Slik skal Kursk heves

Når det norske dykkerskipet Mayo ankommer havaristedet, starter tidenes kanskje vanskeligste og farligste bergingsoperasjon til sjøs. Mye kan gå galt før Kursk igjen ser overflaten. Se videoen som viser hvordan bergingen skal foregå!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Det norske skipet Mayo ankommer Kirkenes fredag, og over helgen er de ventet på stedet Kursk sank 12. august i fjor. Da starter det omfattende, kompliserte og farlige arbeidet med å heve den 18 000 tonn tunge atomdrevne ubåten fra 108 meters dyp. Selve hevinga skal ifølge planen skje midt i september.

Før det skal dykkerne i Grimstad-selskapet DSND Subsea sørge for at operasjonen blir så sikker som mulig. De skal blant annet rekognosere området, rydde unna eksplosiver og fjerne slammet som suger ubåten ned mot havbunnen. De skal også bore 26 hull for stålwirene som skal dra båten.

Se data-animasjonen som viser hvordan Kursk skal heves fra havbunnen og fraktes til Murmansk.

Les mer på infosida til nederlandske Mammoet som har ansvaret for Kursk-hevinga.

Ingen norske dykkere

Det var en stolt administrerende direktør i Subsea, Geir Aune, som i dag innkalte til pressekonferanse for å fortelle hvordan Kursk skal heves med norsk hjelp.

- Det er en viktig anerkjennelse av vårt firma at vi ble valgt til å gjennomføre undervannsarbeidet i forbindelse med hevinga, sier Aune.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer