Slik skal de strupe biltrafikken

Byrådet «ønsker en rask stans i salget av nye fossilbiler i Oslo».

LATTER: Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) la fram byrådserklæringen for perioden 2019-2023. Video: Madeleine Liereng / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

I den nye byrådserklæringen, som ble lagt fram i dag, setter det rødgrønne byrådet seg mål om at Oslo skal bli verdens første utslippsfrie storby innen 2030.

Lan Marie Berg sa på dagens pressekonferanse at de vil ha en grønnere by med mindre biltrafikk.

- Luften er renere enn på mange år, men ikke friskmeldt. Vi vil redusere svevestøv og lokal luftforurensning gjennom hyppig vasking av veier, utfasing av vedovner, mindre biltrafikk og andre faglig anbefalte tiltak, sier Berg.

Byrådet vil:

• Stille høyere krav til luftkvaliteten i Oslo basert på norske helsemyndigheters anbefalinger, og jobbe for at staten skjerper grenseverdiene.

• Plassere ut flere luftkvalitetsmålere.

• Jobbe for 60 km/t fartsgrense på hovedveiene hele året.

• Søke samarbeid med staten om bedre støyskjerming langs motorveier. I byrådserklæringen slår det nygamle byrådet også fast at de mener veiprosjektene i Oslopakke 3 må bidra til å redusere klimagassutslipp og biltrafikk, «og at store veiprosjekter som ikke bidrar til dette, slik som E18 Vestkorridoren og E6 Oslo Øst, ikke kan gjennomføres.»

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer