INNDRAR FØRERKORT: En ansatt ved Arendal trafikkstasjon er siktet etter at han skal ha utstedt førerkort på feilaktig grunnlag. Nå granskes alle førerkort utstedt før 1. september 2014. Foto: Gorm Kallestad/ NTB Scanpix
INNDRAR FØRERKORT: En ansatt ved Arendal trafikkstasjon er siktet etter at han skal ha utstedt førerkort på feilaktig grunnlag. Nå granskes alle førerkort utstedt før 1. september 2014. Foto: Gorm Kallestad/ NTB ScanpixVis mer

Trekker tilbake førerkort:

Slik skal de granske ditt førerkort. Aner ikke hvor mange som blir rammet

Så mange som tre millioner førerkort kan bli gransket etter en korrupsjonssak på Sørlandet.

(Dagbladet): Vegdirektoratet undersøker alle norske førerkort utstedt før 1. september 2014. Det skjer etter det som kan være en korrupsjonsavsløring ved Arendal trafikkstasjon.

Bodil Rønning Dreyer, direktør for Trafikant- og kjøretøy i Vegdirektoratet, sier at hun ikke vet hvor mange førerkort som er utstedt på feilaktig grunnlag, men at de er i gang med granskningen.

Vegdirektoratet håper dataanalyser av alle førerkort som er lagt inn i systemet før autosystemløsningen kom på plass skal avsløre eventuelle tabber, feil og juks.

GRANSKER: - Ytterste konsekvens er at førerkortet blir inndratt, sier Bodil Rønning Dreyer, direktør for Trafikant- og kjøretøy i Vegdirektoratet. Foto: Vegdirektoratet.
GRANSKER: - Ytterste konsekvens er at førerkortet blir inndratt, sier Bodil Rønning Dreyer, direktør for Trafikant- og kjøretøy i Vegdirektoratet. Foto: Vegdirektoratet. Vis mer

- Avvikene vi finner, sjekker vi nærmere for å se om det er grunn til å undersøke de videre, eller om informasjonen i henhold til førerkort og førerkorttillatelser ser greie ut, sier hun.

Vegdirektoratet har ikke nøyaktige tall for hvor mange førerkort som skal sjekkes, men statistikk fra 2013 viser at det var over tre millioner førerkort i Norge i september 2014.

Inndrar førerkort

Det er dermed en betydelig jobb som nå skal gjøres. Når analysen er ferdig er uvisst, all den tid det avhenger av hvor mange abnormaliteter som dukker opp. Førere med store avvik kontaktes av Vegdirektoratet.

- Folk flest trenger ikke gjøre noe som helst. De vi finner vil bli kontaktet av oss. Hva som skjer med dem vurderes ut ifra hvilke forhold vi finner, sier Dreyer.

- Hva skjer med de som har jukset?

- Ytterste konsekvens er at førerkortet kan bli inndratt. Det gjør vi hvis premissene for førerkortet er feil. Vi vet ikke om det er noen førerkort som skal trekkes tilbake ennå, men når vi går nærmere inn i sakene som har abnormaliteter, finner vi ut hva vi må gjøre, sier Dreyer, og legger til:

- De fleste har nok alt i orden. Vi snakker ikke om store mengder. Det vil overraske oss.

Eksempler på avvik kan være føreropplæring i utlandet som ikke står til norske krav, eller delvis eller ingen opplæring utenfor Vegdirektoratets systemer.

- Vi velger hvem vi skal kontakte ut ifra hvordan opplæringen deres er registrert. Målet med granskningen er å rette opp i eventuelle feil som er gjort, forklarer Dreyer.

- Jeg er gjort til syndebukk

Inntil 1. september 2014 var det mulig for saksbehandlere ved trafikkstasjonene i Norge å utstede førerkort uten at teoriprøve eller praktisk prøve var gjennomført.

Agderposten meldte i vår at en korrupsjonsanklaget, tidligere ansatt ved Arendal trafikkstasjon utvidet førerkortet til en konkursrammet og korrupsjonssiktet bruktbilforhandler i Arendal til også å omfatte tyngre kjøretøy en gang mellom 2012 og 2014.

Den 40 år gamle mannen, som er siktet av politiet, sier selv til Fædrelandsvennen at han er uskyldig og har varslet søksmål.

- Statens vegvesen hadde dårlige interne systemer, og jeg er gjort til syndebukk for at de skal redde sitt eget skinn, sier mannen til Fædrelandsvennen.

I en intern rapport om korrupsjon ved Arendal trafikkstasjon kommer det frem at den ansatte skal ha utstedt førerkort på feilaktig grunnlag, utstedt prøveskilt til seg selv, forfalsket salgsmeldinger og mottatt utilbørlige fordeler.

- Det vedkommende har gjort er alvorlig fordi det går utover din og min trafikksikkerhet, sier Dreyer til Dagbladet.