Slik spiser du deg smart

Vil du styrke hukommelse og konsentrasjonsevne? Spis fisk, skalldyr og kornprodukter. Skal hjernen utvikles optimalt? Da trenger du fettsyren omega-3. Har du dårlig koordinasjonsevne? Spis mer bønner og erter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nyere forskning viser at en lang rekke matvarer virker på hjernens funksjon. De mentale prestasjonene kan bedres ved hjelp av kostholdet.

- Det har vært undervurdert hvor viktig kostholdet er for utviklingen av hjernen. Særlig gravide og småbarnsforeldre burde være mer bevisst på dette, sier lege Arnulf Schilvold i Bærum til Dagbladet.

Drivstoff

- Kostholdet har stor betydning for hjernekapasiteten, fordi en rekke vitaminer og mineraler fungerer som drivstoff for hjernen og er viktige ved dannelse av hjernevev. De bidrar til å opprettholde elektriske impulser som påvirker hjerneaktiviteten vår, sier han.

En undersøkelse han viser til, foretatt blant gravide kvinner, støtter dette: Barna til dem som manglet mineralene sink og jern, fikk tydelig nedsatt læreevne. Det er også påvist at barn av mødre med B-vitaminmangel skårer dårligere på mentale tester enn andre barn.

Så vil du utnytte hjernekapasiteten din, bør du sørge for å få i deg nok vitaminer og mineraler. En viktig kilde er fiskeolje, fordi særlig den umettete fettsyren omega-3 har vist seg å være en av de viktigste byggesteinene for utvikling av hjernen. De beste kildene er fet fisk som makrell, laks og tunfisk. Undersøkelser viser at personer som spiser dette, får skjerpet hjerne og blir mer opplagte enn andre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bedre hukommelse

Frukt, grønnsaker og nøtter har også vist seg å være viktig for intellektet. Ifølge et forsøk gjennomført av dr. James Penland i USA, påvirker spormineralet bor hjernens elektriske aktivitet.

Han satte en forsøksgruppe på 15 personer over 45 år på skiftevis borrik og -fattig diett i fire måneder. Hos dem som fikk den borfattige delen, ble hjernens impulser tregere, og de fikk større problemer å utføre oppgavene enn de som fikk borrik diett.

Har du dårlig konsentrasjonsevne eller ønsker å skjerpe hukommelsen din, kan økt inntak av mineralene sink og bor samt vitamin B være løsningen. Ifølge dr. Harold Sandstead ved Texas universitet kan selv en mindre sinkmangel redusere hukommelses- og konsentrasjonsevnen betydelig. I et forsøk viser han hvordan en gruppe personers evne til å gjenkjenne ord økte med 12 prosent da de fikk nok sink. Gjenkjennelsen til objekter ble økt med hele 17 prosent.

- Selv om forskning om ernæringsstatus og hjerneaktivitet fremdeles er i startfasen, er resultatene oppsiktsvekkende. Dessverre er det blitt forsket for lite på dette i Norge, sier Schilvold.

Et kanadisk rotteforsøk viser også klare sammenhenger mellom hjerneaktivitet og ulike typer fett: Den ene rottegruppa ble ftret med mettet animalsk fett, den andre med soyabønner og den tredje med blandet fett. Så ble rottenes evne til å komme seg ut av en labyrint testet. Soyabønnerottene var soleklare vinnere.

Resultatet inspirerte forskerne til flere omfattende tester. Alle bekreftet at rotter som ble ftret med mettet fett, fikk utpreget dårligere kort- og langtidsminne.

Klokt fett

Forsker dr.philos. Carol Greenwood ved Toronto universitet sier til bladet «I form» at det er flere forklaringer på hvordan dette er mulig.

- Når vi spiser mye fett, blir blodet mer tyktflytende. Det medfører at det får større vansker med å transportere oksygen til hjernen. En del av fettet vi spiser, avleires i cellemembranene og i hjernecellene. Spiser vi primært mettet fett fra kjøtt og melkeprodukter, blir membranene stivere og vanskeligere å passere for hjernens nerveimpulser.