LETER ETTER SVAR: Bildet viser norske spesialstyrker som leter på Kebnekaise etter vrakrester og spor etter de fem savnede. Foto: Forsvaret
LETER ETTER SVAR: Bildet viser norske spesialstyrker som leter på Kebnekaise etter vrakrester og spor etter de fem savnede. Foto: ForsvaretVis mer

Slik skal de løse mysteriet på toppen av Kebnekaise

Havarikommisjonen håper å finne ferdsskriver og taleregistrator som kan gi svar på Hercules-gåten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Deler av havarikommisjonen er nå i nærheten av Kebnekaise, og arbeidet pågår for fullt. Vi er i en overgangsfase der vi venter på at havarikommisjonen kan overta stedet. Men vi vet ikke når det vil skje, sier brigader Per-Egil Rygg til Dagbladet.

Han er leder av den norske delegasjonen i den norsk-svenske undersøkelseskommisjonen.

Det pågår nå en intens jakt etter både spor etter de fem savnede nordmennene, og vrakrester som kan gi svar på hva som egentlig skjedde i de dramatiske minuttene torsdag ettermiddag da Hercules-flyet forsvant fra radaren.

- Vi vet nå med sikkerhet at den savnede Hercules-maskinen er funnet som havarist. Den har truffet fjellvekken høyt oppe ved Kebnekaise, og det finnes svært mange vrakrester, sa forsvarsminister Espen Barth Eide på en pressekonferanse klokka 13.

Undersøker en rekke punkter Militært personell er på plass på toppen av Kebnekaise.

Av norske ressurser som er inne i området er forsvarets fire Bell helikoptre, i tillegg til at forsvaret også bidrar med et stort antall bakkemannskaper, opplyser Hovedredningssentralen.

Sammen med syv andre nordmenn samarbeider Rygg nå med den svenske kommisjonen. Han forteller at de leter etter en rekke faktorer for å finne svar på Hercules-gåten, og beskriver funnene av vrakrester som svært viktige.

- Vi undersøker alt av radarbilder, værforhold, selve flyet, all kommunikasjon og alle klareringer - altså alt som har å gjøre med valgene man tar når man flyr. Det er særdeles mye materiale som skal samles inn og analyseres, sier Rygg.

Ferdsskriver I dette arbeidet står ferdsskriver og taleregistrator sentralt.

- Det er alltid viktig, og noe av de første vi ser etter.

Forsvaret håper at disse instrumentene vil kunne gi svar på de mange ubesvarte spørsmålene knyttet til ulykken.

En taleregistrator (Cockpit Voice Recorder) tar opp lyd og tale i flyets cockpit, og kan altså gi et bilde av hva som ble sagt mellom besetningen og mellom besetningen og flykontrollen i minuttene før ulykken.

SØKER FRA LUFT OG BAKKE: Lørdag morgen var det full aktivitet med helikopter og scootere ved Kebnekaise Fjellstue. Herfra koordineres leteaksjonen. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet
SØKER FRA LUFT OG BAKKE: Lørdag morgen var det full aktivitet med helikopter og scootere ved Kebnekaise Fjellstue. Herfra koordineres leteaksjonen. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet Vis mer

Ferdsskriveren er utviklet for å registrere data om blant annet fart, kurs, høyde og instrumentindikasjoner.

På grunn av dens formål er ferdsskriveren designet for å tåle ekstreme belastninger ved flykollisjon, både trykk, vann og høy temperatur.

- Kan ta måneder Kommisjonen har så langt ingen vurderinger rundt mulige forklaringer på den tragiske ulykken.

- Vi er i en helt innledende fase av etterforskningen. Det kan ta mange måneder før vi kommer til en konklusjon, sier Rygg.

Flere eksperter Dagbladet har vært i kontakt med har sagt at kraftig sidevind som lurer flyets instrumenter kan ha bidratt til katastrofen.

- Det kan jeg ikke kommentere direkte, men generelt kan jeg si at vi tar med oss alle faktorer som kan påvirke en flyvning som har endt på denne måten, sier Rygg.

120 personer på plass Letemannskapene som er på plass i Kebnekaise-massivet er satt sammen av militært personell fra både norsk og svensk side.

