- Slik smugler vi spriten til Norge

LILLESTRØM: I går møtte Dagbladet en av Norges mest kjente spritsmuglere. I dette intervjuet forteller han hvordan de generelt jobber og får spriten inn til landet. Til og med smuglerne selv mener at straffen for den kriminelle virksomheten er lav.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Metanolsaken er et oppgjør mellom internasjonale spritsmuglerligaen med forgreininger til søreuropeisk og østeuropeisk mafia, forteller en garvet norsk spritsmugler til Dagbladet.

Han hevder at metanolspriten er sendt ut på markedet i Norge av personer med tilknytning til den søreuropeiske mafiaen.

Øst-Europa

- Tradisjonelt har smuglerspriten til Norge kommet fra Italia, Spania og Portugal. Men etter hvert har østeuropeisk mafia med sin prisdumping stadig tatt markedsandeler fra søreuropeerne. Politi og tollvesen kommer sikkert til å finne ut at metanolspriten kommer fra et land i Øst-Europa, men neppe at søreuropeere står bak.

Det er jeg, med flere tiårs erfaring fra bransjen sikker på, ut fra de kontakter jeg sitter med. Kall det som har skjedd en provokasjon mot østeuropeisk mafia. Nordmenn som våger å gamble på salg av østeuropeisk smuglersprit etter tragedien på Østlandet den siste uka, vil jeg gjerne hilse på.

Milliarder

I Moss sitter den antatte hovedmannen med en siktelse mot seg med en strafferamme på 21 års fengsel.

- Dette markedet er slått ut for mange år framover. Dette er et spill om milliardbeløp. Menneskeliv betyr lite i denne sammenheng, sier spritveteranen.

Dagbladet møter mannen et sted ved Lillestrøm. Med seg har han to personer, som han kaller kamerater. De minner mer om livvakter. Etter hvert går det fram at de to medhjelperne har spanet Dagbladet fram til møtestedet, for å forsikre at ikke uvedkommende hadde fått snusen i intervjuavtalen.

- Kontraspaning, gliser spritveteranen, som forlanger å få manus opplest. Dette er brennhete saker sjøl for en garvet kriminell. Han forbeholder seg retten til å ljuge litt om enkelte fakta, for ikke å bli identifisert, men bedyrer at hovedinnholdet er korrekt.

Hjemmebrent

Spritsmugleren forteller om hvordan han kom inn i bransjen. Det startet med hjemmebrentproduksjon i liten skala på Grorud, i et steinbrudd, for å spe på ei lønn som ikke strakk til for et spennende natteliv i Oslo.

- Jeg hadde et bombesikkert distribusjonsnett. Jeg leide oppbevaringsbokser på gamle Østbanen. I hver boks la jeg inn ei spritflaske i en pose, og solgte deretter nøkkelen, slik at kjøper sjøl hentet spriten i boksen.

- Men du ble tatt?

- Ja, produksjonen lukta, dessverre. Jeg måtte bak murene en periode, og på den måten ble jeg spritsmugler. Jeg mista jobben, og måtte finne et nytt levebrød. På biblioteket i fengselet fant jeg «Norges Lover». Jeg leste hver enkelt paragraf for vinningskriminalitet, og fant at spritsmugling hadde en strafferamme på to års fengsel.

Dette var på den tida førstestatsadvokat Elg Elgesem holdt foredrag i Advokatforeningen, og gikk inn for 21 års fengsel for de groveste narkotikaforbrytelsene. Saken var klar. I ettertid har også politiet erkjent at det gir større profitt å være spritsmugler enn å være narkosmugler, sier smugleren.

Falske papirer

Sjøl har han alltid kjøpt i Spania og Portugal. Det er trygt. Kvaliteten på 96-prosenten er topp, destillert ved lovlige fabrikker. At du får metanol, er utelukket. Han forteller at fabrikken gjerne ordner med alle papirer, slik at lasta, som er sprit, får tollklarering som tomater.

- Fortjenesten er god?

- Ja, den kan være opptil 100 kroner pr. liter i beste fall. Det gjelder å unngå mange ledd i omsetningen. Har forsøkt å bygge opp min lille organisasjon etter mønster av en spionring. Ingen får vite mer enn absolutt nødvendig. Sjøl bruker jeg to mann, etter at spriten er kommet inn i landet, flere i omsetningsleddet kjenner jeg ikke. Sjåføren som kjører lasta fra Sør-Europa, betaler jeg sjøl. Mine to underleverandører tar fortjenesten ut av de pengene de får fra sine mottakere.

- Hvordan kommer spriten inn i landet?

- Det første kritiske punktet er grensa mellom Tyskland og Danmark. Generelt sett er et gunstig å laste om i Nord-Tyskland, dele opp ei last på 21000 liter i sju partier på 3000 liter. Det er lettere å smugle i mindre partier, men det har også noe med straffenivået å gjøre, hvis uhellet skulle være ute.

Over grensa

Fra Danmark gjelder det å få lastene på 3000 liter til Sverige, slik at partiene kan hentes over til Norge i løpet av en tre- fire timers tur fram og tilbake. - Jeg sørger alltid for å spane på tollerne i forbindelse med passering av grensa, som skjer på forskjellige steder, sier han.

- Hvordan forsvarer du etisk din geskjeft?

- Hadde ikke jeg gjort dette, ville andre ha tatt min plass. Markedet er umettelig. Neste spørsmål.

- Betyr det ingen ting for deg at uskyldige dør som følge av forgiftet smuglersprit?

- Jeg reagerer vel som folk flest. Men det vil altså ikke kunne skje meg.

- Er du sjøl straffet for smugling?

- Ingen kommentar.

- Er politi og tollvesen blitt flinkere de siste åra?

- Ikke med direkte avsløringer, tror jeg. Utrolig mye passerer. Men straffene er skjerpet, og innsatsen er knallhardt rettet inn mot å inndra utbyttet fra smuglinga. Det svir atskillig mer enn et par- tre år bak murene. Investering av fortjeneste må gjøres i utlandet av profesjonister.

- Du er godt oppe i åra. Er det snart slutt?

- Ja, jeg skal pensjonere meg med et bredt smil og en god latter.

Fikk du forresten med at jeg er avholdsmann? Ja, tørrlagt alkoholiker, altså.

Enorme mengder: Dødsspritbeslaget på Svinesund i forrige uke, tilsammen 4800 liter metanolforgiftet sprit, ligger på lager hos Tollvesenet.