Slik skal Erna få fart på veiutbyggingen

I Os har de ventet i 50 år på ny vei til Bergen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Høyre-leder Erna Solberg vil sørge for raskere planlegging av nye veistrekninger og slippe til private utbyggere for å gjøre utbyggingen mer effektiv.

Da Solberg avsluttet sin helgeturné på Vestlandet i Os i Hordaland i ettermiddag, hadde hun allerede lovet at den viktige fergestrekningen mellom Sandvikvåg på Stord og Halhjem i Os utenfor Bergen skal bli ferjefri.

Strekningen kan påbegynnes i 2018. Dette er to år raskere oppstart enn det regjeringen legger opp til, understreket Solberg da hun sammen med KrF-leder Knut Arild Hareide drev valgkamp i ferjekøen i Sandvikvåg.

Lønnsomme veier Deretter tok Solberg ferja over til Os, hvor hun møtte politikere som er oppgitte over hvor lang tid utbygging av veitraseen mellom Os og Bergen har tatt.

Gustav Bahus, leder i samferdselsutvalget i Hordaland og Frp-politiker i Os, fortalte at det er arbeidet for å få til en ny vei i mer enn 50 år.

— Vi har jobbet intenst med dette. Det har hele tiden kommet nye regler, blant annet strengere krav til tunnelene. Vi har holdt på så lenge med dette prosjektet at det første kostnadsanslaget var på 600 millioner kroner. Nå er det oppe i 6,8 milliarder kroner, forteller Bahus.

— Mye av ansvaret for alle utredningene ligger på Finansdepartementet. Men nå er alt klart, sier Bahus.

Samarbeid med private Erna Solberg har stor forståelse for behovet for å komme i mål med veien mellom Bergen og Os. Hun peker på at dette er en svært ulykkesbelastet vei, i tillegg til at samfunnet taper store beløp fordi transporten går langsomt.

Både i Sandvikvåg og Os tok Høyre-lederen til orde for OPS — offentlig-privat samarbeid.

— OPS vil gi kortere byggetid, og det blir ikke dyrere for bilistene. De samfunnsøkonomiske gevinstene ved tidsbesparelsen vil bli store. Når vi tar med vedlikehold, kan dette faktisk bli billigere enn i dag, sier Solberg.

Startet valgkampen Høyrelederen er ferdig med ferien, og vestlandsturneen markerte starten på valgkampen for henne. Hun var fornøyd med turen da hun avsluttet i kveld.

— Vi har hatt to saker i fokus under denne turneen. Det ene er omsorg, og vi har besøkt flere fantastiske omsorgsinstitusjoner. Det andre er veiutbygging, der vi vil gjøre andre prioriteringer enn det regjeringen har gjort, sier hun.

Erna Solberg startet reisen i Stavanger i går, og hun har kommet med flere politiske utspill underveis til Bergen.

Løfter underveis Et av løftene er at staten skal ta halvparten av regningen for kollektivløsninger av nasjonal betydning i de største byene. Det gjelder blant annet bybanen i Bergen og prosjekter i Stavanger og Trondheim.

Da hun kom til Os, ble hun møtt av Høyres byrådsleder i Bergen, Monica Mæland. Mæland var meget fornøyd med partilederens løfte.

— Hvis vi skal komme videre med bybaneutbyggingen, er vi helt avhengige av at staten trår til på en helt annen måte enn det er gjort til nå. For Bergen er dette veldig viktig, sier Mæland.

Solberg har også kommentert andre partiers utspill under turen. Etter at helseminister Jonas Gahr Støre (Ap) hadde varslet at han gikk mot p-piller til kvinner under 25 år, fikk Erna Solberg spørsmål om det samme. Hun svarte at også hun er skeptisk til dette og sa at partiet må ta en grundig diskusjon.

På turen fortalte partilederen også at pappakvoten skal bort hvis Høyre vinner valget, og da hun besøkte Vea sykehjem på Karmøy, lovet hun endringer i arbeidsmiljøloven som vil tillate lengre turnuser.

(NTB)

FERGEFRI E39: Høyre-leder Erna Solberg og KrF-leder Knut Arild Hareide på Sandvikvåg fergekai i Hordaland søndag. De to partilederne ønsker en fergefri E 39.
Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
FERGEFRI E39: Høyre-leder Erna Solberg og KrF-leder Knut Arild Hareide på Sandvikvåg fergekai i Hordaland søndag. De to partilederne ønsker en fergefri E 39. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix Vis mer