FUNNSTEDET: Her, mellom Kebnekaises to høyeste punkt, ble det i morges funnet mange deler av det tidligere savnede Hercules-flyet. Illustrasjon: Forsvaret
FUNNSTEDET: Her, mellom Kebnekaises to høyeste punkt, ble det i morges funnet mange deler av det tidligere savnede Hercules-flyet. Illustrasjon: Forsvaret Vis mer

Det er norske spesialstyrker i området, og det letes både fra luft og bakkenivå.

- I formiddag har vi hatt et mannskap på 120 personer på bakken i området rundt vrakrestene, sier fungerende politimester i Salten, Heidi Kløkstad, til Dagbladet.

Store vrakrester Flydelene er funnet på begge sider av Kebnekaise-fjellet. De knuste flydelene er funnet på høyder fra 1500 meter til 2000 meter.

De største delene fra havariet er på 2 x 5 meter.

De fem savnede er oberstløytnant Truls Audun Ørpen (46), kaptein Ståle Garberg (42), kaptein Bjørn Yngvar Haug (40), kaptein Siw Robertsen (45) og kaptein Steinar Utne (35).

- Forstod alvoret Dagbladet har møtt Erik Sarri, en områdeekspert som de to siste døgnene har deltatt i operasjonen og bistått norsk militære som kjentmann i området.

Han fikk selv se de første vrakrestene som ble funnet av flyet i går. De ble funnet mange kilometer unna stedet som nå er identifisert som stedet flyet kolliderte.

- Med den vinden som var kan disse materialene kan disse materialene ha blitt fraktet mange kilometer fra kollisjonsstedet, sier Sarri til Dagbladet.

FERDSSKRIVER: Bildet viser ferdsskriveren fra Caribbean Airlines flight 523 som havarerte i 2011. AP Photo/Cliff Owen
FERDSSKRIVER: Bildet viser ferdsskriveren fra Caribbean Airlines flight 523 som havarerte i 2011. AP Photo/Cliff Owen Vis mer

Han beskriver gjenstandene som en fem centimeter tykk skumgummibit, og en 25 cm lang hvit borrelås. Begge luktet sterkt av flybensin.

- Da forstod vi at dette var alvor, sier Sarri.

Tøff aksjon Den erfarne områdeeksperten er svært medtatt etter det han beskriver som en tøff redningsaksjon.

- Jeg hadde aldri vært ute i det været om ikke det var noe som var helt nødvendig, sier Sarri.

Forsvaret beskriver ulykken som totalhavari.

- Flyet er knust i mange deler. Ut i fra den tiden som har gått, forholdene og alle delene som er funnet er det all grunn frykte det verste, sier Bruun-Hansen.

Værvindu Heidi Kløkstad bekrefter at det foreløpig ikke er funnet spor etter de fem savnede nordmennene.

- FORSTOD ALVORET: Områdeekspert Erik Sarri har vært med på leteaksjonen siden torsdag. Her er han på scooteren sin utenfor Nikkaloukta, mens fjellene bak han er området hvor Herculesflyet har styrtet. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet
- FORSTOD ALVORET: Områdeekspert Erik Sarri har vært med på leteaksjonen siden torsdag. Her er han på scooteren sin utenfor Nikkaloukta, mens fjellene bak han er området hvor Herculesflyet har styrtet. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet Vis mer

- Det er utfordrende værmessig, og svært høy snøskredfare. Men akkurat nå har vi et lettere skydekke og god sikt, så vi forsøker å bruke værvinduet så godt vi kan, sier Kløkstad.

Forsvarssjef Harald Sunde fortalte på en pressekonferanse klokka 13 i dag om utfordringene letemannskapene nå står overfor.

- Det er nysnø i området, så vi må forberede oss på at det videre arbeidet vil ta lang tid, sa Sunde, og understreket alvoret i situasjonen:

- Det avtegner seg dessverre et svært dystert bilde på havaristedet.

LETEMANNSKAP: Kebnekaise Fjellstue er gjort om til utgangspunkt for hjelpemannskaper på leting etter det forsvunnede Herculesflyet.  Det er tidvis tette byger i området. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet
LETEMANNSKAP: Kebnekaise Fjellstue er gjort om til utgangspunkt for hjelpemannskaper på leting etter det forsvunnede Herculesflyet. Det er tidvis tette byger i området. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet Vis mer