Slik stjeler mafiaen luksusbiler i Norge

På under ett minutt klarer tjuvene å slå inn dørlås og manipulere bilenes datamaskin. Metodene er vanskelig å beskytte seg mot, mener politiet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ved hjelp av en såkalt titan-nøkkel som ødelegger bilens låsmekanisme og en avansert dongle som opphever bilens startsperre, har bander av biltjuver spesialisert seg på å stjele luksusbiler i Norge.

- Titan-nøkkelen er et slags hardt, lite spyd som slår inn i dørlåsen. Når den vris rundt knekker boltene i låsen og døren kan åpnes. For et utrent øye framstår låsen som uskadet, sier Nils Kristian Brekke, utredningsleder ved Codan Forsikring i Oslo.

SLÅR INN LÅSEN: For et utrent øye er det vanskelig å skje at noe er skjedd med dørlåsen, men innmaten er totalt ødelagt. Døren kan åpnes, men ikke låses. Foto: Privat.
SLÅR INN LÅSEN: For et utrent øye er det vanskelig å skje at noe er skjedd med dørlåsen, men innmaten er totalt ødelagt. Døren kan åpnes, men ikke låses. Foto: Privat. Vis mer

Han forklarer videre at tyvene bruker en dongel koblet opp til bilens diagnosesystem og som i løpet av 30 sekunder nullstiller bilens startlås.

- Da kan bilen startes med en «blank» nøkkel og kjøres vekk på under ett minutt etter at tyveriet startet, sier Brekke til Dagbladet.

Profesjonelle I desember i fjor ble fem litauere dømt i Jæren tingrett etter å ha stjålet 18 luksusbiler i Stavanger- og Drammensområdet.
Banden konsentrert seg om biler av type BMW X5 og Honda CRV, som så ble fraktet til Litauen og andre øst-europeiske land.

VERKTØY: Titan-nøkler slås inn i bilens dørlås. Deretter vris den rundt med stor kraft for å knekke boltene i låsen.  Foto: Privat
VERKTØY: Titan-nøkler slås inn i bilens dørlås. Deretter vris den rundt med stor kraft for å knekke boltene i låsen. Foto: Privat Vis mer

- Vi tok beslag i tyveriutstyr som det ble gjennomført test av i etterkant. Vi kunne da fastslå at apparatet som ble brukt til å manipulere startsperren på Honda CRV-bilene var svært funksjonelt og fungerte uten feilkoblinger. Dette var forhåndsprogrammerte apparater som ikke krevde nettverkstilkobling, sier Berge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Verdien av bilene som den litauiske banden stjal beløper seg til rundt 10 millioner kroner.

Avansert - Dette er spesialutviklet verktøy for å sette til side startsperrene i bilene. Det er meget avasert utstyr og er kopier av bilfabrikkenes dataprogrammer som er lekket av utrotjenere til kriminelle som selger tjeneste til profesjonelle biltyver, sier Simen Huse ved Simco, en bedrift som har spesialisert seg på bilelektronikk og som bistår både politiet og fosikringsbransjen med utredinger i bilkrimsaker.

ØDELAGT: Inne i låssylynderen er boltene borte etter at titan-nøkkelen ble vridd rundt fra utsiden. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
ØDELAGT: Inne i låssylynderen er boltene borte etter at titan-nøkkelen ble vridd rundt fra utsiden. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer

Innkjøp av et ulovlig apparat som kan manipulere startsperren i en bil kan koste 100 000 kroner og mer. Når en bilfabrikant kommer med en ny modell, kan bilkriminelle bare kjøpe en oppdatering av programvaren.

- Mye av utstyret er tilgjengelig på nettet, men det utstyret vi har sett i bruk i Norge er laget av profesjonelle. Utvikling av illegalt utstyr for å stjele luksusbiler er en egen industri, sier Huse.

DYRE BILER: Den litauiske banden tok i bruk avanserte metoder for å bryte seg inn i denne BMW X5. Etter tyveriet kjørte sjåføren bilen av veien.  Foto: Privat.
DYRE BILER: Den litauiske banden tok i bruk avanserte metoder for å bryte seg inn i denne BMW X5. Etter tyveriet kjørte sjåføren bilen av veien. Foto: Privat. Vis mer

Han mener at denne typen bilkriminalitet er en økende trend i Norge.

- De går etter dyre kjøretøy av nyere årsdato og det er ikke mulig å sikre seg mot denne metoden, sier Huse.

Profitt Politiadvokat Lars Ole Berge er enig med Huse.

NULLSTILLER STARTSPERRE: Dette er en dongel med fredigprogramert software som brukes til å oppheve bilens startsperre. Dongelen kobles rett til bilen diagnosesystem og i løpet av kort tid kan bilen startes. Foto: Privat
NULLSTILLER STARTSPERRE: Dette er en dongel med fredigprogramert software som brukes til å oppheve bilens startsperre. Dongelen kobles rett til bilen diagnosesystem og i løpet av kort tid kan bilen startes. Foto: Privat Vis mer

- Det er vanskelig for den enkelte å sikre seg mot tyverier av denne typen, bortsett fra bruk av fysiske hindringer, som å låse bilen inn i en garasje, sier politiadvokat Lars Ole Berge. 
 
- Profittpotensialet for denne typen kriminalitet er betydelig. En av hovedutfordringene med denne typen tyverier er at den ofte begås av utledninger som utelukkende er her for å gjøre nettopp det. De er motiverte og besitter  kunnskap om hvordan de effektivt skal begå disse handlingene. De har nødvendigvis har et mottaksapperat som kan ta unna store mengder med tyvgods, sier Berge.

BLANK NØKKEL: Etter at startsperren er satt ut av spill kan bilen startes med en «blank» nøkkel som var tilfellet i tyveriet der BMW'en ble stjålet. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
BLANK NØKKEL: Etter at startsperren er satt ut av spill kan bilen startes med en «blank» nøkkel som var tilfellet i tyveriet der BMW'en ble stjålet. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer