Slik sover du bedre

300 000 nordmenn sover dårlig om natta. Men små middel kan gi deg roligere netter. Dagbladet gir deg tipsene. Nesten 10 prosent av den voksne befolkningen i Norge har kroniske problemer med å få sove. Dobbelt så mange har problemer i perioder. Men små justeringer i hjemmet kan gjøre situasjonen langt lysere for mennesker som strever med å finne roen og rytmen når natta kommer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Er du blant dem som bruker soverommet til arbeid? Jobber du i senga? I så fall vil det være noe av det første legen griper fatt i hvis du klager over søvnvansker. Soverommet er til sex og søvn. Arbeid skal foregå andre steder i huset.

- Overraskende mange med søvnproblemer mangler innsikt i hva de selv kan bidra med, sier overlege John Wilson ved Søvnlaboratoriet på Sentralsykehuset i Akershus.

Søvneksperten peker på at få er klar over at for eksempel kaffedrikking og røyking på kvelden gjør det vanskeligere å få sove.

- Det er lettest å endre situasjonen til nybegynnere med søvnproblemer. Studenter med eksamensnerver som er livredde for ikke å få nok søvn før den store dagen. Da kan det være nok å si, som sant er, at de presterer like godt på eksamen selv om de ikke har sovet natta før.

Variasjonene er store: For enkelte kan det være nok å snu vekkerklokka mot veggen, så kommer søvnen. For andre sitter problemene så dypt at de er umulige å løse, opplyser Wilson.

Falle til ro

Alkohol i større mengder er ikke bra. Rusen ødelegger søvnrytmen og gir mindre hvile. Men et glass rødvin eller to før du legger deg, virker ikke negativt.

Kraftanstrengelser seint på kvelden er aldri lurt for folk som har vanskelig for å sove. Joggeturen bør avsluttes tidlig på kvelden, slik at kroppen rekker å falle til ro før du går til sengs.

Nivåene

De aller fleste (80-90 prosent) sover 7,5 timer hver natt. 70 000 nordmenn fungerer fint med å sove 5,5 timer i gjennomsnitt, mens et fåtall klarer seg med fem timer.

- I den andre ytterkanten har vi en del mennesker som er helt avhengige av å sove bortimot 10 timer i døgnet. Det finnes ingen forklaring. Deres fysiologiske søvnbehov er bare så stort. Og det går ofte i arv, opplyser John Wilson.

Nyfødte barn sover i gjennomsnitt 17,5 timer i døgnet, med variasjoner mellom 12 og 23 timer. Toåringer sover 13,5 timer, fireåringer 11 timer og tiåringer 9,5 timer. Søvnbehovet faller til 7,5 timer i gjennomsnitt når barna nærmer seg 15 år.