TRAILERULYKKE: To personer omkom i en kollisjon mellom to vogntog på Riksvei 3 like sør for Alvdal i 2008. Mange trailerulykker involverer utenlandske kjøretøy, mellom 2007 og 2011 mistet 20 personer livet i slike ulykker.
Foto: Mali Hagen Røe / Østlendingen / Scanpix
TRAILERULYKKE: To personer omkom i en kollisjon mellom to vogntog på Riksvei 3 like sør for Alvdal i 2008. Mange trailerulykker involverer utenlandske kjøretøy, mellom 2007 og 2011 mistet 20 personer livet i slike ulykker. Foto: Mali Hagen Røe / Østlendingen / ScanpixVis mer

Slik skal dødstrailerne fjernes fra norske veier

Lastebilmiljøet i sjokk etter nye drapstall.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Fra 2007 til og med 2011 mistet 20 personer livet i ulykker med utenlandske tunge kjøretøy involvert, viser tall Dagbladet har innhentet fra Vegdirektoratet. 24 personer ble hardt skadd, 171 lettere skadd, i samme periode.

Tallene ryster Norges Lastebileier-Forbund.

- Utenlandske vogntog på norske veier er kommet for å bli. Da må vi tørre å sette krav og følge opp med kontroller og sanksjoner - på samme måte som mot norske transportører. Men her svikter ofte norske myndigheter, mener kommunikasjonssjef Kari Brun Ågotnes i Norges Lastebileier-Forbund.

Strengere krav De lister opp en rekke krav og tiltak de mener kan hindre nye dødsfall med utenlandske vogntog på norske veier.

Norges Lastebileier-Forbund mener blant annet at norske myndigheter må ta ansvar ved å sørge for:

• Strengere krav, til for eksempel vinterdekk
• Flere målrettede kontroller
• Informasjon til sjåfører og eiere
• At kjøretøy og utstyr skal være i forskriftsmessig og forsvarlig stand
• Verdige forhold for de som jobber i Norge
• At all næringsvirksomhet innen transportbransjen skjer på like vilkår

I tillegg mener lastebileierforbundet at transportkjøpere må ta ansvar gjennom å:

• Stille krav til underleverandører
• Forvisse seg om at kravene følges opp
• Ikke bare tenke på pris
• Informere underleverandører om norske kjøreforhold

Ønsker flere kontroller Også Yrkestrafikkforbundet reagerer på dagens ordning.

- Vi krever kraftigere og hyppigere kontroller på grensene, sier leder Jan Arne Laberget i godsseksjon i Yrkestrafikkforbundet til Dagbladet.

Han sier de har ropt etter endringer i årevis, men uten å få gehør.

- Vi mener blant annet at mønsterdybde-kravet på dekk må bli strengere og at den innføres egne nordiske krav om gummiblandinger i dekk som er tilpasset norske vinterforhold, sier han.

Lam etter ulykke Dagbladet skrev i dag om Bent Fosseli Tønnesen (41) fra Kristiansand. I 2006 krasjet han med et utenlandskregistrert vogntog med blankslitte dekk.

I dag er Tønnesen lenket til rullestolen. Nylig vant han over det svenske forsikringsselskapet Trygg-Hansa Försäkring i retten og bli tilkjent en millionerstatning - seks år etter ulykken som ødela livet hans. Selskapet anker saken.

Stortingsrepresentant i transport- og kommunikasjonskomiteen, Susanne Bratli (Ap), reagerer også kraftig historien om Tønnesen og tallene fra Vegdirektoratet.

- Det er bekymringsfullt at dårlig skodde utenlandske vogntog setter liv og helse i fare på norske veier, sier hun.

Nye krav til høring Bratli varsler også at det kan bli endringer om ikke alt for lenge. Samferdselsdepartementet har sendt til høring et nytt krav for vinterdekk for tunge kjøretøy, og dette vil også gjelde utenlandske vogntog.

Høringsfristen for disse nye kravene er 19.desember.

I tillegg har Statens vegvesen en ny strategi for kontroller, som er ment å forebygge at trafikkfarlige vogntog slipper over grensa.

- Vi må også se på hvordan vi kan ansvarliggjøre vareeiere som benytter seg av utenlandske transportører. Dette gjelder både med hensyn til lønns- og arbeidsvilkår, og når det gjelder teknisk standard på kjøretøyene, sier Bratli.

ØDELAGT FOR LIVET: Bent Tønnesen ble hardt skadd i en ulykke med en svenskregistrert trailer i 2006. Siden den gang har han kjempet en lang kamp for erstatning.
Foto: Tomm W. Christiansen / Dagbladet
ØDELAGT FOR LIVET: Bent Tønnesen ble hardt skadd i en ulykke med en svenskregistrert trailer i 2006. Siden den gang har han kjempet en lang kamp for erstatning. Foto: Tomm W. Christiansen / Dagbladet Vis mer