Slik slipper du fartsbot

Som medlem av Skittau.no skal du kunne råkjøre hele året for 89 kroner måneden. Trygg Trafikk er kritiske.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Det nystartede selskapet Skittau.no tilbyr deg et medlemskap hvor du får dekket fartsbøter på inntil 10 000 kroner i året, mot den nette sum av 89 kroner i måneden.

«Vi er mange som betaler litt, slik at den som er uheldig, slipper å betale mye», reklamerer verdalsfirmaet på sine nettsider.

- Dette er et fullt lovlig selskap hvor medlemmene spleiser på fartsbøtene til hverandre, forklarer økonomisjef i Skittau.no, Daniel Stavrum til Dagbladet.no.

- Ikke for råkjøring

Selskapet startet opp i juni og har allerede 500 medlemmer fra 18 til over 60 år over hele landet og markedsfører seg gjennom stevner som Gatebil.

- 10 000 kroner er ganske mye penger råkjøre for?

- Det er mye penger, men folk må jo begrense seg uansett. Kjører du 25 kilometer i timen over 60-grensa, så får du ei bot på sju - åtte tusen kroner.

- Er ikke dette det samme som å oppfordre til grisekjøring?

 SPLEISELAG MOT BØTER: Daniel Stavrum (t.v), Morten Hegdal og Espen Hegdal til høyre står bak Skittau.no. Foto: Skittau.no as
SPLEISELAG MOT BØTER: Daniel Stavrum (t.v), Morten Hegdal og Espen Hegdal til høyre står bak Skittau.no. Foto: Skittau.no as Vis mer

- Det kan du kanskje si, men poenget er at vi er forbanna på de høye bøtesatsene i Norge. I Sverige betaler du bare to tusen kroner i bot for å kjøre 25 kilomter i timen over 60-grensa.

- Men tror du dette får folk til å dempe farten?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Nei, jeg tror ikke folk reduserer farten på grunn av Skittau.no, men vi er ikke for råkjøring. Dette er et tilbud til vanlige folk som glemmer seg en gang i blant. Og det er tydeligvis et tilbud som folk trenger, argumenterer Stavrum.

- Gratis å kjøre lovlig

Kommunikasjonssjef Kristin Øyen i Trygg Trafikk, synes tilbudet høres tåpelig ut.

- Det er gratis å kjøre lovlig, hvorfor skulle noen ville betale for å gjøre sånn?, spør hun.

- Vi oppfatter det negativt at noen oppfordrer til å nærmest motarbeide den preventive effekten som fartsbøtene skal ha. Bøtenivået kan alltids diskuteres, men fart dreper, og man må alltid forsøke å ivareta sin egen og ikke minst andres sikkerhet på veiene, sier hun til Dagbladet.no.

I stedet for høye bøter mener Daniel Stavrum at politiet burde vise seg mer i trafikken.

Slik slipper du fartsbot

- Det er når man ser politiet at man blir skremt og bremser ned, sier han.

Ifølge Stavrum tar ikke eierne av medlemsorganisasjonen ut fortjeneste på andres fartsbot-skrekk, men bruker overskuddet til å utvikle nye produkter. Hva det er, vil han foreløpig ikke ut med.

Selv om Stavrum & co mener de kan hjelpe deg til å snu deg unna bøtene, presiserer de at de ikke kan kjøpe deg fri fra prikkbelastning og tap av førerkort.