Slik skal politikerne overbevise deg

De politiske partiene har satt av 34 millioner kroner for å overbevise deg om du skal stemme på dem.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norske partiers valgkamp koster ikke like mye som den amerikanske, men noen millioner blir det når man legger sammen summene fra hvert enkelt av de største partiene.

Arbeiderpartiet bruker mest, selv om partiet maner befolkningen til moderasjon, og å ikke bruke oljeformuen. Totalt 14 millioner kroner skal Ap bruke på å spre sitt politiske budskap fram mot valget i september, skriver Dagens Næringsliv.

Høyre bruker 10 millioner, mens KrF ligger på en god nummer tre med fem millioner kroner. Frp planlegger å bruke 3,5 millioner kroner. Etter at sexskandalene i partiet begynte å rulle tidligere i vinter, vedtok partiets landsstyre å øke valgbudsjettet med en halv million kroner.

Deretter følger Senterpartiet med 3,25 millioner, Venstre med 1,25 millioner, SV med 1,2 millioner og RV med 0,75 millioner kroner. Det viser tall som Dagens Næringsliv har hentet inn.

Reklamebyrå

I år bruker nesten samtlige partier dyre og profesjonelle reklamebyråaer for å utforme budskapene som skal bankes inn i velgernes hukommelse.

Blant byråene som har fått valgoppdrag finner man navn som Leo Burnett, Grey, Modul, Take Off og Try. Disse skal representere de største partiene.

KrF har skiftet reklamebyrå siden forrige valg. I år har de valgt å legge markedsføringskronene sine ut på anbud, i håp om å få mer igjen for hver krone.