Slik søker det norske skipet etter flyet som forsvant

- Vi har nok teorier om hva som har skjedd.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): HR-sjef Sebjørn Dahl og direktør Ingar Skiaker i rederiet Høegh, i tillegg administrerende direktør Sturla Henriksen og avdelingsdirektør Haakon Svane i Rederiforbundet, holdt i ettermiddag en pressekonferanse om norske «Höegh St. Petersburg» sin innsats i søket etter mysterieflyet Malaysia Airlines MH370.

Høegh opplyste at deres bilskip «Höegh St. Petersburg» var på vei fra Durban i Sør-Afrika til Australia da det, to ganger, ble bedt om å delta i søket etter MH370 vest for Australia.

Det er australske myndigheter som leder søket, og begge anmodningene fra den australske redningssentralen ble etterkommet, ifølge selskapet.

Ingen funn Søkeområdet ligger omkring 2260 kilometer sørvest for Perth, og skipet begynte søk i området i morges klokka 09 norsk tid.
Det norske skipet er alene i området nå, men andre skip er på vei, blant annet et britisk marinefartøy. Flere fly har også søkt i området. Selve havområdet som det letes i, er på om lag 300 000 kvadratkilometer, ifølge BBC.

- Det er nå mørkt i området, men søket fortsetter gjennom natta - men i redusert hastighet og med lyskastere, sier Sebjørn Dahl.

- Har dere gjort noen funn?

- Vi har ikke gjort noen funn så langt. Ved eventuelle funn vil skipet stoppe opp og se hva de har funnet og sikre posisjon, og rapportere til de koordinerende myndighetene ved det oppnevnte redningssenteret. Ved funn av overlevende vil man iverksette tiltak som gjør at disse kan tas ombord, sier Dahl til Dagbladet.

HER SØKER SKIPET: Avdelingsdirektør for beredskapssikkerhet i Norges Rederiforbund Haakon Svane (t.v.), HR-sjef Sebjørn Dahl i Høegh Autoliners, administrerende direktør i Norges rederiforbund Sturla Henriksen og administrerende direktør i Høegh Autoliners, Ingar Skiaker, informerte om at det norske skipet Hoegh St. Petersburg er med i leteaksjone i Indiahavet. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer

Skiper bruker også radar i søket.

- Vi har kontakt med skipet hele tiden, men skipet er nå stilt til disposisjon fra australske myndigheter. Det skipet måtte finne mens det søker rapporteres så til australske myndigheter. Vi har kontakt med australske search & rescue-myndigheter underveis. Årsaken til at vi leter i akkurat dette området har sammenheng med de bildene som også er vist i media i Norge, der det er observert gjenstander som krever en nærmere sjekk, sier Dahl.

Står på dekk «Höegh St. Petersburg» brukes til bilfrakt, det er 250 meter langt over 32 meter bredt.

- Det er et stort fartøy. Dermed er den beste måten å søke på å stå på dekk med kikkert. Det høres kanskje gammeldags ut, men det er den mest effektive måten, sier Sebjørn Dahl.

SØKER: «Höegh St. Petersburg» Arkivfoto: hoegh.com / NTB scanpix Vis mer

- Det er ingen andre skip i området som kan overta for oss, så vi er forberedt på å fortsette søket i morgen. Det er ikke funnet noe så langt - men hvis skipet skulle finne noe, rapporteres dette til australske myndigheter. Dette ligger i utdanningen til sjøfolkene våre, sier Dahl.

- Hva er deres teori om hva som har skjedd?

- Vi har nok teorier om hva som har skjedd, som alle andre - men det går jeg nødig inn på her med deg, sier Dahl og smiler.