt nok eller om det er behov for ekstra sikkerhetstiltak. Deretter kan man komme seg om bord, sier Gjesdal.

Deretter gjenstår grundige forberedelser før skipet kan heves og fraktes bort.

- Det er mye som skal gjøres før det. Det er kanskje behov for lensing, kanskje må vi tette skroget, og skipet må tømmes for fuel og ammunisjon. Det er vanskelig å si hvor lang tid det vil ta. Vi må ta det steg for steg og få sett på skadeomfanget og utfordringene på innsiden, sier han.

Til slutt er målet å få fregatten «hjem» til Sjøforsvarets hovedbase Haakonsvern på en lekter, men dette kan være flere dager fram i tid. Det er uvisst om skipet noen gang kan bli sjøsatt igjen.

Hendelsesforløp uklart

Avdelingsdirektør Dag Sverre Liseth, leder av sjøfartsavdelingen i Statens havarikommisjon for transport. Foto: SHK
Avdelingsdirektør Dag Sverre Liseth, leder av sjøfartsavdelingen i Statens havarikommisjon for transport. Foto: SHK Vis mer

Avdelingsdirektør Dag Sverre Liseth, leder av sjøfartsavdelingen i Statens havarikommisjon for transport, sier til Dagbladet lørdag ettermiddag at hendelsesforløpet fortsatt er uklart.

- Vi har nå intervjuet de mest sentrale besetningsmedlemmene som var om bord i fartøyene, i tillegg til å innhente elektroniske data og annen relevant informasjon, sier Liseth.

Han fortsetter:

- Vi tror dette vil gjøre oss i stand til å etablere et foreløpig hendelsesforløp, noe vi vil arbeide videre med i helgen.

DIREKTE: Fregatten KNM Ingstad ligger på siden etter kollisjon med tanskipet Sola tidlig torsdag morgen. Video: NTB Scanpix Vis mer

- Vi har store mengder materiell på «stand by» på Stureterminalen. Ankringsfartøyet Scandi Vega er også på vei. I tillegg er lektere og slepebåter på vei fra BOA Management, sier Gjesdal.

Arbeidet støttes av eksperter fra Forsvarsmateriell med kompetanse på stabilitet, skrog og maskineri i samarbeid med eksterne aktører.