Slik takler du jobb- stress

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er mange veier til et bedre liv, et liv med mindre negativt stress og helseplager. Uansett gjelder det å ta bedre vare på deg selv og dine nærmeste.   PUST RIKTIG. En vanlig følge av stress og bekymringer er såkalt «høy bryst-pust». Å ikke puste med magen når du sitter på jobben eller står foran kjøkkenbenken, øker spenningene i kroppen. Her er gode pusteøvelser:1. Ligg rett ut på ryggen. Trekk pusten godt inn, hold litt og slipp ut så fort som mulig. Kjenn samtidig at du slapper godt av i kroppen.2. Gjenta flere ganger. På den måten får du den gode roen og hvilen i kroppen.3. Når du er godt avslappet, går du inn i deg selv og opplever hvordan kroppen arbeider når du puster. Kjenn hvordan den hever seg på innpust, senker seg på utpust.4. Prøv å forlenge utpusten og å fortsette å puste til du er helt tom for luft. Kjenn etter om mage-/midjemusklene (utpustmuskulaturen) begynner å ta i fra midjen og nedover.5. En tung bok på magen sørger for ekstra effekt (den skal gå opp når du puster inn).  TA EN KVALITETSPAUSE HVER DAG. Med dette menes en pause der du stopper opp, kopler ut og finner roen. Lær deg avspenningsteknikker, det finnes flere gode kassetter å få kjøpt. Et kvarter med autogen trening kan være nok til å gjenvinne mentalt overskudd.  RYDD PÅ ROMMET DITT (og i hodet). Bekymring over oppgaver som skyves unna, gjør deg stresset. Det hjelper å få oversikt: Rydd på kontoret, sett opp en liste over ugjorte ting og stryk etter hvert. Ta det viktigste først. Jo flere jern man har i ilden, jo viktigere er det å planlegge dagen i morgen, neste uke eller neste måned. Du skal ha kontrollen, og ikke rotet. Gi deg selv ros for hver ting du får gjort.  DRIKK MINDRE KAFFE. Koffeinet setter i gang stressreaksjoner i kroppen, og du kommer opp i et kunstig høyt turtall. Slik kan du overse kroppens signaler om trøtthet. Nøy deg med en til to kopper om dagen. Gå over til te/urtete og ikke å forglemme: drikk masse vann. Det er rensende og helsebringende.  SPIS SUNT OG REGELMESSIG. Unn deg tre-fire fullverdige måltider om dagen, inkludert skikkelig frokost. Spis frukt mellom måltidene i stedet for å prøve å justere blodsukkernivået med sjokolade og boller.  FÅ NOK SØVN. Den beste søvnen får du før midnatt. Kutt ut bekymringer om kvelden, kutt ut kaffe/svart te, få litt frisk luft, unngå å spise mye mat seint, så får du lettere sove.  HOLD KROPPEN I FORM. All slags mosjon er bra for å motvirke belastningsskader: Spaserturer, jogging, sykling, svømming, aerobic, styrketrening, hagearbeid, ballsport m.m. Men la ikke treningen ta overhånd slik at du blir ytterligere stresset og skadd av den!  IKKE VÆR TV-SLAVE. Den sterke lyskilden tapper deg for energi. Slå av TV-en en stund før du legger deg.  RYDD OPP I ULØSTE KONFLIKTER. Det som plager deg, f. eks. uløste konflikter i forhold til ektefelle, barn eller kolleger, tapper deg for energi. Ta opp ubehagelige temaer i stedet for å la det ligge og ulme. Si hvordan du føler det, men ikke prøv å definere andres følelser. Vær ærlig.  SØRG FOR STILLE STUNDER - både for deg selv og dine nærmeste. Nærvær i forhold til barn, partner og venner krever at du har mentalt overskudd. Gå turer i skogen, be, mediter eller lytt til rolig musikk.  HUSK AT DU BESTEMMER OVER DITT LIV. Ikke godta å være et offer for andres vilje. Du må tørre å si i fra. Hvis du bare retter deg etter andres forventninger og ønsker, vil du bli frustrert eller syk. Noen ganger er det nødvendig med store forandringer for å få et bedre liv: Skaffe seg ny jobb, bryte et kjærlighetsforhold, flytte til et nytt sted, gjøre noe helt annet. Men alle forandringer koster. Det er klokt å se på prislappen før man bestemmer seg. (Kilde: «Ta utfordringen. Håndbok for resten av livet». Erik Møller / «Ha det godt med deg selv og andre». Asbjørn Medhus / Bladet Musikk Kultur.)