Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Slik skal de strupe biltrafikken

Byrådet «ønsker en rask stans i salget av nye fossilbiler i Oslo».

LATTER: Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) la fram byrådserklæringen for perioden 2019-2023. Video: Madeleine Liereng / Dagbladet Vis mer

I den nye byrådserklæringen, som ble lagt fram i dag, setter det rødgrønne byrådet seg mål om at Oslo skal bli verdens første utslippsfrie storby innen 2030.

Lan Marie Berg sa på dagens pressekonferanse at de vil ha en grønnere by med mindre biltrafikk.

- Luften er renere enn på mange år, men ikke friskmeldt. Vi vil redusere svevestøv og lokal luftforurensning gjennom hyppig vasking av veier, utfasing av vedovner, mindre biltrafikk og andre faglig anbefalte tiltak, sier Berg.

Byrådet vil:

• Stille høyere krav til luftkvaliteten i Oslo basert på norske helsemyndigheters anbefalinger, og jobbe for at staten skjerper grenseverdiene.

• Plassere ut flere luftkvalitetsmålere.

• Jobbe for 60 km/t fartsgrense på hovedveiene hele året.

• Søke samarbeid med staten om bedre støyskjerming langs motorveier. I byrådserklæringen slår det nygamle byrådet også fast at de mener veiprosjektene i Oslopakke 3 må bidra til å redusere klimagassutslipp og biltrafikk, «og at store veiprosjekter som ikke bidrar til dette, slik som E18 Vestkorridoren og E6 Oslo Øst, ikke kan gjennomføres.»

• Gradvis øke prisen på gate- og beboerparkering og innføre betaling for parkering for elbiler.

Kommunen vil også søke staten om å bli pilotkommune med 20-sone for trafikk rundt barneskoler.

I byrådserklæringen heter det også at byrådet «ønsker en rask stans i salget av nye fossilbiler i Oslo».

- Vi vil jobbe for at nye fossilbiler solgt fra 2020 må betale mer i bompenger og parkering. Det skal alltid lønne seg å velge utslippsfri bil, samtidig som elbiler også gradvis må betale for plassen de tar opp i byen. Byrådet vil videreføre den relative fordelen for elbiler i bomringen fra 2020 og ut perioden, heter det i erklæringen.

Raymond Johansen sier de ikke går til krig mot bilen.

- Nei, men vi er opptatt av å fortsette omleggingen som går mot el-biler. Den har kommet for å bli. Forurenser må betale, og jeg er glad for at vi styrker kollektivtrafikken, men samtidig legger opp for el-bil, sier Johansen til Dagbladet.

- De som kjøper seg en fossilbil i 2021 gjør det med den risikoen at da kan det være begrensninger på hvor du kan kjøre den. Da vet du det og har ingen unnskyldning. Men så har du sånne som meg, som kjører en Toyota Rav, og som kommer til å ta vare på den en stund til. Men det er viktig å være forutsigbar og gi klare signaler, sier Johansen.

GRAVID: Byrådsforhandlingene mellom Ap, MDG og SV er ferdige. Da de skulle legge fram byrådserklæringen for 2020-2024, kom en av lederne med en stor nyhet. Video: Madeleine Liereng / Dagbladet Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media